Citat:
Ursprungligen postat av
urres
Invandrare som växt upp i Danmark eller spenderat minst 6 månader i landet. Hur är det att vara och växa upp i Danmark. Drabbas ni av rasism och får ni mindre möjligheter där än i Sverige?
Utbytesstudenter men även andra icke-danskar, hur skiljer sig den danska kulturen mot den svenska och bemötandet ni fått där. Känner ni att ni kan vara er själva.
Jag arbetade i Danmark i 6 år, och kan säga att invandrare där är generellt sett mer integrerade än här. Danskar är inte rasister. De är bara väldigt tydliga med att i Danmark är det danska lagar och normer som gäller. De har exakt samma åsikter som svenskar, fast betydligt mer mod och ryggrad. Patriotism i Danmark är mycket starkare än i Sverige. I Danmark är det inte konstigt att tycka om sitt land, som här i Sverige där "tycka om sitt land" mer eller mindre är nazism.
När det kommer till bidrag är Sverige dock lite mer generöst. Uppehället är dock mer eller mindre detsamma, runt 4000 kronor. Om du är narkoman (aktiv eller en som vill ha behandling för att sluta) är Danmark mycket bättre än Sverige, och har varit långt före oss när det gäller detta väldigt länge. Polisen går inte efter narkomaner för att de tar droger eller har lite droger på sig (jag har vid mer än ett tillfälle blivit visiterad av dansk polis, och fått tillbaka mitt heroin. 100% sanning), och de låser inte in narkomaner på LVM-hem. Danskar tittar på det hela på ett logiskt sätt. Narkomaner kommer att existera oavsett vad, så länge vi är ett fritt land med demokrati. De skadar inte någon annan än sig själva när de använder droger, och därför är det meningslöst att bestraffa någon för att han/hon straffar sig själv. Vill du knarka är det därför fritt fram, men det finns massor med möjligheter till behandling och olika typer av hjälp/stöd. Trots att jag inte ens var en dansk medborgare blev jag som narkoman bättre behandlad där än i Sverige, och de som arbetade med det visste mycket mer än de i Sverige. Som sagt, de har länge legat långt före oss gällande forskning och annat gällande drog-problematik.
Nära centralstationen ligger "Istegade" där Danmarks värsta narkomaner befinner sig. Där finns "fix-rum" där du kan få allt som behövs för att ta en fix, förutom heroin, och "rök-rum", där det finns allt som behövs för att röka kokain (crack/free-base). Precis vid denna gata ligger det två polis-stationer, och jag tyckte att det var väldigt märkligt att all denna narkotika-försäljning ägde rum så nära två polis-stationer. Jag frågade en polis en dag varför det såg ut så här, och då sa han att det hela var strategiskt så att de ska ha koll på vilka som är narkomaner. De har video-kameror längst hela gatan. De vill hellre ha de flesta narkomaner på ett ställe än att ha dem utspridda överallt, då narkomaner nämligen bidrar med problem vart de än dyker upp.