2023-12-06, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vi har även tidigare beslutade säkerhetsgarantier från bland annat USA Storbrittannien under den perioden.
Ja men du måste förstå att ingen av dessa länder kommer att gå i direkt angrepp med Ryssland om dom angriper Sverige, för det har dom ju inte gjort med Ukraina kriget.
Citera
2023-12-06, 11:06
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart kommer det att ske. Jag har bott i en svensk militärstad och vet hur 20-åriga militärer beter sig på fritiden efter tio bärs.

Självklart kan man gå in på respektive lands lagar och så vidare men det jag sa var att vi i och med detta avsäger oss en stor del av vårt självbestämmande vilket vi gör.

De enda andra utländska medborgare som inte lyder under svensk lag är diplomater och om några år kanske vi har tusentals vanliga småkillar som ränner runt i våra svenska städer som inte kan gripas och straffas enligt svensk lag. Jag tycker inte det känns kul.
Det kom nyligen förslag i USA:s senat om att låta illegala immigranter tjäna i militären och på så vis få medborgarskap:

Illegal Immigrants In The Military
https://www.youtube.com/watch?v=l56VOfcj5Yk

Så det kan bli den typen av pack som kommer hit och ska leka militärer. Plus att USA:s militär är full av sådana typer som det är.

Här är en bild på marinkåren:
https://www.marinecorpstimes.com/news/your-marine-corps/2023/07/31/marines-recruiting-surges-while-other-services-struggle/
Senast redigerad av PK-befriad 2023-12-06 kl. 11:40.
Citera
2023-12-06, 11:06
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Det blir kul för svenne när kärnvapen-depån ses som ett legitimt mål och halva befolkningen stryker med eller får cancer vid detonationen.
Men så länge inte husse USA drabbas så är det lugnt.
"Best money we ever spent" tänker nog jänkarna.
Våra "neutrala" riksdagspartier har verkligen lyckats med att göra sig till ovänner med hela världen genom att vända upp röven åt alla håll, och nu senast genom att skicka landsförrädaren Pål Jonson att skriva under ett kärnvapenavtal.
Sveriges hemliga avtal med USA kan spåras till tidigt 1950-tal när Tage Erlander sålde ut fädernelandet bakom ryggen på befolkningen. Erlanders avtal innebar att Sverige skulle spionera på alla länder oavsett blocktillhörighet (även inkluderat Israel som USA inte litade på) och rapportera till USA, detta i utbyte mot ett vagt löfte att Sverige skulle omfattas av USAs försvar vid en eventuell krigssituation.
Pål Jonsons underskrift bekräftar endast det som kritikerna hävdat sedan länge dvs att Sverige i realiteten varit "den dolda NATO-medlemmen", ett faktum som bevisats genom det Svenska försvarets alltmer långtgående anpassning till Amerikansk standard på i stort sett all militär materiel. Det mest uppenbara exemplet på detta är bytet av höjd och hastighetsangivelser på instrumenten i de Svenska flygplanen, något som innebär att Svenska flygplan kan användas av USAs krigsmakt vid behov.
Pål Jonsons underskrift är den sista spiken i kistan på den sk. neutraliteten och alliansfriheten, något som hållit Sverige utanför aktivt deltagande i de större militära konflikterna under 200 år.
Huruvida landsförrädarministern beaktat att Sverige numera gått från att vara det fridfulla landet på östersjöns västra sida till att vara kärnvapenbas för USA, och själv varit en aktiv del i detta genom sitt parti Moderaterna, och därmed en direkt fiende till Ryssland är en fråga som skall tas upp och utredas grundligt. Även frågan om landsförrädarministern erbjudits löften om eller redan fått materiell och/eller ekonomisk ersättning från USA för att driva denna fråga med NATO-anslutning, kärnvapenlagring och baser i Sverige bör skyndsamt utredas.

Pål Jonson som person, politiker och hans "karriär" som inflytandeagent och propagandist för USA/NATO diskuteras i en annan tråd: Vem är Pål Jonson? (FB) Vem är Pål Jonson?
Senast redigerad av RobbanUC 2023-12-06 kl. 11:14.
Citera
2023-12-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Va???
Vad hat hänt i Ukraina? USA har förlorat där sitt proxykrig. USA hade buggt upp en rejäl arme åt ukrainarba.
Nu Är det Sveriges tur. Att Finland är med i NATO hjälper inte oss. NATOländer omgav Ukraina. Hjälpte inte dem och de fick ju inte heller komma med i NATO.
Nä, det här avtalet har ökat risken för ett "avnazifieringskrig". Finland var ju nazistanstruket under ww2, så där behöver vi inte ens fundera vad som kan tänkas ske.
USA ska ju få införa sina egna lagar och sina egna vapen, och vi får naturligtvis inte vets vad...

Vilket proxykrig? Ryssland invaderade Ukraina.

Och varför jämför du Sverige med Ukraina?
Citera
2023-12-06, 11:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det saknar betydelse vad asen i Turkiet och Ungern gör. De ingår sannolikt inte i NATOs nordliga strategi.

Ett fristående neutralt kärnvapenbestyckat Sverige hade varit bäst. Det är alltid bäst att vara herre i sitt eget hus.
Citera
2023-12-06, 11:08
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Tycker du inte att en sådan har förts, då? Ända sedan maj 2022 har diskussioner förts om Nato. Det var till och med ett riksdagsval mellan diskussionerna. Jag vet inte vad mer man hade kunnat göra, bortsett från en folkomröstning som både du och jag verkar vara eniga om hade lett till ett rungande ”ja”.

