• 1
  • 2
2023-12-01, 11:49
Medlem
NickeNicknames avatar
Blir värre och värre för varje år känns det som, det leks med kurser, bolag som kör NE på NE enbart för att fylla ledningens fickor och det får fortgå utan att FI ens tittar åt saken, hade gladeligen lagt en liten peng av mina investerade pengar om FI ens kunde göra sitt jobb,borde inte vara en stor grej med alla verktyg som finns för att kolla upp vissa köpare/säljare, och inte blev det bättre när dom ändrade allt för nått år sedan att vissa (stor)investerare får vara helt anonyma när dom köper säljer
Har jag fel,tankar ?
Alla trejders kommer naturligtvis skrika i högan sky nu när man påpekar vad som är uppenbart,men det bjuder jag på
Citera
2023-12-01, 12:17
Medlem
991ESSs avatar
Medans Fi jagar enpetare i illikvida aktier, börsnoteras rent skräp, där tvivelaktiga personer blir mångmiljonärer på optionsprogram, ständiga nyemmissioner, bullshit som propageras på aktiedagar etc etc.. detta anses däremot helt oproblematiskt.

Traders handlar bara med den info som finns tillgänglig, att skylla på dem är oerhört korkat.

Ta bara företagsledningars guidning som exempel, på smålistorna är det nästan 90% snack och aldrig några som når målen.. bullshit år efter år, NE efter NE.. om något borde det vara kriminellt, inte traders enpetare.
Senast redigerad av 991ESS 2023-12-01 kl. 12:20.
Citera
2023-12-01, 12:19
Medlem
Klas-Vegass avatar
varför skall just finansinspektionen göra sitt jobb när alla andra slipper? Vårt konkurrensverk låter Axfood köpa Bergendal, telia/staten tv4, polisen gör inte det dom skall, Migrationsverket följer inte sina egna regler. osv osv.

Varför ställa andra krav på just finansinspektionen? det är väl viktigare att de fokuserar på hållbarhet, pride och feminism?
Citera
2023-12-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Blir värre och värre för varje år känns det som, det leks med kurser, bolag som kör NE på NE enbart för att fylla ledningens fickor och det får fortgå utan att FI ens tittar åt saken, hade gladeligen lagt en liten peng av mina investerade pengar om FI ens kunde göra sitt jobb,borde inte vara en stor grej med alla verktyg som finns för att kolla upp vissa köpare/säljare, och inte blev det bättre när dom ändrade allt för nått år sedan att vissa (stor)investerare får vara helt anonyma när dom köper säljer
Har jag fel,tankar ?
Alla trejders kommer naturligtvis skrika i högan sky nu när man påpekar vad som är uppenbart,men det bjuder jag på

Tror inte man skall generalisera för mycket, men bland små bolag på de udda listorna är det vilda västern, men så har det nog alltid varit. Det finns en del zombiebolag som inte är seriösa.

Men jag känner inte igen din beskrivning på de lite större börslistorna.
Citera
2023-12-01, 12:45
Medlem
OtherBarrys avatar
Det är högst frivilligt att delta i en nyemission.

Det är också högst frivilligt att äga bolag som har behov av nyemissioner vartannat år.
Citera
2023-12-01, 13:03
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Blir värre och värre för varje år känns det som, det leks med kurser, bolag som kör NE på NE enbart för att fylla ledningens fickor och det får fortgå utan att FI ens tittar åt saken

Vadå ? Varför skulle FI kolla närmare på NE ? Det är ju ofta tecken på att bolagets kassa sinar och endast de största entusiasterna sitter kvar .
Citera
2023-12-01, 14:36
Medlem
Inte FI eller myndigheters problem. Börsen är fri och alla har rätt söka kapital för sin ide. Tycker det är bra marknaden är demokratisk och alla har möjligheten få in externt kapital den vägen.

Varje aktörs ansvar göra en ordentlig due diligence och DCF. Gör man inte det så får man stå sitt kast.

Om alla gjorde det skulle börsen städa upp sig själv då mindre bra affärsideer inte hade fått igenom sin NE och gått i konkurs eller blivit uppköpta.
Citera
2023-12-01, 17:01
Medlem
Damen101s avatar
Kan tipsa om du vill börja trejda på minuten eller så. Bull & Bear certifikat på OMXS30 är riktigt kull. Fyra skärmar från 5min 15min 30min 1h. Och sedan plocka ören för varje uppgång eller om du är på BEAR sidan för dagen för varje nedgång. Man brukar tjäna 10% om dagen på investerade kapital och market cap är 3 miljoner.
Citera
2023-12-01, 17:33
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Har jag fel,tankar ?

Kan du förklara vad NE är för något?
Citera
2023-12-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kan du förklara vad NE är för något?

Förkortning för nyemission.
Citera
2023-12-01, 18:00
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pohin98151
Förkortning för nyemission.

Har aldrig hört någon förkorta nyemission för NE.
Citera
2023-12-01, 18:14
Medlem
GregerMedeltids avatar
Nyemissioner är totala motsatsen till att stoppa pengar i ledningens fickor. Nyemissioner späder ut aktiekapitalet vilket gör att befintliga aktieägare, vilket ledningen ofta är, förlorar värde på sina investeringar.

Nyemissioner är ju faktiskt vad börsen är till för, att aktiebolag ska kunna få tillgång till kapital på en öppen marknad. Det som har varit kontroversiellt den senaste tiden är ju snarare motsatsen, där företag köper tillbaka aktier för att höja kursen och på så sätt höja värdet för investerare utan att behöva betala skatt på utdelningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in