2023-12-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Sydkorea utklassar Europa och levererar mer 155 mm granater än hela Europa tillsammans. På 41 dagar! Direkt skämmiga nyheter.

Korea indirectly supplied more 155-mm shells for Ukraine than all European countries combined
https://www.koreatimes.co.kr/www/world/2023/12/501_364468.html
Det är väl därför Putins kompisar i Nordkorea plötsligt gick ut med krigshot mot Sydkorea idag.

Så genomskinligt.
Citera
2023-12-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Bäste Auric - hur tänkte Du nu?
Ta notan - ryssen bygga upp nåt..?
ABSOLUT INTE! De kommer på sin höjd endast parasitera på Ukraina och alla deras naturresurser, vilka är de verkliga skälen till folkmordsinvasionen.

Ja, alltså nu menade jag ju rent principiellt alltså. Att bekosta återuppbyggnad är inte ryssarnas grej. Var i Berlin på 80-talet. I Västberlin var de enda spår man såg av kriget Muren, militärerna och krigsmonumenten. I Östberlin såg det ut som om kriget hade slutat bara några månader före mitt besök...
Citera
2023-12-05, 20:11
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Sydkorea utklassar Europa och levererar mer 155 mm granater än hela Europa tillsammans. På 41 dagar! Direkt skämmiga nyheter.

Korea indirectly supplied more 155-mm shells for Ukraine than all European countries combined
Jag har för mig att USA leasade deras 155mm granater men jag kommer inte ihåg när. Det snackades om runt 100000 om jag har rätt...
Citera
2023-12-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tramsigt, okunnigt och obegåvat inlägg!
Ett utkast till fredsavtal på Putins villkor. Var står det att ”Ukraina skrev på ett fredasavtal med Ryssland direkt efter starten av SMO”?
Ett utkast som Ukraina skrev på. Sedan drog dom sig ur och visade att dom är lögnaktiga och inte går att lita på.
Citera
2023-12-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ett utkast som Ukraina skrev på. Sedan drog dom sig ur och visade att dom är lögnaktiga och inte går att lita på.

Det där är en så tvättäkta lögn det kan bli.
Citera
2023-12-05, 20:25
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Jag har för mig att USA leasade deras 155mm granater men jag kommer inte ihåg när. Det snackades om runt 100000 om jag har rätt...

Jag hade mina funderingar på att sydkoreansk ammo, sydkoreanska missiler till ukrainska s-300 och eventuellt sydkoreanska tanks och MLRS skulle gå via Polen. Men det var innan polske premiärministern tvärvände och blev proryss. Det blev en deal via USA visade det sig.
Citera
2023-12-05, 20:28
Avslutad
Det bästa nu tror jag är att ukraina gräver ner sig. Skjuter in minor 3 mil längs hela fronten. Precis som Ryssarna gjort. Gravar och hinder.

Sedan bygga egna raketer och robotar som kan slå i Ryssland, slå ut bron, slå ut alla järnvägar i ryssland osv.

Sverige har tyvärr fegat ur. De gav 50 stridsfordon trots att man har 1500 st. Helt otroligt fegt. Samma med resten av väst. Man vågar inte gå in med trupp.
Citera
2023-12-05, 20:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Haha. Ryssland invaderar Ukraina, mördar ukrainska barn och våldtar ukrainska kvinnor. Sedan menar du att Ukraina skulle gått med svansen mellan benen och signerat ett fredsavtal som den ryske diktatorn lagt fram för dem? Den ryska propagandan blir bara mer och mer infantil 😂

Alla vet ju att det som hände var att ryssarna körde in en sex mil konvoj fylld med ryska kackerlackor. Dumskallarna körde fast och blev stillastående och bombade av Ukraina under två veckors tid. Sen flydde de hals över huvud till östra Ukraina. I Mariupol bombade de kvinnor och barn som de nu dumpat i massgravar. Ryssland har för lång tid framöver skrivit in sig i historieböckerna som vidriga orcher som man ska hålla långt avstånd till.
Citera
2023-12-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu var det inte Nato som sökte nya medlemmar, det var Rysslands grannar som ville försäkra sig mot framtida ryska hot.

