2023-12-06, 23:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Dom nämnde att ca 4000 pers i hela landet går på någon Bensodiazepin dagligen vilket är en piss i Mississippi på en befolkning runt 10 miljoner och ser det som ett stort problem.

Det är inte lätt att få Bensodiazepiner på recept öht och de som får det på daglig basis är individer som i stort sett redan har testat allt och som sista utväg för att kunna leva ett normalt liv.

99 % av alla personer som har lagliga recept sköter också sin medicinering klanderfritt likt alla de som har opiater på recept mot grav daglig smärta eller amfetaminderivat emot svår ADHD som de vräker i små minderåriga barn utan att ens blinka.

Opiater helt ok, amfetamin till barn helt och men Bensodiazepiner till en ytterst liten del av befolkningen på daglig basis är tydligen ett jätteproblem i ett land där psykvården ska bli PK jämfört med alla andra länder där det är en ickefråga.

Sedan undrar man ju lite hur de tänker skall bara folk som lever med riktigt grav ångest dygnet runt nekas Bensodiazepiner eller gäller det även folk som lider av svåra spasmer typ CP skadade, folk med svår epilepsi, insomniapatienter som inte svarar på andra preparat, vid alkoholavgiftning eller palliativård odyl.

Dessutom finns det ingen ersättningsmedicin utan det blir i värsta fall neddrogning med tunga psykosmediciner som har biverkningsprofiler som får benso att framstå som vitaminer.

Skulle det här bli realitet så kommer den svarta marknaden att explodera med nya kunder alternativt att folk går över till alkohol eller bara säger fuck it och går och hänger sig istället.

Vet massor av personer som redan idag nekas behandling med Bensodiazepiner ens vid behov och svaga sådana som tex Oxascand och för att öht klara vardagen så är det alkohol eller tabletter ifrån darknet som gäller då de har hamnat i en situation där de förvägras effektiv behandling men redan testat typ all annan form av psykofarmaka som finns samt då också även alla möjliga former av terapi.

Jag tycker man skall vara försiktig med förskrivning av dessa preparat men att avskaffa en hel läkemedelsgrupp utan alternativ för de som verkligen behöver och dessutom sköter sin medicinering prickfritt är bara ren idioti.

Misstänker att opiat och amfetaminderivat förskrivningen kommer att rulla på som vanligt dock men "knark" inom psykiatrin skall tydligen vara verboten.

Du har rätt i allt.
Citera
2023-12-06, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Skönt att höra att det faktiskt finns folk som förstår, om än det gör mig lite ledsen då det betyder att du behövt genomlida samma skit som mig. Jag kan som sagt inte uttala mig om KBT då det är ett års kö och jag planerar inte att "stick around" så länge. Jag lever med djupa depressioner (mörker) också, men SSRI har ingen effekt på dessa heller. Givetvis har jag testat SNRI och alla andra alternativ också, utan resultat.

Personligen har jag aldrig testat Benzo, men det hade nog varit nästa steg om jag inte brutit kontakten med psykiatrin och bett dem dra åt helvette.
I know brother, lider med dig! Jag tog benso under flera år mot ångest. Inte säker på att benso funkar så bra mot depression men det ska jag ha osagt. Benso gör dig rätt neutral men när du använder det länge utvecklar man receptorer som hela tiden eller med jämna mellanrum vill ha påfyllning och det i sig kam trigga ångest faktiskt.
Har under många år ätit ssri och det hindrade inte mig från att hamna i en djup depression för 4-5 år sen (då hade jag slutat med benso). Så ska jag vara ärlig så vettefan om ssri hjälper mot depression? Inte en mer allvarlig iaf. Finns en medicin som hjälper tycker jag, man blir lite mer stabil, och det är seroquel. Testat den?
Citera
2023-12-06, 23:39
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
I know brother, lider med dig! Jag tog benso under flera år mot ångest. Inte säker på att benso funkar så bra mot depression men det ska jag ha osagt. Benso gör dig rätt neutral men när du använder det länge utvecklar man receptorer som hela tiden eller med jämna mellanrum vill ha påfyllning och det i sig kam trigga ångest faktiskt.
Har under många år ätit ssri och det hindrade inte mig från att hamna i en djup depression för 4-5 år sen (då hade jag slutat med benso). Så ska jag vara ärlig så vettefan om ssri hjälper mot depression? Inte en mer allvarlig iaf. Finns en medicin som hjälper tycker jag, man blir lite mer stabil, och det är seroquel. Testat den?

