2023-12-06, 14:38
Medlem
carminaburanas avatar
Jag signerade ett elavtal med Vattenfall i oktober till min lokal, rörlig på 29 öre kwh. I oktober hade det gått upp till 49 öre, 355 kwh (197 kr), och nu i november ligger det på 94 öre 1005 kwh, (1300 kr). det var mycket tänkte jag, som i princip bara har datorn och en extern skärm och ett par lampor. Det var en snubbe här som fixade tillluftsfläkten så den gick igång. Ser ut att vara en modern sak. Den går 24 timmar om dygnet.
I början av november åkte jag till skåne, var borta i två veckor. 2 stycken el- Elementen på 15 grader.
Hur fasen kan jag ha gått till 3 gånger så mycket förbrukning, trots att jag var borta 2 veckor, och inte har galen värme på? Lokalen är 20 kvadratmeter och de två elementen är inte precis supervarma. Varmvatten ingår i hyran.

Kan den där jäkla fläkten ta så mycket ström? Så frågan är, kan min förbrukning rimligen ha tredubblats på det jag beskrivit? 1000 kwh på en månad?

Kommentarer som "välkommen till verkligheten" och sånt slipper jag gärna.
Senast redigerad av carminaburana 2023-12-06 kl. 14:47.
Citera
2023-12-06, 14:51
Avstängd
Om du med el-element syftar på så kallade konvektor-element, såna man själv kopplar in i vägguttaget, så brukar dom lätt fördubbla en vanlig elräkning i en lägenhet, om man har dom som extra-element under vintern. Drar ofantligt. Tilluftsfläkten kan dra upp till 1000 W/timme om det är kallt ute.
Citera
2023-12-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Så frågan är, kan min förbrukning rimligen ha tredubblats på det jag beskrivit? 1000 kwh på en månad?
Det kan jag inte svara på, men om den nyinstallerade fläkten blåser in kalluft så måste dina elelement jobba mer.
Citera
2023-12-06, 14:58
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du med el-element syftar på så kallade konvektor-element, såna man själv kopplar in i vägguttaget, så brukar dom lätt fördubbla en vanlig elräkning i en lägenhet, om man har dom som extra-element under vintern. Drar ofantligt. Tilluftsfläkten kan dra upp till 1000 W/timme om det är kallt ute.

Ok, det står 23.1 C på digitaldisplayen på fläkten, men den blåser in ganska kall luft. inte iskall, men inte 23.1 grader heller

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det kan jag inte svara på, men om den nyinstallerade fläkten blåser in kalluft så måste dina elelement jobba mer.

Ja det är kallluft, inte svinkallt men ändå. Problemet är att vet hur man stänger av det, men inte hur man får igång det igen, eller om det ens får lov att vara avstängt.
Citera
2023-12-06, 15:28
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:

Ok, var inne och snokade på ellevio där man kan se sin dagsförbrukning.
1-22 oktober var min förbrukning mellan 6 och 8 kwh per dag.

23 oktober fixade han tilluften

24 oktober 27 kwh.

28 okt-9 nov var jag i skåne och fläkten och värmen var igång (15 grader termostat) så låg snittet på 20kwh per dag.

När jag kom tillbaka den 9, så har elen gått från 36 kwh till 60 kwh per dag (idag) i en jämnt uppgående linje. Det är klart att det gått upp sen det blivit kallare, oktober och halva november var ju relativt mild. de senaste dagarna har det varit -7 på nätterna här
Senast redigerad av carminaburana 2023-12-06 kl. 15:41.
Citera
2023-12-06, 15:30
Medlem
Citat:

24 oktober 27 kwh.

28 okt-9 nov var jag i skåne och fläkten och värmen var igång (15 grader termostat) så låg snittet på 20kwh per dag.

När jag kom tillbaka den 9, så har elen gått från 36 kwh till 60 kwh per dag (idag) i en jämnt uppgående linje.
Låter helgalet. Kontakta hyresvärden, genast.
Citera
2023-12-06, 15:40
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Låter helgalet. Kontakta hyresvärden, genast.

Tjena, yes, jag lyckades hitta numret till han som var och hjälpte mig att sätta igång den, och han sa att jag kunde stänga av den utan någon fara, så jag gör det nu, och håller koll på dagsförbrukningen på ellevio de närmaste dagarna så får vi se om det är någon skillnad! Han tyckte det lät högt och sa att om det inte är någon skillnad så ring och felanmäl till Stadsholmen. Jag återkommer med uppdateringar haha, jag vet att alla sitter på stolskanten med mina problem här.
Det verkar ju som att den drar runt 15 kwh om dagen, bara den!
Citera
2023-12-06, 15:45
Medlem
Citat:
Det verkar ju som att den drar runt 15 kwh om dagen, bara den!
625W, och går dygnet runt. För en lokal på 20 kvm...

Är nyfiken på vad resultatet blir.
Citera
2023-12-06, 15:46
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
625W, och går dygnet runt. För en lokal på 20 kvm...

Är nyfiken på vad resultatet blir.

Jag med! Det tar väl ett par dagar innan el elementen stabiliserat sig på temperaturerna här, jag återkopplar!
Citera
2023-12-06, 15:59
Medlem
Citat:

24 oktober 27 kwh.

När jag kom tillbaka den 9, så har elen gått från 36 kwh till 60 kwh per dag (idag) i en jämnt uppgående linje. Det är klart att det gått upp sen det blivit kallare, oktober och halva november var ju relativt mild. de senaste dagarna har det varit -7 på nätterna här

60 kwh per dag låter mycket för en liten lokal... jag har villa på 180 kvm , bergvärme men eluppvärmt golv i badrum, och ligger på nästan 100 kwh nu när det är -15 grader ute...
Citera
2023-12-06, 16:03
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
60 kwh per dag låter mycket för en liten lokal... jag har villa på 180 kvm , bergvärme men eluppvärmt golv i badrum, och ligger på nästan 100 kwh nu när det är -15 grader ute...

Ja, haha det låter mycket för mig! Jag hoppas att jag kanske kommer ner till iallafall 40kwh per dag, vi får se mot helgen!
Citera
2023-12-06, 16:28
Medlem
graFFes avatar
Hur många watt är fläkten på? Står på lappen på sidan/baksidan.

Utifrån det är det lätt att räkna ut kWh om den går dygnet runt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in