2023-12-04, 14:38
Medlem
Behöver rotfylla en av mina tänder. Tandläkaren säger att det finns ingen garanti för att det kommer hålla i längden och i så fall kommer man behöva dra ut tanden. Jag funderar därför på att dra ut den istället. Tanden sitter näst längst bak i överkäken. Jag tror inte det kommer synas något om jag inte ler riktigt brett.

Nån som gjort så eller har några tips om hur man borde göra?
Citera
2023-12-04, 14:41
Bannlyst
Ingen aning om vad de skulle gjort med min tand senaste gången jag (missade att vara) hos tandläkaren. Gången innan, då jag faktiskt gick dit, borrade de sönder en tand som jag hade en hemsk tandvärk i, den vart typ halv sen, men jag lät tiden arbeta och en större bit fall ur av sig själv senare. Och det är mycket lättare att komma åt att borsta så knappast haft sån tandvärk sen, blir snarare bättre tycker jag just den tanden då
Citera
2023-12-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Behöver rotfylla en av mina tänder. Tandläkaren säger att det finns ingen garanti för att det kommer hålla i längden och i så fall kommer man behöva dra ut tanden. Jag funderar därför på att dra ut den istället. Tanden sitter näst längst bak i överkäken. Jag tror inte det kommer synas något om jag inte ler riktigt brett.

Fick samma alternativ av min tandläkare, valde förvisso rotfyllning men om du väljer att dra ut tanden så finns det fördelar - tänder sitter ju relativt lösa, inte så att de fladdrar kanske, men i sinom tid kommer de rätta till sig och du får mer "utrymme" mellan varje tand (lättare att rengöra).
Citera
2023-12-04, 14:48
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Är det en visdomstand? I så fall hade jag dragit ut den, framförallt om tandläkaren säger att det inte kommer att hålla i längden.

Var dock uppmärksam så att tandläkaren inte opererar in en sändare i tanden!

(FB) Sändare/mic i tanden?
Citera
2023-12-04, 14:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Hade en likadan elak tand. Lagat tre ggr tidigare, samma som TS. Men senaste övningen så rensade tandläkaren alla gamla lagningar och byggde upp en ny ”kupol” över tanden. Enligt uppgift så håller då tanden ihop bättre, än bara laga en sida. 45 minuter, 2100:-
Citera
2023-12-04, 15:20
Bannlyst
Dra ut den!
Det kommer inte synas. Rotfyllningar kan orsaka stora problem! Onödig kostnad då du ej får garanti!
Citera
2023-12-04, 15:36
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Undvik att dra i överkäken finns massor med gångar som leder upp till hjärnan.
Underkäken är det bara o dra.
Citera
2023-12-04, 17:04
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Undvik att dra i överkäken finns massor med gångar som leder upp till hjärnan.
Underkäken är det bara o dra.

Vad skulle kunna hända med dessa "gångar som leder upp till hjärnan"? Det låter som att du har livlig fantasi. Det måste finnas miljontals svenskar som saknar en eller flera tänder i överkäken. De flesta av dessa tror jag lever som vanligt.

Jag drog ut en för några år sedan efter ett par plågsamma försök att få den rotfylld. Det var en mycket skön och befriande känsla att bli av med den. Dessutom är det bra mycket billigare att dra ut än att rotfylla.
Citera
2023-12-04, 17:05
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är det en visdomstand? I så fall hade jag dragit ut den, framförallt om tandläkaren säger att det inte kommer att hålla i längden.

Var dock uppmärksam så att tandläkaren inte opererar in en sändare i tanden!

(FB) Sändare/mic i tanden?
Visdomständer sitter väl längst bak i käken?

Bara att dra ut skiten, att rotfylla gör ont och är dyrt och ingen garanti för att tanden håller någon längre tid. Har själv dragit ut 3e tanden bakifrån uppe höger och det stör mig inte. Syns lite när jag gapflabbar men det är skit samma.

edit: kom på nu att den tanden faktiskt rotfylldes först, det var det jävligaste jag varit med om som tonåring. Sen några år senare ruttnade den och det var bara att dra ut jättetanden som hade 3 stora rötter, fick spräcka den först och sen dra ut en i taget. Brrrr
Senast redigerad av DisposableGarbage4 2023-12-04 kl. 17:10.
Citera
2023-12-04, 17:27
Medlem
Xezrs avatar
Hade samma problem som du. Gick till akuttandvården, och fick välja mellan rotfyllning och utdragning. Och de var ärliga, sade att en bakre kindtand är inga problem om den dras ut. Rotfyllning å andra sidan skjuter bara på problemet, och käken kan fortfarande bli infekterad.

Så jag drog ut den. Tog 10 minuter. Det läkte efter några veckor. Inte haft problem sedan dess
Citera
2023-12-04, 18:04
Medlem
HubertOlssons avatar
Dra ut och göra implantat med titanskruv.
Citera
2023-12-04, 19:16
Avstängd
Dra ut, rotfyllning är bara ett sätt att mjölka dig på stålar, rotfyllning varar inte för alltid och medfar problem i längden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in