Och återigen det där löftet som alla vet utställdes men som ingen känner till när och var och som gav löftet. Inte ens Gorbatjov kände ju till det. Kanske du har en källa till det? Men kom inte dragandes med överenskommelsen om att amerikanska trupper inte skulle stationeras på f.d. DDR-territorium. Det löftet gällde dels enbart dåvarande/f.d. DDR och dels har det hållits.

PS: om Tibet utropar självständighet, ja då lär massakern på tibetanerna från 1959 återupprepas. Självständighet accepterar inte Kina.

PPS: Mexiko lär inte vilja trygga sin norra gräns. När USA under Trump skulle försöka trygga den (ur USA:s synvinkel) protesterade Mexiko högljutt.
Tack för ett vettigt och konstruktivt inlägg tillskillnad från dina lagmedlemmar😉

Nåväl, hela Natos existens bygger och byggde på att vara en trygghet för Europa efter AV och där den uppenbara fienden var Sovjet och dess allierade. På 90-talet efter det sovjetiska fallet uppenbarade det sig ett tillfälle för de forna östeuropeiska länderna att gå med i Nato på ett eller annat sätt. Ryssland var för svagt och egentligen var inte deras medlemskap så blodigt då den ryska intressesfären aldrig kunde sträcka sig så långt ut och påverka länder som Tjeckien, Ungern och Polen. Sedan bodde det väldigt lite ryssar i dessa länder.

När sedan de baltiska staterna gick med började det gå upp för ryssarna att hotet var för stort - lägg där till Busch ”open door policy” som bjöd in och uppmuntrade andra europeiska länder att gå med. Någonstans här finns det olika teorier vad som lovades både muntligt och skriftligt men gränsen gick 2004 efter balternas inträde. Ryssarna bestämde sig att enough is enough och krävde ett stopp för vidare expansion österut. Lägg därtill att man brydde sig noll när Albanien och Montenegro gick med.

USA har fortsatt pusha och trycka för en expansion med Ukraina som ledstjärna. Den demokratiska processen som tog vid inbjöd aldrig till ett rättvist fördelad makt med ryssarna som bodde i Ukraina. Det kände ryssarna på sig och när fler politiker och intresseorgan från USA började göra inträde blev det rött för hela Ryssland. Den oranga revolutionen och övertaget av Krim var startskottet för kriget tillsammans med USA:s onda öga mot den växande relationen mellan Ryssland och Tyskland som hade pumpat den tyska industrin med billig energi och råvaror.

Allt detta i kombination med ett svagt och splittrat EU har skapat en möjlighet för USA att diktera villkoren på hur vi ska leva och vad som är OK och inte. Att Ryssland vill hålla sin bakgård rent och säkert är inget USA bryr sig om. Varför skulle de? Det skulle aldrig påverka dom utan bara oss, vi som bor i närområdet och nu ligger i riskzonen att hamna i ett kärnvapenkrig för Z och hans regering. Nä tack.

Min fråga till dig är vad du tror kommer hända inom 5 år med Ryssland som ockupanter över halva Ukraina? Vad är vårt nästa steg?
Citera
2023-12-05, 20:36
Medlem
Nu har länder börjat häkta folk som bryter mot sanktionerade varor.

Fransman boende i Finland.
https://yle.fi/a/74-20050604?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

Sex personer i Belgien och Holland med kopplingar till Hans De Geetere företag
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy1948
Citera
2023-12-05, 20:42
Medlem
Citat:

Tyvärr levererade Sydkorea mängder av CNC-maskiner för vapentillverkning till Ryssland före anfallskriget.

Dåligt samvete kanske? Försöker sona sitt misstag? Det blir i alla fall inte lätt att få tag på reservdelar till maskinerna när de går sönder (jämför Rysslands pågående flygkollaps)
Citera
2023-12-05, 20:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Nu finns det bevis på att Ukraina skrev på ett utkast om fredsavtal. Och för att visa god intention så drog Ryssland tillbaka konvojen. Då passar dom lögnaktiga råttorna att dra sig ur avtalet.

Jag undrar om ukrainarna mördade sin egna förhandlare i samma veva?
Det som är bevisat är att diktator Putin och hans illaluktande armé av orcher invaderade Ukraina den 24:e februari förra året. Mängder av krigsbrott har dokumenterats, bland annat att man kidnappade barn, våldtog dem och sköt dem i huvudet. Om du tycker det är bevis på god intention så hade det varit intressant att veta vad du definierar som dålig intention.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in