Citat:
Ursprungligen postat av
StigHelmutt
Arabers stora argument är numera att svenska ska räkna med terror, -eftersom "vi tillåtit" koranbränningarna, som om det hade varit folkomröstning om varje koranbrännar-ansökan
Nej, men då menar dom att de som gav tillstånden har svenskar röstat in, alltså är vi medskyldiaga
Jo men strikt sett är ju det så, förstår du.
Ordningslagen gäller över yttrandefriheten i såna här fall. Om det finns tydlig risk för skador på samhälle, egendom och person, så skall demonstrationstillstånd nekas - för t.ex. koranbränningar. Det är precis det som demonstrationstillstånd är till för.
Men i flera fall så skedde inte det, och vi såg ju hur korkat det var att inte lyssna till t.ex. polisens bedömning i dom fallen.
Men både polisen, och i ett senare skede även förvaltningsrätt OCH kammarrätt, åsidosatte normal svensk lagpraxis när dom istället tillät- och sen även fortsatte tillåta anti-islamiska demonstrationer där vissa av dom visade sig mycket skadliga och kostsamma för samhället.
Förvaltnings- och hovrätt åsidosatte dessutom den normala praxisen utan någon konkret motivation, och dom släpper heller inte ut förarbetena till domarna heller, vad jag vet. Jag försökte få ut dom för att se vad i h-e dom sysslar med, men dom bara förhalade hela tiden och jag fick inte ens diarienummer på handlingarna.
Alltså "tillät" såväl polis som domstolar koranbränning, vilket vi enligt vår normal lagpraxis inte gör. Det nekas många demonstrationstillstånd för avsevärt mindre riskabla evenemang varje år, personer har dömts för t.ex. HMF för hets mot Islam förr, och såväl FN som EU-rådet, t.o.m. våra grannländer har kritiserat Sverige i hårda ordalag för att vi tillät detta.
Till detta, så har vi 1 politiskt parti i regeringsställning, som sedan hösten 2009 skiftade från att hata på judar, till att hata på muslimer, och gör det inför öppen ridå. Såväl Partiledaren som Justitieutskottets ordförande själv har yttrat mängder med anti-islamiska smädelser, även i själva parlamentet, inför öppen ridå.
Det finns med andra ord fullt goda grunder att beskylla Sverige för att aktivt stötta- och bana väg för hat mot islam. På så sätt blir vi alla svars-skyldiga, på den internationella arenan. Nu säger inte jag att alla som klankar på Sverige för vad vi gjorde har sånhär detaljkoll, men religiösa extremister kommer agera efter vad dom uppfattar, och folk har redan mördats tack vare det här. Vi får se till att sluta bete oss såhär, t.ex. sluta rösta in vårdslösa politiker i riksdagen och avkräva rättsinstanserna på svar, så blir det nog bättre för alla - i det här avseendet i alla fall.