2023-11-30, 17:37
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det var vad PR berättade. De gjorde tydligen mycket ihop alla tre, så jag antar att det var praktiskt på det viset. Och ju mer jag funderar på det, så tror jag att systrarna använde lägenheten under tiden PR arbetade på annan ort. Han använde den inte då, och det ska ha varit systrarna som besökte honom i K-hamn ibland. Så jag har alltid trott att det var detta syster U menade, när hon sa att båda två hade flyttat hem. Vad jag vet, så bodde Helena aldrig ensam i egen lägenhet.

Vem hade Helena ett hemligt förhållande med, var det en gift man, om isf kan de ha haft sina sexsessioner i PRs lya?
Citera
2023-11-30, 18:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vem hade Helena ett hemligt förhållande med, var det en gift man, om isf kan de ha haft sina sexsessioner i PRs lya?

Jag vet inte om Helena hade något hemligt förhållande, så det kan jag tyvärr inte svara på.
Citera
2023-11-30, 18:46
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Jag vet inte om Helena hade något hemligt förhållande, så det kan jag tyvärr inte svara på.

I början av tråden förekommer uppgifter om att hon hade ett förhållande med en i Mariestad känd och gift lärare som ägde en ”amerikanare”.
Finns någon substans i detta?
Citera
2023-11-30, 18:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I början av tråden förekommer uppgifter om att hon hade ett förhållande med en i Mariestad känd och gift lärare som ägde en ”amerikanare”.
Finns någon substans i detta?

Ja, det pratades om detta för många år sedan. Det nämndes ett namn i tråden, men vad jag förstår så låg det inget bakom det ryktet. Någon annan vet kanske mer om detta. Personligen tror jag bara att det bara var rykten.
Citera
2023-11-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag tänker samma, U.A verkar mörka något. Hon är inte inblandad men hon mörkar något som hon skäms över!
Resultatet är att Helenas baneman/män går fria.
Lag ugglan orsakar samma grej, omedvetet, att sprida desinformation gynnar inte ett uppklarande, vare sig det är medvetet eller omedvetet🤔

Har inte varit inne här på länge men tittade nyligen på programmet m Leif GW ( kommer inte ihåg nu namnet) reagerade otroligt mycket på Ulrikas sätt mot GW när han pratade om 2 personer ( som hon säkert vet vilka han syftade på ? Hon pratar knappt m GW , nonchalerar honom genom att knappt se på honom när han pratar. Det tom. märks att han till och med blir obekväm av detta . Sedan har ju framförallt Ulrika framfört sitt missnöje ang GW " 2 misstänkta i hans ögon och som han inte har några bevis på och därför inte gå ut m detta till allmänheten och till familjen. Men det är så uppenbart att Ulrika är både irriterad och obekväm m GW teorier ..
Beteendet hos henne kan liknas med en person som överrumplas av sådant de inte vill ska kunna bevisas alltså lögner som blir påkommen. Detta behöver absolut inte betyda något ( måste ju skriva det för annars kommer domaren in snart och pekar finger ) men hon visar ett väldigt märkligt beteende som jag reagerade på . Nonchalant och avvisande. Det kan ha berott på mycket men det är ett litet avvikande beteende hon har .
Citera
2023-11-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Som påpekats - det är utmärkt att göra inbrott på dagtid när folk inte är hemma. Särskilt i sommarstugor är en helgmorgon utmärkt, för antingen är folk där - då gör man förstås inte inbrott - eller så är folk inte där, och kommer troligen inte att dyka upp inom kort tid. Att inget inbrott eller försök har rapporterats kan förstås bero på att de bilburna inte hittade något lämpligt ställe för det, eller på att de uppmärksammade att de blivit iakttagna.

Och om vittnespykologi fungerar så här, varför ska vi lita på att iakttagelserna vid Trankärr handlar om den aktuella morgonen, när de inte har rapporterats samma dag?

Varför ägnar du dig som enda person i tråden åt personangrepp?

Hur sakta är det rimligt att köra på en väg av det här slaget? (Om den hade kört fortare hade den kunnat uppfattas som körande vårdslöst och väckt intresse av den anledningen. Det är inte lätt att göra rätt här.)

Hur uppfattar man att någon i en bil är orolig och inte till exempel vilse?

Hur många i bilen vände sig om? Tidigare har det inte talats om "minst ett par".

Jag tar mig faktiskt friheten att ifrågasätta när en skildring ändras efter hand som den ifrågasätts. Det är nämligen inte trovärdigt att ändra sina uppgifter på det sättet. Det går utmärkt att skriva "exakt samma sak varje gång" om man går tillbaka i tråden, det som du vill att alla andra ska göra.

Det är naturligtvis inte helt uteslutet. Men lite starkare argument får man väl ha. Det är inte heller helt uteslutet att vittnet har hittat på alltihop för att göra sig intressant.

