2023-12-07, 12:09
Medlem
Det här kan bli ganska stort. Jag misstänker att det lär vara ett stort antal politiker som har blivit mutade med biljetter värda uppemot 5000 kr/st.

"Polisens nationella anti-korruptionsgrupp utreder nu flera toppolitiker i Sölvesborg efter misstankar om att de tagit emot mutor.

Politiker med toppositioner i kommunen ska ha fått VIP-biljetter värda cirka 5000 kronor styck för att göra studiebesök på festivalen Sweden Rock, rapporterar P4 Blekinge.

Värdet på VIP-biljetterna uppgår till totalt cirka 250 000 kronor.

Allt enligt ett ”avtal” mellan kommunen och festivalen sedan 1999.

– Det finns ett inofficiellt avtal mellan Sweden Rock och Sölvesborgs kommun att de får en pott med vip–biljetter varje år, men de finns inte dokumenterade eller diarieförda någonstans utan detta är något de har lagt locket på i alla år, säger kommunens revisor Jimmy Kärnerup till P4."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6AyWe/misstankt-mutskandal-fick-vip-biljetter-till-sweden-rock

Sedan detta som slutkläm:

"Sölvesborgs kommunalråd Kith Mårtensson (M) tycker att det är sorgligt att polisen lägger resurser på detta."

https://sverigesradio.se/artikel/mutskandal-toppolitiker-tog-emot-vip-biljetter-fran-sweden-rock

Inser man inte allvaret med mutor så ska man inte ge sig in i politiken.
Citera
2023-12-07, 12:18
Medlem
dödsknivens avatar
Återigen, trodde de verkligen inte att de skulle bli påkomna…? Hur dum får man bli…

Gillar även försvaret, undrar om det är ok att ifrågasätta polisens resursfördelning även när det gäller andra brott? För min del kan polisen gärna få lägga alla utredningar kring personligt bruk för att med blåslampa snoka reda på varenda liten fifflande kommunpolitiker istället. Det utan att bruka personligen

Edit:undrar även varför revisorn inte sagt nåt tidigare. Hölls han utanför är det ju uppenbart att de var medvetna om att det är en muta
Citera
2023-12-07, 12:25
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Återigen, trodde de verkligen inte att de skulle bli påkomna…? Hur dum får man bli…

Gillar även försvaret, undrar om det är ok att ifrågasätta polisens resursfördelning även när det gäller andra brott? För min del kan polisen gärna få lägga alla utredningar kring personligt bruk för att med blåslampa snoka reda på varenda liten fifflande kommunpolitiker istället. Det utan att bruka personligen

Edit:undrar även varför revisorn inte sagt nåt tidigare. Hölls han utanför är det ju uppenbart att de var medvetna om att det är en muta
Antagligen sa revisorn inte något tidigare när hans parti SD var med och styrde men nu tänker han väl ge en känga åt S och M. Men detta har hållit på i många år så tidigare styre och opposition lär också dras med.
Citera
2023-12-07, 12:27
Medlem
Förklara för en idiot, dom gav VIP-biljetter till politiker så politikerna såg till att lokala skolor åkte på studiebesök till festivalen så dom fick in biljettintäkter för det?

Hur jävla billigt kan man sälja sig som politiker samt hur jävla mycket vill man gå på Sweden Rock??

Sen trodde jag Sweden Rock var en lyckad festival där dom knappast behövde hitta sätt att mygla till sig biljettintäkter?
Citera
2023-12-07, 12:29
Medlem
Kommunpolitiker i Sölvesborg utreds för mutbrott (2023-12-07)

"Polisens nationella anti-korruptionsgrupp utreder toppolitiker i Sölvesborg för misstänkt mutbrott."

"Höga kommunpolitiker har fått fyra-dagars VIP-biljetter värda drygt 5000 kronor styck för att göra studiebesök på Sweden Rock Festival. Det totala värdet på armbanden som kommunen får varje år är en kvarts miljon kronor."

