2023-11-29, 12:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sluta läs Jennie 25 år och nyexad ekonom och analytiker på Avanza påstår om urholkade lån som enda effekt av inflationen!
Den urholkar även underliggande värden och löner. De enda som kan inflatera bort lån är de med egen sedelpress eller som kan höja sina priser.
Varken du eller valfri villamoderat har den möjligheten.
I en uppåtgående ekonomi, med stigande löner och fastighetsvärden som kanske överträffar den genomsnittliga inflationen stämmer det ju. Lånen blir allt mindre i förhållande till disponibel inkomst. Men i det svenska nuläget är det väl mer tveksamt. Vi har ju närmast deflation just nu.

Sen anser jag att det är alldeles för stort fokus på räntan. En sund ekonomi ska klara att ha tillväxt med en normal räntenivå på säg 5%. Att ekonomin är beroende av i princip nollränta för att fungera är ett varningstecken.

Sverige har länge haft för hög arbetslöshet och har därmed ett dåligt utgångsläge inför den här nedgången och det beror i mångt och mycket på den oflexibla och utdaterade "svenska modellen", med allt ifrån en stel arbetsmarknad till en icke fungerande hyresmarknad för bostäder.
Citera
2023-11-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenTM
Landet dalar kraftigt nu. Tycker extremt synd om er som äger bostäder eller annat baserat på svenska kronan. Ni kommer förlora ALLT.

Eller inget alls, om man bara chillar lite.

Varför säljer du i panik?
Citera
2023-11-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Detta slår inte enbart på arbetslösa.
Familjer med akademiker är redan working poor i Sverige.
Man lever från lön till lön, får månaden att precis gå ihop.

EU och Sverige talar om nya skatter på el, kommunerna saknar pengar till alla sina svarta hål samt sin dagliga verksamhet.
Kommuninvest har använts för att gömma statsskulden så den är rökt den med.
Staten ska subventionera mängder av gigantiska klimatårgärder där man gett löfte om allt mellan himmer och jord för några hundra jobb i en avdankad stad i Norrland.

Jag skulle nog vilja säga som så att de flesta i Sverige som har jobb eller inte kommer trilla ner nu framöver, det kommer inte gå att få ihop ekonomin vare sig med eller utan jobb tills man skalar bort allt annat och börjar om.
Jag skrev att de som blir arbetslösa kommer att drabbas hårdast.

Naturligtvis blir det sämre för alla.
Citera
2023-11-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I en uppåtgående ekonomi, med stigande löner och fastighetsvärden som kanske överträffar den genomsnittliga inflationen stämmer det ju. Lånen blir allt mindre i förhållande till disponibel inkomst. Men i det svenska nuläget är det väl mer tveksamt. Vi har ju närmast deflation just nu.

Sen anser jag att det är alldeles för stort fokus på räntan. En sund ekonomi ska klara att ha tillväxt med en normal räntenivå på säg 5%. Att ekonomin är beroende av i princip nollränta för att fungera är ett varningstecken.

Sverige har länge haft för hög arbetslöshet och har därmed ett dåligt utgångsläge inför den här nedgången och det beror i mångt och mycket på den oflexibla och utdaterade "svenska modellen", med allt ifrån en stel arbetsmarknad till en icke fungerande hyresmarknad för bostäder.
Arbetslösheten måste träffa dem som konsumerar mest och de som är högst belånade.
Citera
2023-11-29, 12:35
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Har ju varit 40 procentig uppgång på många bulkvaror såsom potatis/lök/kött etc. både under 22/23.

Efter några googlingar kan jag berätta att DVD-filmer (finns dom kvar?) och inrikesflyg är det enda som blivit billigare eller stått still i pris.

