2023-12-03, 22:41
Medlem
Vilket mining företag kommer gå bäst närmsta 6-12 månaderna, och varför?
Citera
2023-12-03, 23:19
Medlem
På ett sätt handlar ju alla "store of value" om det kollektiva förtroendet för att värdet består. Vi har guld pga lång tradition och viss användning av råvaran, vi har även konst pga lång tradition och att folk gillar att ha tavlor på väggarna. Vi har fiat eftersom stater producerar. Diamanter pga smycken och så vidare. Till och med tulpaner på sin tid, pga det är fint med blommor.

Men vad är egentligen värdegrunden för bitcoin? Jag har visserligen varit digitalt aktiv sedan långt innan bitcoin föddes, men gått miste om en astronomisk värdeutveckling just eftersom att jag såg det som en klassisk bubbla från början.

Handlar förtroendet om att bitcoin ska nå en sorts "too big to fail"-status? Att så många ska vara så tungt investerade att en eventuell kollaps vore systemhotande, så att alla gemensamt bara bestämmer sig för att knuffa skeppet framåt och uppåt?

Det är möjligt att det fortsätter ett bra tag, eftersom så många andra faktorer också är osäkra, men jag vet inte. Kan lite för lite, och det är väl därför jag skriver här. Mitt bland alla haters och hodlers.
Citera
2023-12-03, 23:35
Medlem
Tack till Stoix och kebabmebröd mfl för att ni offrar ert kapital till oss bulas.

$40k stops ran
Citera
2023-12-04, 00:28
Medlem
MSTR senaste köp på 16000 bitcoin motsvarar lite mer än två veckors mining och detta bolag äger nu ensamt alltså nästan 1% av alla bitcoins.
Tänk er för hur sällsynt en bitcoin är innan ni försöker tradea alla dippar nu i denna bullrun. Får vi se fler som tar efter MSTR så kommer golvet soppas på bitcoins!

Citat:
Ursprungligen postat av d99mlu
Men vad är egentligen värdegrunden för bitcoin?
Fel tråd för detta egentligen.
Det går att ge ett långt svar på din fråga tacklat från många vinklar, men ett kort svar för mig; så är bitcoin första lösningen på att ha en databas som ej kan manipuleras eller kontrolleras av en enskild aktör. Och egenskaperna nätverket ger (som du läser i min signatur) är en del i varför vi ser just bitcoin som digitalt guld som är här för att stanna. Det blir inte minst tydligt när valuta efter valuta faller pladask eller lider av smärtsam inflation.

Jag skulle hävda att inte äga bitcoins är som att betta mot internet 1998.
Citera
2023-12-04, 01:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen

Fel tråd för detta egentligen.
Det går att ge ett långt svar på din fråga tacklat från många vinklar, men ett kort svar för mig; så är bitcoin första lösningen på att ha en databas som ej kan manipuleras eller kontrolleras av en enskild aktör. Och egenskaperna nätverket ger (som du läser i min signatur) är en del i varför vi ser just bitcoin som digitalt guld som är här för att stanna. Det blir inte minst tydligt när valuta efter valuta faller pladask eller lider av smärtsam inflation.

Jag skulle hävda att inte äga bitcoins är som att betta mot internet 1998.
Ett kortare svar:

Bitcoin är den decentraliserade lösningen på Byzantinska generalernas dilemma.
https://youtu.be/dfsRQyYXOsQ?si=uV-HZCL_Rlmc6YMC

(FB) Bitcoin - trading och analys
Citera
2023-12-04, 06:02
Avslutad
Härligt att vara bitcoiner denna morgon.

Skulle tippa att vi kommer att passera 50K innan årsskiftet. HODL.
Citera
2023-12-04, 07:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster

Enligt trådens inlägg ska det vända ner vid 42000. Vi får se.
Citera
2023-12-04, 08:58
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmc79
Vilket coin kommer gå bäst närmsta 6-12 månaderna, och varför?

Det finns bara en Bitcoin, och fullt av shitcoin. Resten får du klura ut själv.
Citera
2023-12-04, 10:57
Avslutad
Avanza bitcoins verkar ha kraschat? Finns pengar kvar?
Citera
2023-12-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster

Och jag tippar på under 32K innan 15e januari ... 🙂
Citera
2023-12-04, 12:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Och jag tippar på under 32K innan 15e januari ... 🙂
Du tippade även att Bitcoin skulle ner till 10k...
Citera
2023-12-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Avanza bitcoins verkar ha kraschat? Finns pengar kvar?
Tekniskt fel hos NGM, tillbaka nu. God påminnelse för mig att sälja lite cert mot bitcoins.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in