Citat:
Ursprungligen postat av
Dopy
Du verkar inte veta hur man hittar rapporter och hur man läser rapporter. Och går till personangrepp så fort du inte kan bevisa dina påståenden.
Ganska tydligt vem av oss som inte har alla hästar hemma...
Vill man prata om brister som IVO upptäckt är "Iakttagelser och slutsatser om vårdens och omsorgens brister för verksamhetsåret 2020" den mest lämpade rapporten (du borde verkligen läsa den eftersom du så gärna vill prata om bristerna, men inte verkar ha koll på vad bristerna faktiskt handlar om)
Sedan finns även "Sociala barn- och ungdomsvården 2020" som publicerades 20 februari 2020.
Vilken rapport pratar du om som publicerades 2020-02-21?
Hahaha, nej verkligen inte, du är
totalt ute och cyklar eller
åker i en tesla!
Du har noll koll på hur man letar efter och läser rapporter.
Nej, den rapporten du nämner är verkligen inte den bäst lämpade rapporten, det är en sammanfattning av vad IVO sett under 2019, av
hela sitt tillsynsområde.
Fia Palm pratade om en rapport som hade släppts av IVO 2020 där man konstaterade 67% brister i ärendena.
Det är
just den rapport jag refererat till från IVO, jag har refererat till den som 63-sidig och släppt 200221.
Vad ni illiterata människor refererat till är en rapport som släpptes senare av IVO år 2020 som är en
sammanfattning av vad IVO sett inom
all sin tillsyn under 2019. Alltså inte enbart rörande barn och ungdomar. Från
all vård och omsorg, äldreomsorg, psykvården m.m. m.m.
Det som IVO sammanfattar på några sidor i "din" rapport om ämnet är just hämtat till stor del
från den 63-sidiga rapporten som IVO släppte 200221 som jag har tagit upp här i tråden från allra första början.
Den borde du läsa. Jag har skrivit flera gånger att ni inte har läst den. Så rätt jag hade.
Här ett axplock av vad IVO skriver rörande barn och ungdomar i sina två rapporter som nämnts här:
Sedan IVO bildades 2013 har vi rapporterat om att det finns brister i rättssäkerheten för barn och unga.
Vi har nyligen rapporterat om brister i hur kommunerna handlägger ärenden om barn och unga och
om olika barn- och ungdomsboenden. Den rapporten bygger på en särskild analys av tillsynen under
2017 och 2018. IVO konstaterar där att kommunerna inte har kommit tillrätta med bristerna inom den
sociala barn och ungdomsvården och att de inte klarar av att upprätthålla en god kvalitet (Inspektionen
för vård och omsorg, 2020b).
IVO genomförde 528 egeninitierade tillsyner 2019. Vi har identifierat områden med brister som handlar
om handläggningen (21 procent), rättssäkerheten (15 procent) och dokumentationen (12 procent).
Resultatet av vår granskning visar att det finns brister i dokumentation, barns delaktighet och handläggning av ärenden för barn och unga, inom hela kedjan från hantering av orosanmälningar till uppföljning av insatser och egenkontroll. Av de 819 ärenden som ingår i underlaget har vi funnit sammanlagt 1297 brister i 549 ärenden (67 procent). Flera av bristerna är återkommande och kända sedan tidigare.
Det finns brister i rättssäkerheten för barn och unga som vi sett under många år, både när det
gäller kommunernas myndighetsutövning och när det gäller boenden för barn och unga.
Sedan IVO bildades 2013 har vi rapporterat om att det finns brister i rättssäkerheten för barn och unga.
Vi har nyligen rapporterat om brister i hur kommunerna handlägger ärenden om barn och unga och
om olika barn- och ungdomsboenden. Den rapporten bygger på en särskild analys av tillsynen under
2017 och 2018. IVO konstaterar där att kommunerna inte har kommit tillrätta med bristerna inom den
sociala barn och ungdomsvården och att de inte klarar av att upprätthålla en god kvalitet (Inspektionen
för vård och omsorg, 2020b).
IVO genomförde 528 egeninitierade tillsyner 2019. Vi har identifierat områden med brister som handlar
om handläggningen (21 procent), rättssäkerheten (15 procent) och dokumentationen (12 procent).