2023-11-21, 22:20
Medlem
bithaxs avatar
Jag har ett gammalt sound blaster audigy kort som ligger någon stans i källaren.
Om man ska jobba med ljudeditering är det guld värt iom att latency och lagg minskar så otroligt med det kortet.

I min nya dator som är m-atx kommer jag dock ej ha plats för det på de vanliga slottarna och dessutom finns ej PCI slottar längre på moderkorten nu för tiden.

Frågan är om det finns någon adapter så att man sätta det i en låda på nån hårdiskplats eller liknande?
Tänker typ USB to PCI adapter.

Tänker mig att USB idag borde vara så snabbt så att det borde räcka för att motsvara PCI för 20 år sedan. Jag pratar altså om PCI här inte PCIe.

Det är typ dethär kortet, fast för PCI, som jag har:
https://www.komplett.se/product/833259/datorutrustning/datorkomponenter/ljudkort/sound-blaster-audigy-fx-intern-ljudkort?channable=0094536964003833333235396d
Senast redigerad av bithax 2023-11-21 kl. 22:33.
Citera
2023-11-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har ett gammalt sound blaster audigy kort som ligger någon stans i källaren.
Om man ska jobba med ljudeditering är det guld värt iom att latency och lagg minskar så otroligt med det kortet.

I min nya dator som är m-atx kommer jag dock ej ha plats för det på de vanliga slottarna och dessutom finns ej PCI slottar längre på moderkorten nu för tiden.

Frågan är om det finns någon adapter så att man sätta det i en låda på nån hårdiskplats eller liknande?
Tänker typ USB to PCI adapter.

Tänker mig att USB idag borde vara så snabbt så att det borde räcka för att motsvara PCI för 20 år sedan. Jag pratar altså om PCI här inte PCIe.

Det är typ dethär kortet, fast för PCI, som jag har:
https://www.komplett.se/product/833259/datorutrustning/datorkomponenter/ljudkort/sound-blaster-audigy-fx-intern-ljudkort?channable=0094536964003833333235396d

Finns ju för s k riser-kort för att koppla in GPUer via UBS, så borde väl funka för ljudkort med rätt drivrutiner också Se t x:
https://www.dustin.se/product/5011070696/riser-kort-x1---x16-med-usb-kabel-for-mining
Citera
2023-11-22, 17:29
Medlem
ATmegas avatar
Vet att det finns mSata till PCI! Kika upp det
Citera
2023-12-03, 00:23
Medlem
bithaxs avatar
Hittade ett kines kort som verkar vara det jag behöver, ska kolla upp det innan jag köper något dock.

https://www.aliexpress.com/item/1005003883716690.html
Citera
2023-12-03, 22:02
Medlem
Citat:
Hittade ett kines kort som verkar vara det jag behöver, ska kolla upp det innan jag köper något dock.

Ja, svårt att veta om det fungerar ?
Du kan få köpa flera kort för man vet inte säkert på om kinesgrejerna
fungerar, förräns man testat dem.
Sätt ihop Riser-cardet med USB-kabeln och sätt in i datorn på PCI-Express-slotten.
Starta upp och kolla att hårdvaran initieras och tas emot.

Kom ihåg att USB-kabeln inte är standard utan är hane-hane, bara hoppas att
det fungerar. Kineskablar finns som är felkopplade, tyvärr.

Har bränt egna mobos pga dåliga kineskablar.

mSata är ett helt annat interface än gamla PCI.
mSata är mest bara ett PCI-Express interface för SSD-diskar...

Det är väldigt oklart om det ens går att lägga in drivrutiner eftersom kortet var väl byggt för 16/32-bitars arkitektur ?
Du kanske måste installera Win 10 32-bit istället ?

Men här finns en länk om drivers:
https://www.reddit.com/r/SoundBlasterOfficial/comments/bybhad/audigy_2_zs/

Om Riser-cards:
Dessa extrakort är bara för att förlänga anslutningen för att få plats med tex större
grafikkort.
Ursprunget är att rackservrar byggdes så kompakta att det fanns inte plats.
Så då hittade man på dessa Risers för att komma upp i höjd och sätta det
större kortet vinkelrätt.

Ja som ett stort L alltså...
Senast redigerad av DrSvenne 2023-12-03 kl. 22:16.
Citera
2023-12-04, 10:23
Medlem
xitunos avatar
Citat:

Det kanske var sant få kortet var direkt anslutet till PCI-bussen. Jag tror inte du kommer i närheten av det efter att data passerat genom ytterligare drivrutiner, konverterats till USB och sedan tillbaka till PCI.

