2023-12-06, 01:08
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Det är ingen ide. Personen vill bara sprida dn-länken så många gånger som möjligt av någon anledning.
Dessutom helt oförmögen att tolka informationen i rapporterna opartiskt och objektivt.

Det är just varför FU, Fia och liknande bara står och trampar vatten.
Det är dock synd eftersom det finns extremt allvarliga brister inom socialen som IVO påpekar år efter år. Bland annat deras dåliga utredningar gällande anmälan om våld, och att barnen placeras i SiS, HVB och LSS hem efter dem blivit omhändertagna, men att hemmen inte kan uppfylla barnens behov och ge barnet det dem behöver.
Finns massor med allvarliga brister att prata om. Och ändå väljer personen att fortsätta älta saker som inte ens är sanna/bevisade.

Vill man prata om socialens brister, vill man ge dem kritik finns det massor.
Som brister finns en hel lista i IVOs rapport som man kan läsa i både 2020, 2021 och 2022.
Och vill man prata om fall där dem misslyckades finns just nu både flickan i Eslöv och fallet där 2 barn tortyr misshandlades.

Men dessa människor verkar inte vilja prata brister, eller misslyckade fall, dem verkar bara vilja sprida desinformation/sin agenda. Och inte fokusera på verkligheten/sanningen.
2023-12-06, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Du verkar inte veta hur man hittar rapporter och hur man läser rapporter. Och går till personangrepp så fort du inte kan bevisa dina påståenden.
Ganska tydligt vem av oss som inte har alla hästar hemma...

Vill man prata om brister som IVO upptäckt är "Iakttagelser och slutsatser om vårdens och omsorgens brister för verksamhetsåret 2020" den mest lämpade rapporten (du borde verkligen läsa den eftersom du så gärna vill prata om bristerna, men inte verkar ha koll på vad bristerna faktiskt handlar om)
Sedan finns även "Sociala barn- och ungdomsvården 2020" som publicerades 20 februari 2020.
Vilken rapport pratar du om som publicerades 2020-02-21?
Hahaha, nej verkligen inte, du är totalt ute och cyklar eller åker i en tesla!
Du har noll koll på hur man letar efter och läser rapporter.

Nej, den rapporten du nämner är verkligen inte den bäst lämpade rapporten, det är en sammanfattning av vad IVO sett under 2019, av hela sitt tillsynsområde.

Fia Palm pratade om en rapport som hade släppts av IVO 2020 där man konstaterade 67% brister i ärendena.
Det är just den rapport jag refererat till från IVO, jag har refererat till den som 63-sidig och släppt 200221.
Vad ni illiterata människor refererat till är en rapport som släpptes senare av IVO år 2020 som är en sammanfattning av vad IVO sett inom all sin tillsyn under 2019. Alltså inte enbart rörande barn och ungdomar. Från all vård och omsorg, äldreomsorg, psykvården m.m. m.m.

Det som IVO sammanfattar på några sidor i "din" rapport om ämnet är just hämtat till stor del från den 63-sidiga rapporten som IVO släppte 200221 som jag har tagit upp här i tråden från allra första början.
Den borde du läsa. Jag har skrivit flera gånger att ni inte har läst den. Så rätt jag hade.

Här ett axplock av vad IVO skriver rörande barn och ungdomar i sina två rapporter som nämnts här:
Sedan IVO bildades 2013 har vi rapporterat om att det finns brister i rättssäkerheten för barn och unga.
Vi har nyligen rapporterat om brister i hur kommunerna handlägger ärenden om barn och unga och
om olika barn- och ungdomsboenden. Den rapporten bygger på en särskild analys av tillsynen under
2017 och 2018. IVO konstaterar där att kommunerna inte har kommit tillrätta med bristerna inom den
sociala barn och ungdomsvården och att de inte klarar av att upprätthålla en god kvalitet (Inspektionen
för vård och omsorg, 2020b).

IVO genomförde 528 egeninitierade tillsyner 2019. Vi har identifierat områden med brister som handlar
om handläggningen (21 procent), rättssäkerheten (15 procent) och dokumentationen (12 procent).

Resultatet av vår granskning visar att det finns brister i dokumentation, barns delaktighet och handläggning av ärenden för barn och unga, inom hela kedjan från hantering av orosanmälningar till uppföljning av insatser och egenkontroll. Av de 819 ärenden som ingår i underlaget har vi funnit sammanlagt 1297 brister i 549 ärenden (67 procent). Flera av bristerna är återkommande och kända sedan tidigare.