Viss debatt har givetvis förts, men framförallt från högre politisk ort och med tydlig fokus på de positiva delarna. Visst, jag har för mig att typ Svenska freds eller liknande fått komma till tals någonstans också, men någon större folklig och nyanserad debatt har inte jag då inte sett. Inte som en hade kunnat förvänta sig av en så här enormt betydelsefull och omvälvande fråga som NATO frågan faktiskt är.
Har för mig att t.om. SVT hade några artiklar tidigare i år om just avsaknaden av den typen av större nyanserad debatt. Sitter tyvärr på mobilen så kan inte länka, men är lätt att googla upp.
Citera
2023-12-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja men du måste förstå att ingen av dessa länder kommer att gå i direkt angrepp med Ryssland om dom angriper Sverige, för det har dom ju inte gjort med Ukraina kriget.

Nja, Ryssland måste attackera Finland för att komma åt Sverige. Går de sjövägen så måste de skjuta ner mängder av NATO-skepp som är i vägen. Men fortsätt med din skrämselpropaganda, vatnik.
Citera
2023-12-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Sverige behöver inte NATO. Det är NATO som behöver Sverige. Inget krig som NATO är involverat i utspelar sig i USA.

Deras städer bombas inte deras civilbefolkning dödas inte på gator och torg.

USA begår övergrepp på andra länder.
Ett NATO-medlemsskap utgör ett hot. Det ökar spänningen och det finns risk för terrorhot om NATO invaderar muslimska länder.

Försök att förstå detta. Jag vet att det är svårt att förstå men Sverige har haft tur och undkommit andra världskriget.

De som räddade oss var tyskarna och finländarna. Hade tyskarna inte invaderat Norge hade engelsmännen invaderat Norge och sen Sverige. Hade inte Finland och Tyskland fört krig på östra sidan hade ryssarna invaderat Sverige.

Så varför bli medlemmar i NATO. USA är inte en fredsorganisation. Vad gör de i Europa var lägger de sig i alla världens konflikter. Varför utvidgades NATO när östblocket föll.
Kan det vara så att forna östländer visste vilken sorts granne de har?
I mina ögon så låter du som aktivist på SR/SVT
Citera
2023-12-06, 11:10
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Men glöm det där med usa beskydd för det existerar inte när det väl gäller, du ser väl hur det har utvecklats i Ukraina.
Förövrigt är jag rätt nöjd just nu att bo där jag bor med den senaste utvecklingen. Vissa kan ju hamna i landet fjärran östern fortare än vad dom tror.

Mannen jämför Sverige/USA relationer med Ukraina. Min gode herre, vad sysslar du med?
Sveriges nära samarbete med USA går tillbaka många år i tiden. Nåt som Ukraina aldrig haft.

Detta DCA-avtal är för övrigt speciellt på så sett att USA kan lagra amerikanska system av olika slag, samt övrig materiel. Amerikanska förband kan och kommer dessutom befinna sig i Sverige.
Tror du på fullaste allvar att Puttefnask skulle våga om han ens kunde, attackera platser där amerikanarna befinner sig? Ja, vi ett storkrig. Men att Ryssarna skulle få för sig att ge sig på endast Sverige, och framförallt då med västligt stöd på Svensk mark...ja det ser jag som väldigt långsökt.

Om du ska trolla så gör det bättre.
Annars bör du omedelbart sätta dig in i hur saker och ting fungerar i vårat land, och hur våra relationer med USA sett ut sedan kalla kriget.
Citera
2023-12-06, 11:11
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigiBali
Varför skulle någon vara förvånad över detta? Detta var givetvis anledningen till att USA så gärna ville ha med Sverige och Finland i NATO, pga deras geografiska läge. Sverige har varit USA:s bitch i 50 år, och kommer fortsätta att vara det tills vi går under tillsammans med dem. Väst kommer nämligen inte vinna ett tredje världskrig. Den som tror det lever inte i verkligheten. Jag tror inte att USA idag hade vunnit över Kina eller Ryssland i ett riktigt krig utan kärn-vapen. Iran, Turkiet och Nord-korea har också mäktiga militärer idag. Det enda väst har gjort under de senaste 50 åren är att förstöra sig själva med hjälp av massinvandring, feminism, hbtq-BS, transvestiter och en massa annan idioti.
Det sa jag redan från början när Sverige ville gå med i Nato att enda anledning till att USA vill ha med oss är för att utnyttja våran mark. Sverige har helt enkelt sålt sin själ till USA och snart kommer krav på att få placera kärnvapen här, det är bara en tidsfråga. Vågar knappt tänka på hur Ryssland kommer agera i ett sånt läge.
Citera
2023-12-06, 11:11
Medlem
ANGÅENDE politik från oppositionen så finns inget upplagt som nyhet på Vänsterpartiet eller Miljöpartiets hemsida än.

......så främsta missnöjda officiella reaktion går till Göran Grejder denna förmiddag.

FB är stort så jag förstår de som inte sett en tråd som startades i slutet av oktober i Vapen och Militär.
Bra om ni t ex vill spekulera vilka de största baserna kommer att bli när stationering inleds om förhoppnings ett år när avtalet blivit giltigt.
(FB) Avtal med USA om att verka militärt i Sverige och att lagra försvarsmateriel på svenska baser.
Citera
2023-12-06, 11:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Förutom att vi fått ukrainska flyktingar, exakt vad har ryssen gjort Sverige för att du ska känna dig osäker och otrygg?

Med lite historisk insikt kan man inse att ryssen är listig, krigisk och inte att lita på.

Vi börjar med slaget vid Poltava.

https://www.so-rummet.se/kategorier/slaget-vid-poltava

I nutid kan vi se Rysslands allianser med Nordkorea med flera skurkstater.

Ukraina var rätt lugna intill 24 februari 2022. Plötsligt händer det otroliga …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in