2023-12-04, 11:21
Medlem
Det har rapporterats i många år nu om färöiska män som behövt leta fruar utomlands för att kvinnorna drar till Danmark eller andra ställen och gör karriär. Andemeningen har varit att färöiska män bryr sig mer om arv och kultur än vad färöiska kvinnor gör. Men ändå har färöiska mäns första val varit kvinnor från sydostasien.

Det måste ju finnas traditionellt lagda kvinnor i Norden som gärna slipper mångkulturen och gifter in sig i en färöisk familj. Språkskillnaderna skulle vara mindre, det fornnordiska arvet skulle förena dem och barnen skulle vara helnordiska. Är det inte det färöiska män vill?

Varför lades inga resurser ner på detta innan de hämtade hem en massa filippinskor?

EDIT: här är en dokumentär om fenomenet https://www.youtube.com/watch?v=U1-LCixbumI
Senast redigerad av sefipaw 2023-12-04 kl. 11:28.
Citera
2023-12-04, 11:24
Medlem
Eponumoss avatar
Kan du vänligen citera och länka till några, en tre, fyra stycken räcker, av dessa rapporter?
Citera
2023-12-04, 11:25
Medlem
psykoshippiens avatar
Tror inte det är bindgalna nationalister som bor på färöarna, utan människor som helt enkelt vill bo på färöarna, som bor på färöarna. Att de inte har ett tech-team som skapar en färö-exklusiv husband-shopping app vet jag faktiskt inte varför de inte har. Men det är ju ditt ansvar att svara på, som kommer med påståendet.
Citera
2023-12-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Tror inte det är bindgalna nationalister som bor på färöarna, utan människor som helt enkelt vill bo på färöarna, som bor på färöarna. Att de inte har ett tech-team som skapar en färö-exklusiv husband-shopping app vet jag faktiskt inte varför de inte har. Men det är ju ditt ansvar att svara på, som kommer med påståendet.

Så man är antingen mångkulturist eller "bindgalen nationalist"? Har du autism? Du har det, va?
Citera
2023-12-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Det har rapporterats i många år nu om färöiska män som behövt leta fruar utomlands för att kvinnorna drar till Danmark eller andra ställen och gör karriär. Andemeningen har varit att färöiska män bryr sig mer om arv och kultur än vad färöiska kvinnor gör. Men ändå har färöiska mäns första val varit kvinnor från sydostasien.

Det måste ju finnas traditionellt lagda kvinnor i Norden som gärna slipper mångkulturen och gifter in sig i en färöisk familj. Språkskillnaderna skulle vara mindre, det fornnordiska arvet skulle förena dem och barnen skulle vara helnordiska. Är det inte det färöiska män vill?

Varför lades inga resurser ner på detta innan de hämtade hem en massa filippinskor?

Studier visar snarare att balansen mellan könen nu är jämn. Det bor 50000 på färöarna. Män representerar 1000 fler än kvinnorna. Traditionellt har inkomster på Färöarna kommit från fiske och relaterad industri, där majoriteten anställda varit män. Kvinnorna har sökt sig till Danmark för utveckling och intressanta jobb. Och vad ska dom med ett nordiskt dejtingsystem till? Det finns ju rikligt redan, problemet är väl att ingen vill bo på Färöarna. Dåliga förbindelser, dyrt som fan och heldött
Senast redigerad av PatricHbg 2023-12-04 kl. 11:33.
Citera
2023-12-04, 11:30
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Så man är antingen mångkulturist eller "bindgalen nationalist"? Har du autism? Du har det, va?
Det var dina ord jag speglade, inte mina. Så frågan du ställer är riktad till dig.
Citera
2023-12-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Studier visar snarare att balansen mellan könen nu är jämn. Det bor 50000 på färöarna. Män representerar 1000 fler än kvinnorna. Traditionellt har inkomster på Färöarna kommit från fiske och relaterad industri, där majoriteten anställda varit män. Kvinnorna har sökt sig till Danmark för utveckling och intressanta jobb.

Du svarade inte på min frågeställning, det förstår du va?
Citera
2023-12-04, 11:35
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ditt användarnamn är väl valt: "bindgalen nationalist" finns ingenstans i min TS, så det har du hallucinerat.
Kaka söker maka och nu kommer du med motsägelser, en autistsik person har mycket låg, ibland absolut ingen associationsförmåga. Men så menar du att jag är så vivid i denne att jag t.o.m. hallucinerar? Nej jag speglar dina ord. Läs vad du skriver istället, pappskalle!
Citera
2023-12-04, 11:49
Medlem
Liberationfronts avatar
För att Filippinskor är mer fogliga sen vem fan vill bo på de öarna? Finns ju ett skäl till att många drar därifrån. Var där av ren nyfikenhet 2012, tror inte det blivit bättre. Blåser, regnar, de har usel mat, inget att göra, bara fiskesamhällen. Visst fin natur och den där gulliga fågeln och en massa jävla får.
Citera
2023-12-04, 12:07
Medlem
pn222jws avatar
Färöarna skulle kunna satsa på flera högre utbildningar - många vettiga euroakademiker skulle antagligen tycka det vore givande och smått exotiskt att bo och studera där en - två terminer...på så vis fick dom lite nyare input...jag vet en litteraturvetare som bodde där ett år.
Citera
2023-12-04, 13:13
Avslutad
Har du varit på Färöarna? Det är inget ställe jag skulle bosätta mig på i alla fall. Häftigt är det men det ska mycket till för att klara av att bo där i längden.

Dyrt så in i helvete är det också. Men extremt trevligt folk och väldigt fina flickor.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Studier visar snarare att balansen mellan könen nu är jämn. Det bor 50000 på färöarna. Män representerar 1000 fler än kvinnorna. Traditionellt har inkomster på Färöarna kommit från fiske och relaterad industri, där majoriteten anställda varit män. Kvinnorna har sökt sig till Danmark för utveckling och intressanta jobb. Och vad ska dom med ett nordiskt dejtingsystem till? Det finns ju rikligt redan, problemet är väl att ingen vill bo på Färöarna. Dåliga förbindelser, dyrt som fan och heldött

Enligt färingarna själva stämmer dock inte siffran på 50 000 särskilt bra. Anekdotiskt förvisso, men enligt ett flertal boende jag pratade med så var de betydligt färre som ansågs bo på ön. Som jag förstod det bodde drygt 10 tusen av dessa egentligen i Danmark.
Citera
2023-12-04, 18:42
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:

Färöbor gjorde sig roligare över nationalismen. Om det här är en utbredd åsikt på Färöarna kommer inte jag att fälla en tår när deras folk och kultur blandas bort.

https://www.svd.se/a/fe5a12b6-26e9-3d6b-b4b0-63f05fa2221f/sverigedemokrater-tog-skamtare-pa-storsta-allvar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in