Tack! Lidandet ska snart ta slut

Okej, jag kan köpa det! Jag har inget emot att man drar ner på Benzo, jag har dock stora problem med att man gör det utan någon ersättare.. det är ju exakt så vården och i synnerhet psykiatrin jobbar hela tiden. Man plockar bort effektiva saker och sen inser man "ojdå, det här funkar ju inte?!" och då tar man vad man har och skapar nånting ännu värre än hur det var innan. På precis samma sätt som man gjorde när man bestämde att bältesläggningarna skulle minska.. ingen hade funderat på vad man skulle göra istället så man tog vad man hade - kraftiga mediciner, och drogar ner människor till nära medvetslöshet för att det påstås vara mer humant. Jag är ingen kemist, men jag ser framför mig ett scenario likt det WhiskeyTango beskrev:

Citat:
Citat:
Dessutom finns det ingen ersättningsmedicin utan det blir i värsta fall neddrogning med tunga psykosmediciner som har biverkningsprofiler som får benso att framstå som vitaminer.

Jodå, jag har testat Seroquel. Det är dock ganska många år sedan nu så jag minns inte varför jag slutade, tror jag blev trött av den?
Citera
2023-12-06, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du har rätt i allt.
Jo jag vet vad jag pratar om.

Jag har en fysisk sjukdom som inte går att bota och som skapar sådan kraftfull ångest så att den obehandlade ångesten leder till total paralysering rent aktivitetsmässigt, kroppsmotorik som slås ut, psykosnära upplevelser med syn och rösthallucinationer.

Jag fick Bensodiazepiner på recept och har stått på Iktorivil dagligen i snart 8 år samt låga doser Xanor vid behov och det räddade mig ifrån självmord som jag då ansåg var enda utvägen och fortfarande anser om de skulle dra in min medicin.

Det är inte lätt att få Bensodiazepiner på recept öht idag men jag fick det och det håller mig levande och fungerande.

Vill helst vara som alla andra dvs medicinfri men har accepterat att det inte går vilket min psykiatriker håller med om.

Har dessutom testat ca 30 andra preparat inom kategorin psykofarmaka samt gått i terapi i åratal men utan resultat.

Minns hur förbannad min psykiatriker var när Nitrazepam avregistrerades och en hel del andra läkare också som lever i verkligheten och helt plötsligt försvinner deras bästa verktyg att släcka patienter med grav insomnia som inte ens svarar på skyhöga doser Nozinan.

Känner som sagt många som nekas Bensodiazepiner och istället erbjuds Atarax, Theralen, neuroleptika och annan skit som inte fungerar på grav dödsångest.

Vissa tog sina liv då de inte orkade mer och de flesta andra självmedicinerar med alkohol eller illegalt införskaffade tabletter.

Många inom sjukvården och speciellt det äldre gardet tycker sådant här är idioti och galenskap men det har tydligen blivit en politisk käpphäst inom psykiatrin för byråkraterna.

Bensodiazepiner rätt använt räddar liv och som jag var inne på innan så proppar man ner Ritalin, Conterta, Elvanse osv i halsen på småungar i stor skala i det här landet men det är tydligen ok liksom opiatbehandling vid svår kronisk smärta men folk som har så grav ångest så att det är döden eller missbruk som gäller pissar man på.

