2023-12-06, 11:14
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Världen ramlar aldrig ihop för den som kan rikta vapen mot tinningen mot sina meningsmotståndare. Och som kan låta mörda hela din familj om hen inte går med på det påtvingade narrativet. För sanningen är att Putin inte hade haft någon rätt att ställa krav på Ukraina vare sig Zelensky gått med på att sitta vid förhandlingsbordet eller inte. Invasionen stred mot folkrätten, sunt förnuft och alla rättsliga principer värda namnet. Allt, precis allt, i den här invasionen, har byggt på den starkes rätt. Det är klart att verklighetsuppfattningen skiljer sig åt om man antar att stater har rätt att göra precis vad de vill med sina grannar, utan förvarning, utan motivering, demokratisk förankring, debatt osv. Nu fanns inte ens ett utkast, men jag menar att detta hade varit att acceptera principen om 'två fel blir ett rätt' (se vad jag skrivit om detta i andra trådar, med principer om oändliga värden osv). Putin och alla runt omkring honom i eliten, lever i världens högsta elfenbenstorn, där Marie Antoinette serverar bakelser.

Instämmer 100%!
(läs boken, förresten! )
Citera
2023-12-06, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Verkar vara en väldigt trovärdig rapport.
Man kräks över siffrorna. Får magen att vända sig ut och in. Hur i h-e kan Putin utsätta sitt folk för detta??
Jag är mer än halvvägs i boken Vi och De. Ryssland som ide. Jag har allt mer börjat tvivla på att ryssar är ett folk som har någon form av empati för varandra.
Detta är galet. Ryssarna och Putin är galna.
Det är en av anledningarna till att jag tror att ryssarna hade stött Putin även om de känt till sanningen om invasionen. Det finns en alltför utbredd totalitär kultur i landet. Det finns en föreställning hos vissa, att om ryska folket kände till sanningen skulle de gå man ur huse. Jag menar att detta är en fallacy. Folk går inte man ur huse om inte något kommer som en chock, och förmodligen inte ens då.
Citera
2023-12-06, 11:21
Medlem
Rysk soldat försöker dämpa sina psykiska plågor med droger. Hittas av FPV-drönare.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/18bokoe/a_russian_soldier_trying_to_do_drugs_was/
Citera
2023-12-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Självklart ska de gränser och avtal de självt skrivit under och godkänt gälla i en optimal värld. Men nu är det slaver och då följer man det man anser för stunden och inte det som gällde igår, eller som Chrustjov eller Stalin sa, i stil med, ”vi kan förhandla om era gränser, våra gränser ingår inte i diskussionen”

Fint. Då är vi överens om att det är meningslöst med ett fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina. Det kommer ändå inte att hållas av ryssarna.
Citera
2023-12-06, 11:24
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Verkar vara en väldigt trovärdig rapport.
Man kräks över siffrorna. Får magen att vända sig ut och in. Hur i h-e kan Putin utsätta sitt folk för detta??
.

Verkligen en fråga. Volyas särskilda grepp är att han har kontakt med både ryska och ukrainska officerare som svarar på de frågor han ställer. Han erkänner dock att han ibland blir förd bakom ljuset.
Citera
2023-12-06, 11:27
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det är en av anledningarna till att jag tror att ryssarna hade stött Putin även om de känt till sanningen om invasionen. Det finns en alltför utbredd totalitär kultur i landet. Det finns en föreställning hos vissa, att om ryska folket kände till sanningen skulle de gå man ur huse. Jag menar att detta är en fallacy. Folk går inte man ur huse om inte något kommer som en chock, och förmodligen inte ens då.

Boken som jag läser, pratar mycket om De och Vi.
Ryssar och andra folkslag. Där ryssarna står för de rätta värdena. Andra folk är dekadenta.
Ryssar företräder den rätta religionen.
Detta är också ett genomgående tema, för hur Ryssar ser på varandra. Var i hierarkin man befinner sig.