Mitt råd är: istället för att lägga ner pengar och tid på en lösning som inte har en rimlig chans att fungera, lägg istället pengarna och tiden på att skaffa ett modernt kort.
Citera
2023-12-05, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Det kanske var sant få kortet var direkt anslutet till PCI-bussen. Jag tror inte du kommer i närheten av det efter att data passerat genom ytterligare drivrutiner, konverterats till USB och sedan tillbaka till PCI.

Mitt råd är: istället för att lägga ner pengar och tid på en lösning som inte har en rimlig chans att fungera, lägg istället pengarna och tiden på att skaffa ett modernt kort.

Faktiskt finns det USB-anslutna ljudkort idag, som tydligen har låg latens tack vare USB3.
Men det är annars sant att det kan bli kämpigt med att installera ett så pass gammalt kort i en modern dator.

Kom alltid ihåg att jorda chassiet på datorn mot tex stereon och vinylspelaren, så att du inte får krypströmmar som tex ger upphov till knäppningar, brum och brus.

Vidare så har många moderna datorer ett ljudkort inbyggt direkt på mobot, och att du kan behöva disabla det interna kortet i så fall ?
Citera
2023-12-05, 19:38
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Faktiskt finns det USB-anslutna ljudkort idag, som tydligen har låg latens tack vare USB3.
Men det är annars sant att det kan bli kämpigt med att installera ett så pass gammalt kort i en modern dator.

Det är viss skillnad på att använda ett modernt ljudkort som är designat för att använda USB respektive ett gammalt ljudkort som inte ens har rätt buss.

Senast jag sysslade med ljud var det med externa ad/da som anslöts via 100Mb/s Ethernet. 48 kanaler i 24 bitar 48kHz.
Citera
2023-12-05, 20:19
Medlem
Mysquos avatar
Citat:

Jag har vad som verkar vara just ett sådant kort. Jag använde det för att koppla in en gammal SCSI controller med PCI kontakt. Så att jag kunde läsa ut data från några gamla SCSI hårddiskar. Det fungerade helt OK för det i alla fall.
Jag kör nästan bara Linux och där fungerade det direkt utan några extra drivrutiner eller konsitgheter alls.

Jag kan inte uttala mig om huruvida det blir bra med ett ljudkort.
Citera
2023-12-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Jag har vad som verkar vara just ett sådant kort. Jag använde det för att koppla in en gammal SCSI controller med PCI kontakt. Så att jag kunde läsa ut data från några gamla SCSI hårddiskar. Det fungerade helt OK för det i alla fall.
Jag kör nästan bara Linux och där fungerade det direkt utan några extra drivrutiner eller konsitgheter alls.

Jag kan inte uttala mig om huruvida det blir bra med ett ljudkort.

Ja, detta är vad man kan läsa om detta rätt frekvent att användaren har en stack med SCSI-diskar och ett kontrollerkort (PCI).
Det måste dock vara relativt väl etablerade märken på dessa kort för att man ska ha tur med detta.

Till exempel Adaptec vet ej vilka fler (bra) märken det fanns då ?

Är bara RAIDen intakt så brukar det gå att läsa.
Var dock noga med att alla diskarna får ström, annars blir det kaputt om någon failar.
Alltså inga dåliga Molex-strömkontakter, kolla detta noga först.

Hade en drygt 10 år kanske 15 år gammal IDE-disk som jag hittade ett sådant USB-kabinett med IDE-kontrollerkort i, och kunde läsa ur filerna ur denna.

Visserligen bara USB 2, men tiden spelade en mindre roll.

Det går väl inte så mycket fortare med USB 3 eftersom läshastigheten på sådana
diskar ändå inte är så hög.

Jag gjorde också en hel diskimagekopia och monterade den som Virtuell Maskin, VM i den pigga
stationära kärran. Och vips när man startade den så dök Win XP loggan upp, det var lite av Heureka
över det hela. Tyvärr måste man nog begränsa dess kontakt med nätverket annars så blir den väl snabbt full med trojaner.
Det kändes som att ha öppnat en tidskapsel ungefär ?

Angående kablar så är det många som frågat mig om de (tidvis) dåliga nätverkskablarna.

Att det var tänkt så från början att de var inte avsedda att kopplas in och ur stup i kvarten. Därför blev spärrflärpen så klent konstruerad. Och enkelt kunde brytas av. Plus att guldbeläggningen på kontaktblecken var så tunn att den lunde slitas ut.

Nätverkskablarna var mera tänkta som fasta installationer.
Switcharna hade på den tiden inte ens DHCP, utan man konfig switchen manuellt istället.
att den kunde slitas ut, om man satte i och ur dem
Senast redigerad av DrSvenne 2023-12-05 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in