Stesolid är för övrigt uppsatt på WHO:s lista över livsnödvändiga läkemedel likt tex insulin.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-12-06 kl. 23:48.
Citera
2023-12-06, 23:54
Medlem
Citat:
Tack! Lidandet ska snart ta slut

Okej, jag kan köpa det! Jag har inget emot att man drar ner på Benzo, jag har dock stora problem med att man gör det utan någon ersättare.. det är ju exakt så vården och i synnerhet psykiatrin jobbar hela tiden. Man plockar bort effektiva saker och sen inser man "ojdå, det här funkar ju inte?!" och då tar man vad man har och skapar nånting ännu värre än hur det var innan. På precis samma sätt som man gjorde när man bestämde att bältesläggningarna skulle minska.. ingen hade funderat på vad man skulle göra istället så man tog vad man hade - kraftiga mediciner, och drogar ner människor till nära medvetslöshet för att det påstås vara mer humant. Jag är ingen kemist, men jag ser framför mig ett scenario likt det WhiskeyTango beskrev:

Jodå, jag har testat Seroquel. Det är dock ganska många år sedan nu så jag minns inte varför jag slutade, tror jag blev trött av den?
Ja du blir trött av den. Tar den på kvällen för att ge mig en bättre och stabilare sömn.
Om du går till psykakuten o säger att du har självmordstankar så brukar man bli prioriterad i kön för terapi. Finns andra psykologer än kbt oxå.
Citera
2023-12-06, 23:57
Medlem
Citat:

Jag har en fysisk sjukdom som inte går att bota och som skapar sådan kraftfull ångest så att den obehandlade ångesten leder till total paralysering rent aktivitetsmässigt, kroppsmotorik som slås ut, psykosnära upplevelser med syn och rösthallucinationer.

Jag fick Bensodiazepiner på recept och har stått på Iktorivil dagligen i snart 8 år samt låga doser Xanor vid behov och det räddade mig ifrån självmord som jag då ansåg var enda utvägen och fortfarande anser om de skulle dra in min medicin.

Det är inte lätt att få Bensodiazepiner på recept öht idag men jag fick det och det håller mig levande och fungerande.

Vill helst vara som alla andra dvs medicinfri men har accepterat att det inte går vilket min psykiatriker håller med om.

Har dessutom testat ca 30 andra preparat inom kategorin psykofarmaka samt gått i terapi i åratal men utan resultat.

Minns hur förbannad min psykiatriker var när Nitrazepam avregistrerades och en hel del andra läkare också som lever i verkligheten och helt plötsligt försvinner deras bästa verktyg att släcka patienter med grav insomnia som inte ens svarar på skyhöga doser Nozinan.

Känner som sagt många som nekas Bensodiazepiner och istället erbjuds Atarax, Theralen, neuroleptika och annan skit som inte fungerar på grav dödsångest.

Vissa tog sina liv då de inte orkade mer och de flesta andra självmedicinerar med alkohol eller illegalt införskaffade tabletter.

Många inom sjukvården och speciellt det äldre gardet tycker sådant här är idioti och galenskap men det har tydligen blivit en politisk käpphäst inom psykiatrin för byråkraterna.

Bensodiazepiner rätt använt räddar liv och som jag var inne på innan så proppar man ner Ritalin, Conterta, Elvanse osv i halsen på småungar i stor skala i det här landet men det är tydligen ok liksom opiatbehandling vid svår kronisk smärta men folk som har så grav ångest så att det är döden eller missbruk som gäller pissar man på.

Stesolid är för övrigt uppsatt på WHO:s lista över livsnödvändiga läkemedel likt tex insulin.
Många psykiatrer som jobbar med de tyngsta patienterna inser att benso iaf är bättre än tungt lidande, självmord och risk för att hamna i missbruk. Men faktum är ju att politikerna skiter i den kategorin patienter.
Citera
2023-12-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Ni får motionera lite ist
Det blir som att vara en nykter alkolist
Dom kan inte köra med att de måste få ta lite för att må bra på jobbet
Sluta med ditt trams, du vet ju inte vad du snackar om.
Citera
2023-12-07, 00:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Ja, vissa behöver medicinen. Och nej, vi tar den inte för att det är kul. Man önskar man kunde ta färre mediciner.

