Citat:
Ursprungligen postat av
Mysquo
Jag har vad som verkar vara just ett sådant kort. Jag använde det för att koppla in en gammal SCSI controller med PCI kontakt. Så att jag kunde läsa ut data från några gamla SCSI hårddiskar. Det fungerade helt OK för det i alla fall.
Jag kör nästan bara Linux och där fungerade det direkt utan några extra drivrutiner eller konsitgheter alls.
Jag kan inte uttala mig om huruvida det blir bra med ett ljudkort.
Ja, detta är vad man kan läsa om detta rätt frekvent att användaren har en stack med SCSI-diskar och ett kontrollerkort (PCI).
Det måste dock vara relativt väl etablerade märken på dessa kort för att man ska ha tur med detta.
Till exempel Adaptec vet ej vilka fler (bra) märken det fanns då ?
Är bara RAIDen intakt så brukar det gå att läsa.
Var dock noga med att alla diskarna får ström, annars blir det kaputt om någon failar.
Alltså inga dåliga Molex-strömkontakter, kolla detta noga först.
Hade en drygt 10 år kanske 15 år gammal IDE-disk som jag hittade ett sådant USB-kabinett med IDE-kontrollerkort i, och kunde läsa ur filerna ur denna.
Visserligen bara USB 2, men tiden spelade en mindre roll.
Det går väl inte så mycket fortare med USB 3 eftersom läshastigheten på sådana
diskar ändå inte är så hög.
Jag gjorde också en hel diskimagekopia och monterade den som Virtuell Maskin, VM i den pigga
stationära kärran. Och vips när man startade den så dök Win XP loggan upp, det var lite av Heureka
över det hela. Tyvärr måste man nog begränsa dess kontakt med nätverket annars så blir den väl snabbt full med trojaner.
Det kändes som att ha öppnat en tidskapsel ungefär ?
Angående kablar så är det många som frågat mig om de (tidvis) dåliga nätverkskablarna.
Att det var tänkt så från början att de var inte avsedda att kopplas in och ur stup i kvarten. Därför blev spärrflärpen så klent konstruerad. Och enkelt kunde brytas av. Plus att guldbeläggningen på kontaktblecken var så tunn att den lunde slitas ut.
Nätverkskablarna var mera tänkta som fasta installationer.
Switcharna hade på den tiden inte ens DHCP, utan man konfig switchen manuellt istället.
att den kunde slitas ut, om man satte i och ur dem