2023-11-29, 21:42
Medlem
Bra då slipper vi det.

Frankrike och USA har väl bättre förutsättningar att arrangera OS på en mer samlad yta än den svenska ansökan med väldigt utspridda tävlingsarenor, några sporter som bob, rodel som inte är så inne här skulle ju faktiskt Lettland få ta hand var det väl tal om? Imponerar nog inte på IOC.
Vi har ju rätt tafsiga berg i Sverige också jämfört med Alpländerna och USA
Kanske tycker man Sverige är för woke och klimatångestaktigt med Sthlms kommunledning, Greta och sosse-rödgrön regering eller för rasistiskt och hemskt med sd-högerregering..? och inte tilräckligt med mutor oavsett vilka som styr.
Citera
2023-11-30, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har Sverige råd? Vi borde lägga pengarna på annat. Sedan vill vi inte ha en massa anläggningar som står tomma efter spelen.

Jag skrev ju att Qatar borde stå för fiolerna. Då får vi äntligen uppleva den där OS-yran i fjällen samtidigt som Qatar tar hand om inomhussporterna.
Citera
2023-11-30, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Jag skrev ju att Qatar borde stå för fiolerna. Då får vi äntligen uppleva den där OS-yran i fjällen samtidigt som Qatar tar hand om inomhussporterna.

Quatar kan jo bara bygga stora fjäll och köpa minusgrader och snö.
Citera
2023-11-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsidioten
Quatar kan jo bara bygga stora fjäll och köpa minusgrader och snö.
Och dessutom många oljemiljoner till rätt fickor.
Citera
2023-11-30, 17:47
Medlem
NoraKuzmas avatar
Tror att terrorhotet och gängkriminaliteten faktiskt haft en betydelse.

Om det finns muslimska länder med i de som bestämmer om OS så lär de sagt nej direkt med tanke på koranbränningarna.

Sedan är terrohotet högt mot Sverige och vem vill åka hit och bli sprängd?

Tror inte OS vill ha ett nytt Munchen 1972.

Verkar som att få förstått att Sveriges anseende utomlands är skadat.
Citera
2023-12-01, 12:41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Tror att terrorhotet och gängkriminaliteten faktiskt haft en betydelse.

Om det finns muslimska länder med i de som bestämmer om OS så lär de sagt nej direkt med tanke på koranbränningarna.

Sedan är terrohotet högt mot Sverige och vem vill åka hit och bli sprängd?

Tror inte OS vill ha ett nytt Munchen 1972.

Verkar som att få förstått att Sveriges anseende utomlands är skadat.

Du tror inte att terrorhot och gängkriminalitet finns i Frankrike och USA?

Sedan vet jag inte om det innebär någon större skada att Sveriges anseende bland diverse "skurkstater" är skadat, då det är få av dessa som investerar i Sverige.

IOK:s motivering: Därför får inte Sverige OS 2030

Citat:
Sverige kommer inte få arrangera OS 2030.
För SVT Sport förklarar IOK beskedet.

– Vi behövde inte se statlig garanti, men ett tydligt politiskt stöd, säger, Christophe Dubi, exekutiv chef för OS.
Citera
2023-12-01, 18:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Skönt att det inte blev i Sverige. Kostar betydligt mer än det smakar.
Citera
2023-12-01, 19:02
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Sedan vet jag inte om det innebär någon större skada att Sveriges anseende bland diverse "skurkstater" är skadat, då det är få av dessa som investerar i Sverige.

I min idrettslige entusiasme med mitt forslag om et svensk/norsk OS i nord med bl.a alpint i Tromsø, hockey i Stockholm, og andre grener på naturskjønne omgivninger i Sverige der i mellom, glemte jeg helt av at det tross alt er en risk for at resultatet kunne bli at sverigebilden kunne blitt så smadret at det ikke var mulig å gjenopprette. På en av mine seneste Värmlands-utflukter, var jo en av snakkisene på campingplassen at Arvika nå, etter en mer enn 50-årig tradisjon om å sende sine konfirmanter på utflukt til Stockholm, ikke våget det lenger, vurdert på en riskvurdering.
Tenkte ikke så mye på det da, men når det ble en festdag mange steder i Sverige, med bilkortesjer, jubel og fyrverkeri, etter Hamas sine aktiviterer, fikk jeg litt flash-back til Arvika-konfirmantenes beslutning.

Så uansett hvilke årsaker som IOC la til grunn for at det ikke ble Sverige denne gangen, tror jeg at det er best at det ble som det ble. Ikke for at det ikke kunne ha gått bra, men for at om det hadde gått dårlig, så ville det blitt ytterst vanskelig for Sverige å gi noe bra bilde av seg selv igjen for lang tid framover
Citera
2023-12-01, 19:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
I min idrettslige entusiasme med mitt forslag om et svensk/norsk OS i nord med bl.a alpint i Tromsø, hockey i Stockholm, og andre grener på naturskjønne omgivninger i Sverige der i mellom, glemte jeg helt av at det tross alt er en risk for at resultatet kunne bli at sverigebilden kunne blitt så smadret at det ikke var mulig å gjenopprette. På en av mine seneste Värmlands-utflukter, var jo en av snakkisene på campingplassen at Arvika nå, etter en mer enn 50-årig tradisjon om å sende sine konfirmanter på utflukt til Stockholm, ikke våget det lenger, vurdert på en riskvurdering.
Tenkte ikke så mye på det da, men når det ble en festdag mange steder i Sverige, med bilkortesjer, jubel og fyrverkeri, etter Hamas sine aktiviterer, fikk jeg litt flash-back til Arvika-konfirmantenes beslutning.

Så uansett hvilke årsaker som IOC la til grunn for at det ikke ble Sverige denne gangen, tror jeg at det er best at det ble som det ble. Ikke for at det ikke kunne ha gått bra, men for at om det hadde gått dårlig, så ville det blitt ytterst vanskelig for Sverige å gi noe bra bilde av seg selv igjen for lang tid framover

Säger du som bor i ett land där Hamas inte ens är terrorstämplat.
Citera
2023-12-01, 19:13
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Säger du som bor i ett land där Hamas inte ens är terrorstämplat.
Ikke misforstå meg KATW. Er ikke svensker jeg syfter på, når jeg er bekymret for hva en aktion kunne gjort med omverdenens bilde av Sverige. Så best at det ble som det ble, synes nok jeg, noe annet ville blitt for nervøst for de fleste
Citera
2023-12-01, 22:50
Medlem
Därmed slipper OS det svenskaste av svenskt när det gäller idrott, dvs avbrutna matcher och brandlarm pga pyro.
Citera
2023-12-02, 01:13
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4

För tillfället är terrorhotet högre mot Sverige.

Motiveringen statlig garanti skulle bedömas efter urvalet enligt svenska kommitten.
Men inte enligt IOK så det blev någon miss från svensk sida.

Men jag är väldigt glad att vi slapp OS.
Sverige har redan tillräckligt att reda ut för 20 år framåt minst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in