Har testat 42 olika psykmediciner. Så det är ju inte som man är nybörjare. Men många läkare vill ju att man ska börja om igen och se om Atarax och Lergigan funkar för 3:e gången fast man gett medicinen en ärlig chans, under lång tid och flera tillfällen.

Ja, nu finns ingen benso för natten. Det känns som de tar bort folk verkligen måste ha.

Jag tror man redan nu skapat missbrukare av sådana som med stöd av doktor kunde hantera benso. Då får de vatten på sin kvarn och säger titta så missbruksvänligt.
Citera
2023-12-07, 00:01
Avslutad
Citat:
Sluta med ditt trams, du vet ju inte vad du snackar om.

Jaha så nu är det mer synd om er än alkolister tom
Nädu ni får rycka upp er som alla andra som brukar droger
Citera
2023-12-07, 00:03
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ja du blir trött av den. Tar den på kvällen för att ge mig en bättre och stabilare sömn.
Om du går till psykakuten o säger att du har självmordstankar så brukar man bli prioriterad i kön för terapi. Finns andra psykologer än kbt oxå.

Då mindes jag rätt.. jag har redan pga mina diagnoser stora problem med trötthet så jag kan inte ha mediciner som gör mig trött, då lämnar jag aldrig sängen. Men kul att den fungerar för dig

Tro mig, jag är välkänd på psykakuten.. polisen ska ju envisas med att köra en dit efter vartenda suicidförsök. Ska jag träffa en psykolog via landstinget är väntetiden 3år, det jag skrev om 1års väntetid är om jag betalar ur egen ficka. Men som sagt, det är inte längre ett problem. Det är snart över och den känslan är så jävla skön..
Citera
2023-12-07, 00:07
Medlem
Citat:
Då mindes jag rätt.. jag har redan pga mina diagnoser stora problem med trötthet så jag kan inte ha mediciner som gör mig trött, då lämnar jag aldrig sängen. Men kul att den fungerar för dig

Tro mig, jag är välkänd på psykakuten.. polisen ska ju envisas med att köra en dit efter vartenda suicidförsök. Ska jag träffa en psykolog via landstinget är väntetiden 3år, det jag skrev om 1års väntetid är om jag betalar ur egen ficka. Men som sagt, det är inte längre ett problem. Det är snart över och den känslan är så jävla skön..
Ok, jag fattar. Det är verkligen ett helvete på jorden. Allting i liver, saker som en gåmg var kul, förlorar sin mening tyvärr...
Citera
2023-12-07, 00:08
Medlem
Citat:
Många psykiatrer som jobbar med de tyngsta patienterna inser att benso iaf är bättre än tungt lidande, självmord och risk för att hamna i missbruk. Men faktum är ju att politikerna skiter i den kategorin patienter.
Jo jag vet jag har vänner som inte klarade av att leva med ångesten längre och de ligger begravda på kyrkogården idag och de som lever självmedicinerar med alkohol eller annat.

Nu pratar vi inte om vardagsångest utan grav ångest som gör dig så handikappad så att kroppsmotorik slås ut.

Du raglar fram, kan inte stå upprätt, inte förflytta dig längre sträckor utan att ramla ihop, kan inte prata sammanhängande samt får vanföreställningar och i värsta fall syn och hörselhallucinationer.

Jag tycker också att KBT och annat som kan lindra normal vardagsångest är bättre än Bensodiazepiner alla dagar i veckan och att läkare skall vara restriktiva med förskrivningen men den typen av ångest jag tog upp här ovan som är en realitet för ett par tusen personer i det här landet borde inte nekas den enda effektiva medicinska lösningen som finns, det är inte humant någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in