2023-12-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Nej det är enligt honom själv för några lives sen. Han sa att polisen inte kan göra något åt hans brott. Att dom tar in honom men släpper sen ut honom för att han ska utvisas, men att det inte kan verkställas pga problem i Afghanistan. Men ja, vet inte hur mycket sanning han talar. Fattar inte Fs intresse i honom dock.
Kan det vara så att hon stött på honom under någon av alla sina promenader , hon är ute och i stort sett varje dag
2023-12-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Kan det vara så att hon stött på honom under någon av alla sina promenader , hon är ute och i stort sett varje dag

ingen som vet vad o hur han bodde i norrland för ett tag sedan?
2023-12-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
ingen som vet vad o hur han bodde i norrland för ett tag sedan?
Jag har bara hört om honom hos Fia förutom att det där uttrycket som Fia använder verkar komma från honom , Jag tror utan att veta att Fia och Sulle nog pratar med alla möjliga som de träffar på när de är ute på väg till eller från någonting eller när de bara är ute och går
2023-12-07, 18:35
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Ja precis, om du bara visste vad en del familjehem är för slags människor. En del som bara caschar in och gör mycket mindre än grundläggande vård. Se bara på Donia i familjehemmet som negligerades för en sjukdom som hon lätt kunde ha fått vård för. Hon dog.
Det finns barn som vanvårdas i dessa familjehem, medan familjehems"föräldern" kan ligga i soffan och smocka in chips och kolla på tv hela dagarna.
Det är möjligt att soc-tanterna stiger i graderna om de löpande plockar in några barn på lvu.
Och kritiken emot hemmen barnen placeras framgår i IVOs rapport, och vilka åtgärder dem kräver för att det ska bli bättre.
I IVOs rapport 2022 kan du läsa hur dem börjat ställa högre krav på hemmen, och hur dem återkallat tillstånd eller permanent förbjudit visa boenden.
2023-12-07, 18:59
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Och kritiken emot hemmen barnen placeras framgår i IVOs rapport, och vilka åtgärder dem kräver för att det ska bli bättre.
I IVOs rapport 2022 kan du läsa hur dem börjat ställa högre krav på hemmen, och hur dem återkallat tillstånd eller permanent förbjudit visa boenden.

Fia höll också på och misstolkade den där rapporten live idag. Valde ut små stycken och tyckte sig veta helheten.
2023-12-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Jag har bara hört om honom hos Fia förutom att det där uttrycket som Fia använder verkar komma från honom , Jag tror utan att veta att Fia och Sulle nog pratar med alla möjliga som de träffar på när de är ute på väg till eller från någonting eller när de bara är ute och går

stämmer..de försökte ju påverka den där fotografen i går men förståndig som han var sa han inget till dom
2023-12-07, 21:42
Medlem
Citat:
Att de ställer högre krav betyder givetvis inte att alla familjehem helt plötsligt bedriver grundläggande omsorg ens. Där återigen handlar det om socialsekreterarnas utbildning som är undermålig, det är svårt för dem att utreda familjehemmen objektivt .

Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Fia höll också på och misstolkade den där rapporten live idag. Valde ut små stycken och tyckte sig veta helheten.
Eller så är det du som misstolkar rapporten, du tror dig veta hur det ligger till.
2023-12-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Ingen som har domar t.e.x LVU för att kontrollera sanningshalten ? Eller kontaktuppgifter på denna Rebecca?
Återigen är det så att domar inte visar någon som helst sanningshalt eftersom domarna gällande lvu bygger på socialsekreterarnas oftast objektiva, osakliga och rättsosäkra utredningar om familjerna.

https://www.dn.se/asikt/ge-socialsekreterare-mer-utbildning-for-barnens-skull/

Insändare.*”Ge socialsekreterare mer utbildning för barnens skull”
Publicerad 2020-04-21

SVAR PÅ INSÄNDARE. Det är synd om socialsekreterare som gör så gott de kan, ovetandes om sina brister och konsekvenserna de medför. Det är dags att i deras utbildning ge dem de verktyg som behövs så att barns trygghet och rättigheter tillvaratas, skriver advokat Denise Lagercrantz.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Veronica Magnusson skriver i ett*svar*på min*insändare*(DN Åsikt den 21 april 2020) att jag söker syndabockar när problem uppstår för barn som placerats i familjehem.
Hon har missuppfattat mina synpunkter och min poäng. Jag söker inte syndabockar. Jag påtalar brister som man blundat för i många år.
Jag har inget emot socialsekreterare som personer, tvärtom. Jag tycker synd om dem för de gör så gott de kan, ovetandes om sina brister och konsekvenserna de medför. De står med arbeten som de inte har utbildning och verktyg till att utföra.