"Sölvesborgs kommunalråd Kith Mårtensson (M) tycker att det är sorgligt att polisen lägger resurser på detta."

Då Socialdemokraterna erbjöd höjda löner för sig själva och moderaterna, lyckades S få över M till sitt styr för Sölvesborg valet 2022.

https://sverigesradio.se/artikel/mutskandal-toppolitiker-tog-emot-vip-biljetter-fran-sweden-rock
https://www.friatider.se/politiker-i-solvesborg-utreds-mutbrott-fick-vip-biljetter-till-swedish-rock
Citera
2023-12-07, 12:35
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Förklara för en idiot, dom gav VIP-biljetter till politiker så politikerna såg till att lokala skolor åkte på studiebesök till festivalen så dom fick in biljettintäkter för det?

Hur jävla billigt kan man sälja sig som politiker samt hur jävla mycket vill man gå på Sweden Rock??

Sen trodde jag Sweden Rock var en lyckad festival där dom knappast behövde hitta sätt att mygla till sig biljettintäkter?
Var står det att skolor fick biljetterna?
Jag har uppfattad det som om alla toppolitiker, antagligen hela kommunstyrelsen, fick en biljett och gjorde "studiebesök".
Undra hur många andra festivaler och fester runt i Sverige som kommunerna hjälper till att anordna och får gratis inträde till.
Citera
2023-12-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Jag har uppfattad det som om alla toppolitiker, antagligen hela kommunstyrelsen, fick en biljett och gjorde "studiebesök".
Undra hur många andra festivaler och fester runt i Sverige som kommunerna hjälper till att anordna och får gratis inträde till.

Det var min idiot-teori för jag fattar inte vinkeln. Gissade att typ politiker fick VIP-biljetter och såg sedan till så skolor fick bidrag till att åka på Sweden Rock

Vet ingenting om hur sådana här festivaler arrangeras men såklart om kommuner har sista ordet i om det blir festival eller inte så verkar det ju rimligt att muta dom såklart. Måste dock säga att om man säljer sig för en VIP-biljett till Sweden Rock så är man otroligt lättsåld lol..
Citera
2023-12-07, 12:49
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Det var min idiot-teori för jag fattar inte vinkeln. Gissade att typ politiker fick VIP-biljetter och såg sedan till så skolor fick bidrag till att åka på Sweden Rock

Vet ingenting om hur sådana här festivaler arrangeras men såklart om kommuner har sista ordet i om det blir festival eller inte så verkar det ju rimligt att muta dom såklart. Måste dock säga att om man säljer sig för en VIP-biljett till Sweden Rock så är man otroligt lättsåld lol..
Sölvesborg är så intimt förknippat med Sweden rock så politikerna ser det nog som något naturligt att de ska ha biljetter. I små kommuner händer ingenting utan att kommunen är med och arrangerar och stöttar så jag tror inte någon tänkt tanken att detta är fel.
Korrekt upplägg hade varit att valla runt politikerna i ett par timmar och visa festivalen men ville de stanna och lyssna på musiken och festa får de köpa biljett som alla andra.
Citera
2023-12-07, 12:53
Avslutad
Säkert någon från SD. Åkessons gamla ragg Erixon, kanske?
Citera
2023-12-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt

Det rör sig om 250 000/ 5000 = 50 biljetter! Det är nog betydligt mer än hela kommunstyrelsen.

Redan vid säg 300-400 kr ska man som politiker dra öronen åt sig och beakta mutrisken.
Citera
2023-12-07, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Säkert någon från SD. Åkessons gamla ragg Erixon, kanske?
Undrar verkligen om Erixon behöver 250k/5k=50st VIP-biljetter helt själv.
Citera
2023-12-07, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ednbjuurolgn
Undrar verkligen om Erixon behöver 250k/5k=50st VIP-biljetter helt själv.
Kanske delade hon ut biljetterna till kumpanerna i partiet? Hårdrock lär vara populärt bland simpla människor utan utbildning och sådana är SD alltid fullt av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in