2023-11-27, 10:26
Medlem
Flurps avatar
Jag har Telia fiber in i huset, samt deras router. Men övertid har vi märkt att täckningen på denna inte har räckt till för hela huset.
Så jag köpte en Asus router, och satte på övervåningen. För alla fasta installationer funkar denna lösning toppen!
Men när det gäller saker som rör sig i huset typ, telefoner, dammsugare plattor osv. Så vill inte de ta den starkaste anslutningen utan ligger kvar och skvalpar på den anslutningen den senast kopplat ihop sig till. Tex när man kommer hem så kopplar telefonen upp sig mot Telia routern i och med den nära entrén. Men går man sen uppåt i huset ligger denna kvar tills man byter manuellt.

Är detta något man kan fixa till i burkarna eller har det mer med de specifika mottagarna att göra. Tex in inställning i telefonen?
Citera
2023-11-27, 10:32
Medlem
Du får glömma nätverket för de apparater som hoppar runt.
Citera
2023-11-27, 10:37
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
Jag har Telia fiber in i huset, samt deras router. Men övertid har vi märkt att täckningen på denna inte har räckt till för hela huset.
Så jag köpte en Asus router, och satte på övervåningen. För alla fasta installationer funkar denna lösning toppen!
Men när det gäller saker som rör sig i huset typ, telefoner, dammsugare plattor osv. Så vill inte de ta den starkaste anslutningen utan ligger kvar och skvalpar på den anslutningen den senast kopplat ihop sig till. Tex när man kommer hem så kopplar telefonen upp sig mot Telia routern i och med den nära entrén. Men går man sen uppåt i huset ligger denna kvar tills man byter manuellt.

Är detta något man kan fixa till i burkarna eller har det mer med de specifika mottagarna att göra. Tex in inställning i telefonen?

Heter nätverket samma sak på båda routrarna?
Samma lösenord.
Citera
2023-11-27, 12:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

På datorer kan man i regel konfigurera i drivrutinens inställningar om nätverkskortet skall söka efter andra accesspunkter och byta till dem. Det brukar finnas 3-4 nivåer och kan man sätta den aggresivaste.
Citera
2023-11-27, 14:38
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Heter nätverket samma sak på båda routrarna?
Samma lösenord.

Nej det är två olika. Går det att göra ett och samma av dem två igenom att döpa om dom?
Citera
2023-11-27, 14:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Nätverket måste klara av roaming Ubiquitis routrar klarar det.
https://www.kjell.com/se/varumarken/ubiquiti

Lite info om det: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/professionella-roaming-natverk
Senast redigerad av trickydick 2023-11-27 kl. 14:48.
Citera
2023-11-27, 15:12
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
https://www.kjell.com/se/varumarken/ubiquiti

Lite info om det: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/professionella-roaming-natverk

Tack! det var en bra länk. Ska hem och läsa på
Citera
2023-11-27, 19:30
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Roaming är en klientgrej, men går snabbare med 802.11r. Det krävs då att klienten har stöd för detta, för annars har det ingen betydelse.
Citera
2023-12-02, 10:34
Medlem
Citat:

Hej! Kanske lite sent men... Använder du enbart Telia för att surfa o inte för tv.. så kan du ta bort Telias router och byta ut till Asus (helst AX router). Har du två Asus routrar så kopplas de ihop som ett enda nätverk kallas Mesh. Då funkar det sömnlöst var du än befinner dig inom dess täckningsområde. Med AX i stället för AC så får du längre täckning. Alltså varje router täcker större yta. Kan du dra en kabel mellan dessa routrar så är det ännu bättre och säkrare uppkoppling.
Citera
2023-12-03, 18:01
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Hej! Kanske lite sent men... Använder du enbart Telia för att surfa o inte för tv.. så kan du ta bort Telias router och byta ut till Asus (helst AX router). Har du två Asus routrar så kopplas de ihop som ett enda nätverk kallas Mesh. Då funkar det sömnlöst var du än befinner dig inom dess täckningsområde. Med AX i stället för AC så får du längre täckning. Alltså varje router täcker större yta. Kan du dra en kabel mellan dessa routrar så är det ännu bättre och säkrare uppkoppling.

Halloj! Jo precis Telia routern sitter ju till tvn tyvärr. Men Om jag skaffar en likadan telia skulle det funka på samma sätt då med?
Citera
2023-12-03, 21:14
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Halloj! Jo precis Telia routern sitter ju till tvn tyvärr. Men Om jag skaffar en likadan telia skulle det funka på samma sätt då med?

Om du inte har en speciell port för TV, så kan du använda vilken bredbandsrouter som helst. Jag hade tidigare en tjänstefördelare från Telia, men sedan ett decennium tillbaka så behövs den inte längre. Jag lämnade tillbaka all utrustning från Telia och använder numera en egen router.

Kolla om TV:n verkligen behöver anslutas till en separat port. Telia brukade dela ut en Inteno Switch (tjänstefördelare) för TV & Telefoni.

Min tjänstefördelare från Telia hade portar med olika färger. Röd användes till internet och gul för TV. Den gröna användes till IP-telefoni.
Senast redigerad av 0A0A 2023-12-03 kl. 22:12.
Citera
2023-12-04, 11:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Du ringer till Telia och ber dem brygga teliaroutern. De gör det fjärrstyrt.
När det är gjort kan du ansluta egen router till LAN-port 4.
TV ansluts till någon av 1 - 3.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in