Det finns brister i rättssäkerheten för barn och unga som vi sett under många år, både när det
gäller kommunernas myndighetsutövning och när det gäller boenden för barn och unga.
Sedan IVO bildades 2013 har vi rapporterat om att det finns brister i rättssäkerheten för barn och unga.
Vi har nyligen rapporterat om brister i hur kommunerna handlägger ärenden om barn och unga och
om olika barn- och ungdomsboenden. Den rapporten bygger på en särskild analys av tillsynen under
2017 och 2018. IVO konstaterar där att kommunerna inte har kommit tillrätta med bristerna inom den
sociala barn och ungdomsvården och att de inte klarar av att upprätthålla en god kvalitet (Inspektionen

IVO genomförde 528 egeninitierade tillsyner 2019. Vi har identifierat områden med brister som handlar
om handläggningen (21 procent), rättssäkerheten (15 procent) och dokumentationen (12 procent).
Senast redigerad av Chillwill 2023-12-06 kl. 06:17.
2023-12-06, 06:39
Medlem
Citat:
Det är dock synd eftersom det finns extremt allvarliga brister inom socialen som IVO påpekar år efter år. Bland annat deras dåliga utredningar gällande anmälan om våld, och att barnen placeras i SiS, HVB och LSS hem efter dem blivit omhändertagna, men att hemmen inte kan uppfylla barnens behov och ge barnet det dem behöver.
Finns massor med allvarliga brister att prata om. Och ändå väljer personen att fortsätta älta saker som inte ens är sanna/bevisade.

Vill man prata om socialens brister, vill man ge dem kritik finns det massor.
Som brister finns en hel lista i IVOs rapport som man kan läsa i både 2020, 2021 och 2022.
Och vill man prata om fall där dem misslyckades finns just nu både flickan i Eslöv och fallet där 2 barn tortyr misshandlades.

Men dessa människor verkar inte vilja prata brister, eller misslyckade fall, dem verkar bara vilja sprida desinformation/sin agenda. Och inte fokusera på verkligheten/sanningen.
Hur illiterat är du egentligen? Vi pratar ju om de här misslyckade fallen hela tiden, saknar du totalt läsförmåga? Jag får fortsätta lägga in länkar så att du förstår.

Tidigare skrev du:
"Medans du fokuserar på vad föräldrar vill, och inte vad barnen behöver. vart har jag skrivit att jag inte vill barnens bästa? källa?"
Jag har aldrig fokuserat på vad föräldrar vill, jag har fokuserat på att utredningarna måste vara rättssäkra för barnens skull. Så att varje barn är på rätt plats, antingen i ett fungerande familjehem eller i en fungerande biologisk familj.
Senast redigerad av Chillwill 2023-12-06 kl. 06:59.
2023-12-06, 06:44
Medlem
Citat:
Det är ingen ide. Personen vill bara sprida dn-länken så många gånger som möjligt av någon anledning.
Dessutom helt oförmögen att tolka informationen i rapporterna opartiskt och objektivt.

Det är just varför FU, Fia och liknande bara står och trampar vatten.
Hahaha, vad är det du inte förstår när man citerar från rapporterna? Från tidningsartiklar, från debattinlägg från initierade personer. Vad exakt har du kommit med? Svar: ingenting. Det är barnens bästa som gäller. Alltid.
2023-12-06, 07:28
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Hahaha, nej verkligen inte, du är totalt ute och cyklar eller åker i en tesla!
Du har noll koll på hur man letar efter och läser rapporter.

Nej, den rapporten du nämner är verkligen inte den bäst lämpade rapporten, det är en sammanfattning av vad IVO sett under 2019, av hela sitt tillsynsområde.

Fia Palm pratade om en rapport som hade släppts av IVO 2020 där man konstaterade 67% brister i ärendena.
Det är just den rapport jag refererat till från IVO, jag har refererat till den som 63-sidig och släppt 200221.
Vad ni illiterata människor refererat till är en rapport som släpptes senare av IVO år 2020 som är en sammanfattning av vad IVO sett inom all sin tillsyn under 2019. Alltså inte enbart rörande barn och ungdomar. Från all vård och omsorg, äldreomsorg, psykvården m.m. m.m.

Det som IVO sammanfattar på några sidor i "din" rapport om ämnet är just hämtat till stor del från den 63-sidiga rapporten som IVO släppte 200221 som jag har tagit upp här i tråden från allra första början.
Den borde du läsa. Jag har skrivit flera gånger att ni inte har läst den. Så rätt jag hade.

Här ett axplock av vad IVO skriver rörande barn och ungdomar i sina två rapporter som nämnts här:

Resultatet av vår granskning visar att det finns brister i dokumentation, barns delaktighet och handläggning av ärenden för barn och unga, inom hela kedjan från hantering av orosanmälningar till uppföljning av insatser och egenkontroll. Av de 819 ärenden som ingår i underlaget har vi funnit sammanlagt 1297 brister i 549 ärenden (67 procent). Flera av bristerna är återkommande och kända sedan tidigare.

Det finns brister i rättssäkerheten för barn och unga som vi sett under många år, både när det
gäller kommunernas myndighetsutövning och när det gäller boenden för barn och unga.