Det satt långt inne, men här kom i alla fall ett förslag på vad de kan ha gjort. Men vad gjorde de då i 45 minuter mellan de två tillfällen de blev iakttagna?

Undrar hur ett vittne kan se en bil med unga män som ser oroliga ut ?? Hur hinner man se det och hur ser man orolig ut sittandes i en bil ? Låter bara rent löjligt och som alltid när något händer tex ett inbrott så är varenda person som går igenom kvarteret och inte bor där inbrottstjuven . Där jag bor blev en person avslöjad av dumpen efter ha stämt träff m ett barn och alla äldre män i området
var pedofilen . En varm sommarnatt på -90 talet var ett av ungdomars största intresse att åka runt m bilen i timmar, man kunde sitta en hel natt och prata och röka . Skulle vara mer förvånande om inte det hade varit bilar ute denna natt m ungdomar . Och nej ska inte styra" bort tråden för det finns inget att styra i bort från utan detta är ett 30 år gammalt försvinnande och Flashback är en skvaller , spekulation tråd där alla får tycka och tänka och fundera . Vi har inte tillgång till 1000 tals förundersökningar tyvärr då hade kanske snillet spekulerar haft något att gå på mer än egna teorier .
Citera
2023-12-01, 01:15
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

* I bilen ska det ha varit några unga, oroliga män.

* Vittnet "Hanna" hade hört ett bråk med en skrikande kvinna samt billjud.

* Vittnet "Hanna" hörde MINST två upprörda mansröster.

* Antalet unga, oroliga män i bilen.

Du din fåniga Besserwisser!

- Hanna är en bluff, hennes vittnesmål är ju bevisligen en lögn!
- Sen att se några unga män i en bil åka förbi och att bedöma dessa som oroliga är ju en saga, men du verkar gilla sagor så intet nytt under solen!

(Tråden hade helt klart kunnat lösa detta fallet om den sluppit dej!)
Citera
2023-12-01, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Har inte varit inne här på länge men tittade nyligen på programmet m Leif GW ( kommer inte ihåg nu namnet) reagerade otroligt mycket på Ulrikas sätt mot GW när han pratade om 2 personer ( som hon säkert vet vilka han syftade på ? Hon pratar knappt m GW , nonchalerar honom genom att knappt se på honom när han pratar. Det tom. märks att han till och med blir obekväm av detta . Sedan har ju framförallt Ulrika framfört sitt missnöje ang GW " 2 misstänkta i hans ögon och som han inte har några bevis på och därför inte gå ut m detta till allmänheten och till familjen. Men det är så uppenbart att Ulrika är både irriterad och obekväm m GW teorier ..
Beteendet hos henne kan liknas med en person som överrumplas av sådant de inte vill ska kunna bevisas alltså lögner som blir påkommen. Detta behöver absolut inte betyda något ( måste ju skriva det för annars kommer domaren in snart och pekar finger ) men hon visar ett väldigt märkligt beteende som jag reagerade på . Nonchalant och avvisande. Det kan ha berott på mycket men det är ett litet avvikande beteende hon har .
Vem var den unga kvinnan på besök hos U.A i villan!
Ta reda på det så är detta en viktig pusselbit tänker jag🤔
Och varför sa mamman när de kom hem från sommarstugan att: Det förstår ni väl…Helena kommer inte komma hem igen. Är detta en trådsanning bara kanske?
Det är intressant anser jag!
Citera
2023-12-01, 13:36
Medlem
RFTs avatar
En stilla betraktelse ang trådsanningar:

Trådsanning: H´s mamma har gjort ett uttalande som har innebörden att hon intuitivt vet att dottern blivit offer i ett allvarligt brott: Hur H´s mamma har uttryckt sig är inte relevant, det är inte ens relevant att hon uttryckt sig (om hon nu gjort det). Jag förstår inte varför vissa lägger så stor vikt vid hennes uttalande. Även om mamman anat vad som hänt; vilket en del här inne verkar tro att hon gjorde; så tillför inte det någonting till lösningen av fallet. Hur mamman uttryckte sig; om hon nu verkligen sagt något; är helt utan betydelse.

Trådsanning: vittnet Hanna: Hon hörde en kvinnoröst ropa "så får ni inte göra". Det är väl inte 100% klarlagt att det ropades just så och det är väl absolut inte klarlagt att det var H som ropade; så som flera här inne menar. Om någon överhuvudtaget ropade detta, samtidigt som upprörda mansröster hördes, så kan jag tänka mig minst en annan förklaring än att det var H som ropade. Nämligen: det var en annan kvinna närvarande och hon ropade att de unga männen inte skulle göra det de gjorde med Helena, eller hennes med hennes döda kropp.

