2023-12-05, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Lugn. Konkurserna ökar lavinartat nu. Efter det brukar arbetslösheten komma.

Japp du blir av med jobbet snart, sök in dig till arbetsförmedlingen från dag 1 är mitt tips.
Citera
2023-12-05, 18:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Var det högkonjuktur i 30 år innan ?
Västvärlden har iallafall haft en lång period med i huvudsak högkonjunkturer. Lite nationella variationer givetvis.
Finanskrisen 2008 var det värsta som hände men den varade inte så länge tack vare statliga åtgärder.
Jag tror att denne expert menar på att vi nu går in i en längre period som karaktäriseras av kriser med kortare avbrott för högkonjunktur.
Det kanske beror på att vi inte längre kan rulla skuldberget framför oss?
Det påverkar räntorna mer än själva konjunkturerna.
Citera
2023-12-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
Japp du blir av med jobbet snart, sök in dig till arbetsförmedlingen från dag 1 är mitt tips.
Jag har inget jobb att bli av med. Jag är ålderspensionär.
Citera
2023-12-06, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Västvärlden har iallafall haft en lång period med i huvudsak högkonjunkturer. Lite nationella variationer givetvis.
Finanskrisen 2008 var det värsta som hände men den varade inte så länge tack vare statliga åtgärder.
Jag tror att denne expert menar på att vi nu går in i en längre period som karaktäriseras av kriser med kortare avbrott för högkonjunktur.
Det kanske beror på att vi inte längre kan rulla skuldberget framför oss?
Det påverkar räntorna mer än själva konjunkturerna.

"Tack vare" statliga åtgärder sköts problemen på framtiden med hjälp av tilltagande inflation. Statliga åtgärder är helt värdelösa varje gång.

I Sveriges fall hjälpte ju riksbanken till. Den "självständiga riksbanken". Det där med "självständiga" ger riksbanken friheten att hela tiden vara de rikaste och mäktiga väldigt behjälplig.
Senast redigerad av Tjoenlai 2023-12-06 kl. 11:11.
Citera
2023-12-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Frågan är hur mycket en villaägare som är maximalt belånad äger. Mestadels skulder, ju.

Och en bostadsrättsinnehavare äger inte heller något annat än just rätten att bo där.

Den behöver ju inte vara maximalt belånad och skulderna i sig är inget problem så länge man kan betala dem? Ev värdeökning gör ju att man kanske i slutändan ändå bott gratis?

Men rätten att bo där är bra mycket mer värd än hyresrätten, anser jag iaf.
Citera
2023-12-07, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HansMoleman
Den behöver ju inte vara maximalt belånad och skulderna i sig är inget problem så länge man kan betala dem? Ev värdeökning gör ju att man kanske i slutändan ändå bott gratis?

Men rätten att bo där är bra mycket mer värd än hyresrätten, anser jag iaf.

Va? Jag ställer alltså en fråga som har som premiss att någon är maximalt belånad och som "svar" menar du att vi helt enkelt struntar i premissen.

Det är klart att skulder inte är något problem om man kan betala dem. Jag menar ju att problemen uppstår när man INTE kan betala.

Varför skulle en bostad öka i värde av sig själv?
Goddag yxskaft!
Citera
2023-12-07, 21:42
Bannlyst
Visst, skulder är hanterbara när man kan betala dem, men den verkliga frågan ligger i riskerna när omständigheterna förändras? Det är som att säga att det inte är några problem att köra bil i bra väder tills det börjar regna. Plötsligt kan dessa till synes hanterbara skulder förvandlas till en storm.

Problemet är att folk ofta underskattar effekten av oförutsedda ekonomiska oroligheter. Allt är bra när solen skiner, men stormar går inte att undvika. Och om man bär omkring på en tung skuld när regnet börjar ösa kan det snabbt bli en översvämning som sköljer bort allt sken av något solljus.
Citera
2023-12-07, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
"Tack vare" statliga åtgärder sköts problemen på framtiden med hjälp av tilltagande inflation. Statliga åtgärder är helt värdelösa varje gång.

I Sveriges fall hjälpte ju riksbanken till. Den "självständiga riksbanken". Det där med "självständiga" ger riksbanken friheten att hela tiden vara de rikaste och mäktiga väldigt behjälplig.
Dessa statliga åtgärder är inget annat än "smoke and mirrors". De är som en trollkarl som trollar fram en kanin, och i det här fallet är kaninen den skuld som alla ligger begravda under.
Citera
2023-12-14, 09:19
Medlem
ChiefenKings avatar
Vad säger SonnenSweden och Guitarrnenne nu då?
Citera
2023-12-14, 09:20
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Lugn. Konkurserna ökar lavinartat nu. Efter det brukar arbetslösheten komma.
De räknar med som högst 1-2% enheter högre arbetslöshet, ingen katastrof.
Citera
2023-12-14, 09:25
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om inte inflationen trycks ned till 2 % eller lägre så kommer köpkraften att fortsätta att urholkas och med det så sjunker konsumtionen.
Så nej, det finns ingen enkel och snabb lösning som att sänka räntan.

Vad är det som händer Sonnen?
Citera
2023-12-14, 09:30
Medlem
Imnshos avatar
Alla kändisekonomer kissar på sig över glädjen att vi snart har depressionen här.

"En julklapp åt hela svenska folket att KPI är 5,8%" 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in