De har en utbildning*på grundnivå, men ska ändå klara av att förebygga kriminalitet, skydda barn, ta hand om psykisk ohälsa, hantera socioekonomisk utsatthet och så vidare. Det är ett oerhört viktigt arbete. Jämför det med att en advokat har först 4,5 år på universitet, sedan åtminstone 3 år på advokatbyrå, sedan särskild utbildning i barnärenden och därefter viss erfarenhet för att komma in på den lista som domstolarna har för att få företräda barn.
Jag och andra jurister ser bristerna i socialsekreterarnas arbete dagligen. Det är brister som inom juristvärlden är allmänt kända och som vi tvingas förhålla oss till och göra det bästa av.
Vi ska försöka utföra ett bra arbete med det underlag vi har och som vi fått av socialsekreterarna. Ibland kan vi kompensera för bristerna, men ofta inte. Som jag skrev tidigare: om utredningen är gedigen så håller den i rätten. Den talar för sig själv och kan inte ifrågasättas eller kritiseras.
Tyvärr har jag hittills*inte sett en enda gedigen utredning, varken i ett ärende om vårdnad eller i ett ärende om omhändertagande av barn, LVU. Men gedigna, opartiska utredningar förekommer frekvent i brottmål. Polisen klarar uppenbarligen utmärkt bra av att göra dem, även om det självklart finns undantag.
Jag ser ärenden där jag undrar varför barn omhändertagits och andra ärenden där jag undrar varför barn inte omhändertagits. Utredningar om vårdnad där våld förekommit, men som ignorerats som risk, medan våld i ett annat ärende fått en helt avgörande betydelse för socialsekreterarens förslag till beslut.
Journalanteckningar från socialtjänsten förekommer som i annan myndighetsutövning aldrig skulle accepteras. Personligt tyckande, brister i logik, påståenden om vad barn och andra sagt som inte går att kontrollera och så vidare. Det är frågan om stora rättssäkerhetsbrister.
Socialstyrelsen har*haft projekt där myndigheten arbetat fram bedömningsinstrument för riskbedömningar och mallar för hur en utredning ska genomföras. Men dessa har aldrig börjat tillämpas. Det har funnits kloka initiativ som ”Norrköpingsmodellen” som handlade om hur man ska hålla barnsamtal och att de ska spelas in. Men såvitt jag vet tillämpas de inte längre, oklart varför.

Kritiken från Justitieombudsmannens mot socialsekreterare blir allt vanligare. Det finns också flera ärenden där enskilda driver skadeståndsprocesser mot socialsekreterare. Detta kommer att öka och kommer i sin tur att leda till att det kommer att bli brist på socialsekreterare. Utredningarna riskerar att bli ännu sämre och fler barn kommer att fara illa.
Det är dags att ta tag i socialsekreterarnas utbildning och ge dem de verktyg som de behöver i sitt oerhört viktiga arbete, så att barns trygghet och rättigheter ska kunna tillvaratas bättre. Det var min poäng, om någon missat det.

Insändare.21 april 2020 kl 05
Text:
Denise Lagercrantz, advokat, Stockholm
2023-12-07, 22:33
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Att de ställer högre krav betyder givetvis inte att alla familjehem helt plötsligt bedriver grundläggande omsorg ens. Där återigen handlar det om socialsekreterarnas utbildning som är undermålig, det är svårt för dem att utreda familjehemmen objektivt .

Eller så är det du som misstolkar rapporten, du tror dig veta hur det ligger till.
Delvis är den största kritiken från IVO emot SIS hem och inte familjehem.

Delvis så är en rapport en text svart på vit, går inte att tolka, informationen som finns där är den som finns. Att sedan Fia väljer att tolka texten istället för att läsa det som står är en annan sak.
2023-12-07, 22:51
Medlem
Nariiouhs avatar
Haha där kom den igen. Chillwill levererar som vanligt.

Nu har dom live. Alla TTs stora rättshaverister i en o samma live.
Senast redigerad av Nariiouh 2023-12-07 kl. 22:55.
2023-12-07, 23:19
Medlem
Citat:
Delvis är den största kritiken från IVO emot SIS hem och inte familjehem.

Delvis så är en rapport en text svart på vit, går inte att tolka, informationen som finns där är den som finns. Att sedan Fia väljer att tolka texten istället för att läsa det som står är en annan sak.
Ja, det är en text svart på vitt och är det någon som tolkar så är det du.

Jaha, största kritiken? Och vad har du för bevis på det? Och hur kan de ens undersöka kvalitén på alla familjehem då de dels har alldeles för få tillsynsmän och dels struntar i de allra flesta klagomålen på familjehemmen.
2023-12-08, 00:47
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ja, det är en text svart på vitt och är det någon som tolkar så är det du.

Jaha, största kritiken? Och vad har du för bevis på det? Och hur kan de ens undersöka kvalitén på alla familjehem då de dels har alldeles för få tillsynsmän och dels struntar i de allra flesta klagomålen på familjehemmen.
Mitt bevis är IVOs rapport:
* Iakttagelser och slutsatser om vårdens och
omsorgens brister för verksamhetsåret 2020

och

omsorgens brister för verksamhetsåret 2021

och

omsorgens brister för verksamhetsåret 2022

Vill du att jag berättar vilken sida också eller klarar du av att hitta det själv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in