Trådsanning: Bilen i Trankärr. Vittnet skulle ha sett att personerna i bilden var oroliga. För det första: vad som är tecken på orolig är högst subjektivt. För det andra: man har väldigt tunt på fötterna, om man som en del här inne, kopplar ihop en subjektiv iakttagelse om oro, med ett försvinnande natten innan, denna morgon då bilen syntes vid halv nio-tiden. Det kan finnas hundratals anledningar till att bilen åkte där. Den första som kommer upp i mitt huvud är att bilen inte var från trakten, man skulle till någon, men har kört fel, kanske utan att förstå att man kört fel.

Och så skulle jag än en gång vilja framlägga en hypotes som jag lagt fram för länge sedan, men som bryskt avfärdades av många härinne: det var inget mord, det var inget dråp. H blev påkörd av misstag och avled. Skor och ringar har därvid hamnat på marken. Att skor och ringar ligger utspridda är ett utslag av nervositet hos de inblandade. Av rädsla för de rättsliga följderna lade man kroppen i bilen, körde iväg och gjorde sig av med den.
Senast redigerad av RFT 2023-12-01 kl. 14:06.
Citera
2023-12-01, 18:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
En stilla betraktelse ang trådsanningar:

Trådsanning: H´s mamma har gjort ett uttalande som har innebörden att hon intuitivt vet att dottern blivit offer i ett allvarligt brott: Hur H´s mamma har uttryckt sig är inte relevant, det är inte ens relevant att hon uttryckt sig (om hon nu gjort det). Jag förstår inte varför vissa lägger så stor vikt vid hennes uttalande. Även om mamman anat vad som hänt; vilket en del här inne verkar tro att hon gjorde; så tillför inte det någonting till lösningen av fallet. Hur mamman uttryckte sig; om hon nu verkligen sagt något; är helt utan betydelse.

Trådsanning: vittnet Hanna: Hon hörde en kvinnoröst ropa "så får ni inte göra". Det är väl inte 100% klarlagt att det ropades just så och det är väl absolut inte klarlagt att det var H som ropade; så som flera här inne menar. Om någon överhuvudtaget ropade detta, samtidigt som upprörda mansröster hördes, så kan jag tänka mig minst en annan förklaring än att det var H som ropade. Nämligen: det var en annan kvinna närvarande och hon ropade att de unga männen inte skulle göra det de gjorde med Helena, eller hennes med hennes döda kropp.

Trådsanning: Bilen i Trankärr. Vittnet skulle ha sett att personerna i bilden var oroliga. För det första: vad som är tecken på orolig är högst subjektivt. För det andra: man har väldigt tunt på fötterna, om man som en del här inne, kopplar ihop en subjektiv iakttagelse om oro, med ett försvinnande natten innan, denna morgon då bilen syntes vid halv nio-tiden. Det kan finnas hundratals anledningar till att bilen åkte där. Den första som kommer upp i mitt huvud är att bilen inte var från trakten, man skulle till någon, men har kört fel, kanske utan att förstå att man kört fel.

Och så skulle jag än en gång vilja framlägga en hypotes som jag lagt fram för länge sedan, men som bryskt avfärdades av många härinne: det var inget mord, det var inget dråp. H blev påkörd av misstag och avled. Skor och ringar har därvid hamnat på marken. Att skor och ringar ligger utspridda är ett utslag av nervositet hos de inblandade. Av rädsla för de rättsliga följderna lade man kroppen i bilen, körde iväg och gjorde sig av med den.

Din första "trådsanning". Det här har syster U själv sagt i något program.

Din andra "trådsanning". Här kan jag hålla med dig delvis. Jag tvivlar inte att "Hanna" hörde det hon hörde, MEN var det den aktuella natten, den aktuella tiden och var det verkligen Helena hon hörde eller var det några andra ungdomar? Vi VET inte att det var Helena.

Den tredje "trådsanningen". Här håller jag också med dig delvis. Även här tvivlar jag inte på att vittnet såg det hon sade sig ha sett. MEN var personerna i bilen verkligen inblandade i Helenas försvinnande, eller hade de andra ärenden? Enligt flera av varandra oberoende uppgifter så träffades inte sällan personer i trakten för att använda droger och festa i området. Om personerna i bilen var i området för att använda droger, leta efter ett ställe där någon skulle ha lämnat "något" till dessa personer alternativt letat efter det ställe där de skulle möta någon/några, då kan man förstå om de kan ha verkat oroliga (?) när de märkte att de hade en bil efter sig. Hade de blivit upptäckta? De kanske letade efter en katt eller hund som sprungit bort? Det senare är kanske något långsökt, men vi VET inte.

