2023-12-03, 17:56
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Då handlar det om brännvinsbord, och som förrätt. Och det har anor längre tillbaka än Tore Wretman. Men visst, då har man med ost till sillen. Typ det man på krogen i dag kallar SOS.

Håller mig till femte turen, och Cheddar, blåmögelost och Brie.
Du gör så klart som du vill, men jag tänkte lägga till vad den gode Wretman skrev om den femte turen på julbordet.

"Avslutningen, lite sött och lite friskt, behövs väl efter den långa kraftiga måltiden. Bärkompott med klenäter kanske, eller klassiska mandelformar med friska hallon och en liten klick vispgrädde. Spettekakan är förstås en självklarhet i Skåne, medan smålänningarna fortfarande blickar efter ostkaka med sylt."
Citera
2023-12-03, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Vit caprin och brunost är standard hos oss iaf.
Sen kaffeost till kaffet senare.

Jag gillar ost till kaffet, det var så jag började äta Knas. Skulle man kunna få veta mer, eller blir det Off Topic?
Citera
2023-12-03, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Du gör så klart som du vill, men jag tänkte lägga till vad den gode Wretman skrev om den femte turen på julbordet.

"Avslutningen, lite sött och lite friskt, behövs väl efter den långa kraftiga måltiden. Bärkompott med klenäter kanske, eller klassiska mandelformar med friska hallon och en liten klick vispgrädde. Spettekakan är förstås en självklarhet i Skåne, medan smålänningarna fortfarande blickar efter ostkaka med sylt."

Nja, från början hade Wretman sju turer på julbordet där ’bara ost’ var den femte.
Dessert är sjätte turen.
Citera
2023-12-03, 18:09
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Nja, från början hade Wretman sju turer på julbordet där ’bara ost’ var den femte.
Dessert är sjätte turen.
Den äldsta källan som jag har är från 1967, "Svensk Husmanskost" av Tore Wretman och där är det fem turer. Vad har du för källa som är äldre?

Men, i den så skriver han att han om femte turen "Följer man den allt vanligare men något osvenska seden att sätta fram dessertost på smörgåsbordet så hör också den hit."
Citera
2023-12-03, 18:46
Bannlyst
Citat:
Den äldsta källan som jag har är från 1967, "Svensk Husmanskost" av Tore Wretman och där är det fem turer. Vad har du för källa som är äldre?

Men, i den så skriver han att han om femte turen "Följer man den allt vanligare men något osvenska seden att sätta fram dessertost på smörgåsbordet så hör också den hit."

Wretman har alltid kört sju turer på julbordet (i Svensk Husmanskost är däremot osten, desserten och julgodiset sammanslaget till en tur för att göra det mer överskådligt hemma).

Mina källor är kockar, källarmästare och krogar jag har jobbat med och på.
Citera
2023-12-03, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Jag gillar ost till kaffet, det var så jag började äta Knas. Skulle man kunna få veta mer, eller blir det Off Topic?

Kaffeost är mer en lagad rätt än det vi menar med ost här.
Tänk en tunn och lite gnisslig ostkaka.
Citera
2023-12-04, 17:39
Medlem
Citat:
Kaffeost är mer en lagad rätt än det vi menar med ost här.
Tänk en tunn och lite gnisslig ostkaka.

Jo, är mer som en dessert.
En tjock vit ost som man lägger i kaffet. Den suger då åt sig smak och blir riktigt gnisslig och god.
Citera
2023-12-04, 18:21
Bannlyst
Citat:
Det är många i tråden som slänger sig med Tore Wretmans turer, men som inte verkar ha gått till källan. Osten, enligt Wretman, äter man i FÖRSTA turen tillsammans med sillen, inte i femte turen.

Smörgåsbordet (1983), Tore Wretman
"Den första turen går till sill- och strömmingsinläggningarna och till osten. För utlänningar är den mest svårförståeliga av alla märkliga svenska matseder den att äta ost som förrätt och dessutom tillsammans med sillen och dess följeslagare. Det är då viktigt att att komma ihåg att ost i det här sammanhanget innebär typisk smörgåsost av hårdosttyp, framsprungen ur den svenska bondekulturen. Mjuka dessertostar hör inte hemma på smörgåsbordet."

Med, det sagt så kan trådskaparen säkert bjuda på ostar som cheddar, juledamer, Västerbottensost eller prästost beroende på vad gästerna tycker om.

Ost som tillbehör till sill är något annat än femte turens ostservering.
Citera
2023-12-04, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Köper den lokalt men ska jag gämföra den med något i vanlig butik så är det närmaste en Chevrette. Det är alltså en hård ost.

Chevrette är väl ändå en tråkig ost?
Det finns så mycket bra i den stilen, tänker på Garrotxa, de Murcia och crottin chavignol - såna grejer.
Eller tycker du dom är för gettypiska?
Jämfört med Chevretten då.

Vilken lokalt mejeri köper du ifrån - alltid kul med nya osttips!

On topic så är jag böjd att hålla med om att ’hård’ getost kan funka på ett julbord.
Citera
2023-12-05, 00:40
Medlem
Camenbert, Brie, Chevre, Blåmögelost och Edamer som är i en röd förpackning.
Citera
2023-12-05, 05:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Camenbert, Brie, Chevre, Blåmögelost och Edamer som är i en röd förpackning.

Camenbert och chevre passar väl inte på julbordet?
Det finns en anledning till att det är dom klassiska julbordsostarna som brukar ställas fram.
Citera
2023-12-05, 05:03
Medlem
Citat:
Camenbert och chevre passar väl inte på julbordet?
Det finns en anledning till att det är dom klassiska julbordsostarna som brukar ställas fram.

Klart dem gör fast du gillar visst bara ost gjord från ko, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in