Det du säger, stämmer väl in på vad som det skrivs om i boken.
Man bryr sig inte(om andra), för det är inte jag personligen som drabbas/drabbats.
Senast redigerad av Area55 2023-12-06 kl. 11:42.
Citera
2023-12-06, 11:38
Medlem
raskenss avatar
Det går mot den blodigaste veckan med all time high för dom ryska svinen. 1 270dödade ryssar i går, sinnessjukt höga siffror:

https://cornucopia.se/2023/12/uppdateras-putin-rysslands-granser-slutar-aldrig-svart-halla-positionerna-och-overleva-om-usa-drar-i n-stod-vid-arsskiftet-detaljer-om-archer-i-ukraina-ryskt-attackflyg-nedskjutet/
Citera
2023-12-06, 11:43
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, ryssarna verkar har nått sin kulmen för tillfället vid Avdiivka, AFU håller ännu så länge emot vid Bakhmut.

Citat:
06.12.2023 uppdatering och Finlands självständighetsdag. Ljusen är tända och mina tankar går till mitt hemlands stupade, krigsinvalider, veteraner och lottor som försvarade fosterlandet med näbb och klor. Mina tankar går också till alla de volentärer som hjälpte oss både i stridslinjen och bakom linjerna, speciellt då de frivilliga från Sverige.
Frontlinjerna håller, även hos 23an om än på en knivegg.
Vid Avdiivka nådde ju turisternas offensiv sin kulmen igår, som jag rapporterade om, och nu börjar vi trycka dem tillbaka. Detta främst tack vare 47e mekaniserade bataljonen som flyttats från Zaporizhzhiafronten.
På de övriga fronterna är allt som tidigare.
23an har fått en hel del presenter till Finlands självständighets ära, bla 5 st FPV drönare, 2 värmekameror för automatgevären samt 1 Marvic 3 drönare med en effektiv värmekamera.
Dessutom tar vi med 1 av de 2 robotplattformerna imorgon när vi åker till deras frontavsnitt och som en bonus en deminiseringsrobot som vår C-Power+ chefingengör har utvecklat.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-12-06, 11:47
Medlem
raskenss avatar
Att ryssarna inte stoppar vid Ukraina torde var uppenbart, eller hur tolkar ni ryss-troll den här skylten Kreml har satt upp vid den estniska gränsen. Ryssen ska komma till Europa och kramas?

https://x.com/jurgen_nauditt/status/1732041135865086271?s=20

Var enda rysk soldat som sätter sina fötter på utländsk mark ska dödas.
Senast redigerad av raskens 2023-12-06 kl. 11:50.
Citera
2023-12-06, 11:49
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Verkligen en fråga. Volyas särskilda grepp är att han har kontakt med både ryska och ukrainska officerare som svarar på de frågor han ställer. Han erkänner dock att han ibland blir förd bakom ljuset.

Det är en sak till i detta som är rena vansinnet.
Att slänga in så mycket otränat folk i dåligt förberedda områden.
Hur är deras utrustning för vintern?

Hur många kommer inte få frysskador(i bästa fall) eller frysa ihjäl?
Finns bara en fördel med årstiden.
Lukten från alla lik kommer inte sprids förrän till våren.
Citera
2023-12-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ok, håller med dig om att det förmodligen inte finns ett påskrivet dokument för då skulle det förmodligen komma fram.
Ser dock fortfarande inte varför detta har så stor relevans. Klart är väl ändå att Ukraina och Ryssland var nära en fredslösning där man t.ex. hade accepterat att stanna utanför NATO.
Tror att det blir mer och mer klart för alla hur pushat detta var från väst. Bl.a. därför är nog Biden helrökt oavsett. Märks att du inte riktigt hänger med vad som händer i USA.
Så likt ditt påstående om ökande korruption är vi tillbaka till din åsikt, magkänsla osv när det visar sig att du inte har belägg gör det du skriver. Märkligt att din åsikt och magkänsla stämmer så väl överens med Ryssland och Putins narrativ.
Citera
2023-12-06, 11:54
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Att ryssarna inte stoppar vid Ukraina torde var uppenbart, eller hur tolkar ni ryss-troll den här skylten Kreml har satt upp vid den estniska gränsen. Ryssen ska komma till Europa och kramas?

https://x.com/jurgen_nauditt/status/1732041135865086271?s=20

Var enda rysk soldat som sätter sina fötter på utländsk mark ska dödas.
Inte bara dödas utan alla mongoler med visum ska slängas ut från EU och världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in