Angående din hypotes så känns den inte så sannolik för mig. Ofta brukar det finnas spår kvar efter en olycka; bromsspår, glas, kanske blod. OM Helena blev påkörd, var menar du att detta skulle ha skett, om skor och ringar fallit till marken vid detta tillfälle? Ringarna hittades i/vid lekplatsen och skorna hittades med flera meters avstånd inne i skogsdungen, på var sin sida om skogsstigen. För mig känns det som sagt inte så sannolikt, men vi VET inte.
Citera
2023-12-01, 19:16
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Din första "trådsanning". Det här har syster U själv sagt i något program.

Din andra "trådsanning". Här kan jag hålla med dig delvis. Jag tvivlar inte att "Hanna" hörde det hon hörde, MEN var det den aktuella natten, den aktuella tiden och var det verkligen Helena hon hörde eller var det några andra ungdomar? Vi VET inte att det var Helena.

Den tredje "trådsanningen". Här håller jag också med dig delvis. Även här tvivlar jag inte på att vittnet såg det hon sade sig ha sett. MEN var personerna i bilen verkligen inblandade i Helenas försvinnande, eller hade de andra ärenden? Enligt flera av varandra oberoende uppgifter så träffades inte sällan personer i trakten för att använda droger och festa i området. Om personerna i bilen var i området för att använda droger, leta efter ett ställe där någon skulle ha lämnat "något" till dessa personer alternativt letat efter det ställe där de skulle möta någon/några, då kan man förstå om de kan ha verkat oroliga (?) när de märkte att de hade en bil efter sig. Hade de blivit upptäckta? De kanske letade efter en katt eller hund som sprungit bort? Det senare är kanske något långsökt, men vi VET inte.

Angående din hypotes så känns den inte så sannolik för mig. Ofta brukar det finnas spår kvar efter en olycka; bromsspår, glas, kanske blod. OM Helena blev påkörd, var menar du att detta skulle ha skett, om skor och ringar fallit till marken vid detta tillfälle? Ringarna hittades i/vid lekplatsen och skorna hittades med flera meters avstånd inne i skogsdungen, på var sin sida om skogsstigen. För mig känns det som sagt inte så sannolikt, men vi VET inte.

Tack för din kommentar. Du är spot on på kärnan i mitt resonemang: vi vet inte. Dock finns flera här inne som har bestämt sig för att veta. Och de accepterar inga andra möjliga scenarior. "Bilen i Trankärr måste ha med försvinnandet att göra, vad gör man annars ute i närmast obebodda trakter en tidig söndagsmorgon; kör sakta och ser nervös ut"; just så har ju användare här inne resonerat.

När det gäller påkörning så är glassplitter och blod inte ett nödvändigt resultat. Jag har sett (för ca 35 år sedan) en påkörd människa ligga på gatan. Inget glassplitter, inget blod, inga bromsspår. (Den bilden glömmer jag inte) Var hon blivit påkörd kan jag inte spekulera i. Men hennes tillhörigheter kan ha blivit "placerade" (i nervositet slängda) där de hittades.
Citera
2023-12-01, 20:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Tack för din kommentar. Du är spot on på kärnan i mitt resonemang: vi vet inte. Dock finns flera här inne som har bestämt sig för att veta. Och de accepterar inga andra möjliga scenarior. "Bilen i Trankärr måste ha med försvinnandet att göra, vad gör man annars ute i närmast obebodda trakter en tidig söndagsmorgon; kör sakta och ser nervös ut"; just så har ju användare här inne resonerat.

När det gäller påkörning så är glassplitter och blod inte ett nödvändigt resultat. Jag har sett (för ca 35 år sedan) en påkörd människa ligga på gatan. Inget glassplitter, inget blod, inga bromsspår. (Den bilden glömmer jag inte) Var hon blivit påkörd kan jag inte spekulera i. Men hennes tillhörigheter kan ha blivit "placerade" (i nervositet slängda) där de hittades.

Tyvärr är det inte så mycket vi VET (läs: fakta). Vi VET att Helena var på inflyttningsfest i Töreboda och att hon spenderade sen kväll/natt på Stadt. Vi VET att hennes tillhörigheter hittades i/vid lekplatsen och i skogsdungen. Sedan är det väl lite mer också, men mycket mer är det väl inte. När människor inte har fakta, så blir det lätt att de spekulerar. Viktigt, tycker jag i alla fall, är att det framgår om/att man VET, personligen är övertygad om eller om det är en hypotes (så som du gjort ovan).

Så länge vi inte har facit, så finns det en hel del scenarion om vad som kan ha inträffat. Sedan väljer man själv vad man anser som mer troligt, och mindre. Ditt scenario är inte osannolikt. Men i min värld är det mindre troligt än andra. Men, som sagt, vi VET inte.

Jag skulle önska att det drygt tre decennier gamla försvinnandet får en lösning. Också att det skulle släppas åtminstone någon liten mer information, nu när det gått så lång tid. Jag tror att det skulle kunna hjälpa till att få fram ett svar på vad som hände, förutom då att någon erkänner och/eller att kroppen hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in