Allt annat rejält dyrare.
Fonder och aktier har blivit rejält mycket billigare också
Citera
2023-11-29, 12:37
Medlem
När sparkas bemanningskonsulter från industrin tro?
Citera
2023-11-29, 12:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Arbetslösheten måste träffa dem som konsumerar mest och de som är högst belånade.
För att göra vadå? Jag tror heller inte att det blir de som drabbas värst. De högbelånade har oftast högre utbildning och bättre jobb.
Citera
2023-11-29, 12:39
Medlem
Barentss avatar
TS är ju bara den teoretiska recessionen, men den kan vara en varningsflagga för det som kommer. En recession är "stor arbetslöshet" åtminstone 5%. Innan dess accepterar jag inte termen "recession".

Som världen ser ut just nu, jag följer USA UK Kina Tyskland t.ex på youtube, så kan vi mycket väl hamna i en depression. Everything-bubble är så enorm att jag räknar med ett flertal globala Black Swan-händelser som alla känns totalt osannolika just nu när man har pengar kvar, men kommer att ge ett rejält krisläge. Jag var med 1990 när Sverige senast brakade och man fick gratis hyreslägenheter mitt i Stockholm för ingen hade råd med hyran 6000 kr/mån. Detta kan hända igen, fast det verkar alltid totalt osannolikt när det sett bra ut länge.

Min BRF som är extremt solid men bildades 2012 så en del lån finns kvar, styrelsen skickade i veckan ut ett litet email till alla medlemmar. "Våra lånekostnader per år går nu upp frå 300k till 1.3Mkr". Bara ett litet exempel på att världen har förändrats, men vi blundar för det.
Citera
2023-11-29, 12:39
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Har ju varit 40 procentig uppgång på många bulkvaror såsom potatis/lök/kött etc. både under 22/23.

Efter några googlingar kan jag berätta att DVD-filmer (finns dom kvar?) och inrikesflyg är det enda som blivit billigare eller stått still i pris.

Allt annat rejält dyrare.
Det beror på att vi släpat efter i massor av år. Maten har legat löjligt lågt vid en innationell jämförelse. Fakta.
Citera
2023-11-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
När sparkas bemanningskonsulter från industrin tro?
Det har man ju redan gjort. Volvo gjorde sig väl av med ett gäng inhyrda tjänstemän?

Det kommer nog att accelerera nu.
Citera
2023-11-29, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Det beror på att vi släpat efter i massor av år. Maten har legat löjligt lågt vid en innationell jämförelse. Fakta.

Fel

2012 låg vi 20 procent över EU-snittet.

https://www.food-supply.se/article/view/93666/svenska_matpriser_bland_de_hogsta_i_europa#:~:text =Sverige%20ligger%20ocks%C3%A5%20h%C3%B6gt%20och%2 0%C3%A4r%20det%20tredje,genomsnittliga.%20Den%20bi lligaste%20maten%20hittar%20vi%20i%20Bulgarien.

Kan hålla med om att när man storhandlade på Willys -12 så fick man rätt mycket käk för en 500 hundring. Typ 3 smockade påsar. Idag får du en fylld påse för 500.

Men att vi historiskt haft billig mat vs. EU stämmer ju ej.
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2023-11-29 kl. 12:47.
Citera
2023-11-29, 12:47
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sluta läs Jennie 25 år och nyexad ekonom och analytiker på Avanza påstår om urholkade lån som enda effekt av inflationen!
Den urholkar även underliggande värden och löner. De enda som kan inflatera bort lån är de med egen sedelpress eller som kan höja sina priser.
Varken du eller valfri villamoderat har den möjligheten.

Läs? Jag har varit med i två kriser och lågkonjunkturer tidigare. Du inser att ett bostadslån på 800k på nittiotalet var enormt? Ja vissa strök med, men de som höll ut vann. Polaren köpte en stor villa med pool i ett eftertraktat område 2008, för 2.4m. Folk trodde han var GALEN, sen kom krisen och han fick höra att han skulle gå under. Sålde för 8.5m 2019.

Så här har det hållit på varje kris sedan åtminstone andra världskriget, men du, ja du och dina gelikar, har DEN RIKTIGA SANNINGEN

Grattis, lycka till i livet 👍🏼
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in