2023-12-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Förr i världen fanns visst mediciner mot ångest. Det fanns alkohol, opium och senare barbiturater. Sluta tala i från ditt arsle, varför sitter folk och kommenterar denna tråd utan att ha en aning av vad dom pratar om..?

Håll du dig till ditt eget arsle...

Opium? Nu har du ju kollat för mycket på James Bond eller nåt..

Barbiturater som du pratar om var inget som förekom i Sverige. Åter igen, du har kollat på nån gammal amerikansk film eller dokumentär..
Citera
2023-12-07, 17:28
Medlem
Mer benz åt folket!!!
Citera
2023-12-07, 17:39
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter

Barbiturater som du pratar om var inget som förekom i Sverige. Åter igen, du har kollat på nån gammal amerikansk film eller dokumentär..
Jo det var det visst men tro du på dina egna hittepå, som inte stämmer. Det har alltid funnits medel mot ångest precis som det funnits medel mot smärta.. var så välkommen att motbevisa mig.
Citera
2023-12-07, 17:41
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:

"I början av 1900-talet kom barbituraterna. Dessa utvecklades av en grupp forskare och
fick namn av en av deras fruar, Barbara. Hon skall enligt historien, vars sanningshalt
inte är bekräftad, ha varit en osedvanligt sävlig och tråkig person som fick klockorna på
väggarna att stanna.
Introduktionen skedde 1903 som lugnande och sömngivande och preparatet visade sig
vara också vara ett potent narkosmedel."

"1971 narkotikaklassades preparaten, 1985 avregistreras majoriteten av barbituraterna då
BZD tagit över marknaden helt."

https://www.akademiska.se/contentassets/8abcf46c866743a28c0f4471c799ab71/klinisk-handbok-lakemedelsberoende-18-01-03.pdf

Tillägg för opium:

"Allra vanligast som lugnande medel var bromkalium, som dagligen gavs i doser på fem gram till patienter på hospital i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Växjö och Lund. Även opium och kloralhydrat kunde användas för dess lugnande effekter."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Behandlingsformer_inom_svensk_psykiatri
Senast redigerad av Recharged 2023-12-07 kl. 17:46.
Citera
2023-12-07, 17:44
Medlem
jessewn372s avatar
Benzo är genialt verkligen. En medicin mot ångest som snabbt gör receptorerna tillvanda, och sedan yttrar sig abstinensen sig som mer ångest. Inte konstigt folk äter upp sina piller i förtid och tjatar hål i huvet på sina läkare för att få påfyllning... genial affärsidé.
Citera
2023-12-07, 17:47
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:

Bara så du vet så förekommer Heminevrin på beroendemotagningar vilket är en barbiturat Mr James Bond. Skaffa dig lite erfarenhet innan du öppnar käften din lilla råtta.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-12-07 kl. 17:54.
Citera
2023-12-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
"Om en läkare inte finner något fysiskt fel på dig som orsakat ångesten så gör du helt enkelt fel."

Spännande resonemang.. om läkaren misslyckas med sitt jobb så gör patienten fel, det är noterat!

Nog kan jag berätta, vad vill du veta?
Jag kan börja berätta att jag aldrig tagit Benzo, droger eller några narkotikaklassade läkemedel i hela mitt liv så det antagandet kan du lägga ner. Just nu är jag 100% medicinfri, tar inte ens en vitamin.

Visserligen orkar jag inte leva, kanske hade tunga droger/mediciner ändrat det men det är ingen väg jag tänker gå så det får vi aldrig veta.

Om du aldrig tagit benzo och är helt medicinfri så förstår jag inte varför vi ens har en diskussion överhuvudtaget och varför du citerade mig.
Vem fan orkar ens leva? Det är inte många som vill leva i detta piss-samhälle. Droger och psykiatrins gifter är däremot sällan lösningen. Som jag skrev kan de användas vid nödfall en kort tid vid extrema fall för att få en patient att komma ner på jorden lite som råkat ut för trauman och liknande extrema händelser.
Citera
2023-12-07, 17:56
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Om du aldrig tagit benzo och är helt medicinfri så förstår jag inte varför vi ens har en diskussion överhuvudtaget och varför du citerade mig.
Vem fan orkar ens leva? Det är inte många som vill leva i detta piss-samhälle. Droger och psykiatrins gifter är däremot sällan lösningen. Som jag skrev kan de användas vid nödfall en kort tid vid extrema fall för att få en patient att komma ner på jorden lite som råkat ut för trauman och liknande extrema händelser.

Vi har en diskussion för att du sprider felaktiga påståenden som att "ångest är ett tillfällig symtom", för alla människor är det inte tillfälligt, det kan vara kroniskt.

Min inställning till Benzo är ungefär samma som din, det är därför jag inte tar såna mediciner, men jag kommer ändå tycka att det är förjävligt att neka människor det så länge det inte finns en ersättare. Ska man plocka bort något måste man först ersätta det, man kan inte börja i fel ända som idiotiska svenska myndigheter alltid gör.
Citera
2023-12-07, 18:24
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Vi har en diskussion för att du sprider felaktiga påståenden som att "ångest är ett tillfällig symtom", för alla människor är det inte tillfälligt, det kan vara kroniskt.

Min inställning till Benzo är ungefär samma som din, det är därför jag inte tar såna mediciner, men jag kommer ändå tycka att det är förjävligt att neka människor det så länge det inte finns en ersättare. Ska man plocka bort något måste man först ersätta det, man kan inte börja i fel ända som idiotiska svenska myndigheter alltid gör.
100% agree!
Citera
2023-12-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
(kopierat från SVT Text)

Tycker ni att det är rimligt att benzo inte ska förskrivas till patienter som lider av ångest?

Jag kan nog tycka att det är en alldeles för trubbig åtgärd. Jag vet inte vad de har för andra behandlingsmetoder på utveckling, men de kanske vill få fram fler KBT terapeuter. I vissa fall står jag fast vid att bens måste sättas in omgående på patienter i extrem nöd. Socialstyrelsen kanske inte håller med om det, men det finner jag vara en märklig position.

Jag ber också om ursäkt till er som går på benzo som behandling mot ångest. Detta ger ju mer ångest. Samtidigt kanske tråden ger ökad medvetenhet i tid innan de fasas ut helt. Och det kanske går att vända på, för i mina öron låter socialstyrelsens synsätt helt orimligt.

Benzo som akut åtgärd kan funka. Men att medicinera med den är fullkomligt galenskap. Sjukt beroendeframkallande
Citera
2023-12-07, 21:29
Medlem
passports avatar
Alternativet blir ju att man får gå till bolaget och köpa 10 starköl istället. Så förstår inte alls vitsen med att ta bort benzon så länge man sköter den och inte äter för stora mängder.

Som regel har ju oftast läkaren koll på detta och skriver inte heller ut stora recept. Jag kan få som max 10-20 tabletter åt gången och de ska räcka 3 månader minst innan jag får ett nytt recept.
Citera
2023-12-07, 22:31
Medlem
Kan hålla med om att man skrivit ut benso för lättvindigt genom åren, som ett substitut för terapi och annan typ av vård. Det tycker jag är fel. Benso ska primärt användas som akutmedicin vid psykos, extrema panikångestattacker och dylikt. Med det sagt så finns det ju fall där dagligt bruk av benso är det enda som fungerar. För fungerar, det gör det ju. Men priset vid långvarigt dagligt bruk blir oundvikligen beroende. För en del patienter är det värdefullare att ha en fungerande vardag med ett kontrollerat bensoberoende än att leva omediccinerat liv som inte fungerar och slutar med suicid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in