Vad svamlar du om?
Jag nämnde ju den rapport Fia och du pratar om, den med 67% brister i min kommentar.
Den rapporten heter "Sociala barn- och ungdomsvården 2020" och publicerades 20 februari 2020. Konstigt att du inte ens vet vad den heter och när den publicerats trots att du påstår att du läst den
Hur är det egentligen med läsförståelsen?
Vilken rapport pratar du om som släpptes 200221?
2023-12-06, 09:43
Medlem
Citat:
Vad svamlar du om?
Jag nämnde ju den rapport Fia och du pratar om, den med 67% brister i min kommentar.
Den rapporten heter "Sociala barn- och ungdomsvården 2020" och publicerades 20 februari 2020. Konstigt att du inte ens vet vad den heter och när den publicerats trots att du påstår att du läst den
Vad är det du hittar på nu? Jag vet väl mycket väl vad den heter och det är den jag har refererat till hela tiden. Läs dina egna inlägg istället.
2023-12-06, 09:57
Medlem
Citat:
För det första, den där texten är inte ifrån Ivos rapport 2020, den är ifrån
"Sociala barn- och ungdomsvården

Slutredovisning av uppdrag att genomföra analyser av tillsynens resultat inom den sociala barn- och ungdomsvården S2019/01922/FST"
Och eftersom du påstår att du läst rapporterna och delar information ifrån dem så borde du ju veta vart informationen kommer ifrån?

Och om du läser hela texten så handlar bristerna i din text inte om att Socialen gör felaktiga och falska rapporter, och omhändertar barn felaktigt.
Det du säger och IVOs rapporter säger är 2 helt olika saker.

IVO påstår att Socialen inte utreder snabbt nog, inte utreder grundligt nog. IVO är snarare på spåret att socialen måste utreda bättre för att snabbare kunna omhänderta dem barnen som är i behov av hjälp. IVO säger ingenting om att barn omhändertas på felaktiga grunder, att socialen ljuger i sina rapporter eller liknande.

Vill du ha ett exempel på ett fall som inte fick en rättssäker handläggning/utredning så har du flickan från Eslöv. Socialen hade fått en orosanmälan, dem höll på att utreda familjen, men pga personalbrist, sjukdom, sjukskrivning, så tog utredningen extremt lång tid, och flickan fick nästan betala med sitt liv pga att socialtjänsten inte gjorde en korrekt utredning/handläggning av ärendet.
Där har du ett exempel på "Vi noterar att det, trots omfattande kunskapsstöd,*finns handläggare som*saknar nödvändig kunskap för en rättssäker handläggning."
Och att barn riskerar att dö pga att IVO inte utreder snabbt nog och omhändertar barn som behöver det i tid finns med i båda IVOS rapporter.

Citat:
Du verkar inte veta hur man hittar rapporter och hur man läser rapporter. Och går till personangrepp så fort du inte kan bevisa dina påståenden.
Ganska tydligt vem av oss som inte har alla hästar hemma...

Vill man prata om brister som IVO upptäckt är "Iakttagelser och slutsatser om vårdens och omsorgens brister för verksamhetsåret 2020" den mest lämpade rapporten (du borde verkligen läsa den eftersom du så gärna vill prata om bristerna, men inte verkar ha koll på vad bristerna faktiskt handlar om)
Sedan finns även "Sociala barn- och ungdomsvården 2020" som publicerades 20 februari 2020.
Vilken rapport pratar du om som publicerades 2020-02-21?

Citat:
Vad svamlar du om?
Haha, nu försöker du slingra dig ur detta. Jag har markerat alla dina fel. Min text var från IVOs rapport 2020.
IVO gav inte ut någon rapport 20-02-20.
Nej, "Iakttagelser och slutsatser om vårdens och omsorgens brister för verksamhetsåret 2020 är inte den bäst lämpade rapporten för att se bristerna.

Du är inte klok, sluta hitta på, jag vet visst vad rapporten heter. Den gavs inte ut 200220.
Och jag har 100% rätt, allt står citerat exakt. Sluta upp med dina socialtantsfabuleringar. Håll dig till det som skrivits. Sluta hitta på.
Senast redigerad av Chillwill 2023-12-06 kl. 10:02.
2023-12-06, 13:02
Medlem
Så gick det för Fia och Sulle..vart avvisade från bplatsen vid nybroviken där politikerna skulle ha nåt möte.

Försökte påverka en fotograf innan polis kom men han var smart nog o inte köpte deras tankar
2023-12-06, 13:14
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Så gick det för Fia och Sulle..vart avvisade från bplatsen vid nybroviken där politikerna skulle ha nåt möte.

Försökte påverka en fotograf innan polis kom men han var smart nog o inte köpte deras tankar

Dom kommer för bli evigt avvisade av allt och alla med tanke på att dom är ungefär lika duktiga på att argumentera som chillwill.
2023-12-06, 13:18
Medlem
Citat:
Dom kommer för bli evigt avvisade av allt och alla med tanke på att dom är ungefär lika duktiga på att argumentera som chillwill.
exakt
2023-12-06, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan

De ägnar tid åt fullständigt meningslösa saker som den aktion de idag gjorde , på sociala media hejas de på med bra kämpat ..
2023-12-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De ägnar tid åt fullständigt meningslösa saker som den aktion de idag gjorde , på sociala media hejas de på med bra kämpat ..
man kan ju gissa vilka som hejear på detta meninslösa spektakel...borde vara psykvården nästa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in