Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Du svarade aldrig på frågan om du har läst hovrättens dom? Om du hade gjort det så hade du insett att anledningen till att man friade M för mord var att dödsorsaken var svårbedömd och att det inte kan uteslutas att kvinnan avlidit till följd av läkemedelsförgiftning.
Därom var hovrättens ledamöter inte eniga. Två av dem ansåg det bevisat att Mikael orsakade Jeanettes död, och det är också vad rättsläkaren konstaterat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Fast nu citerade väl journalisten ett pressmeddelande från hovrättsråd?
”Rättsläkaren berättade att dödsorsaken var svårbedömd och att det inte kan uteslutas att kvinnan avlidit till följd av läkemedelsförgiftning. Om man ska döma någon för att ha orsakat en annan människas död får det inte råda något rimligt tvivel om att dödsorsaken är den som åklagaren har påstått. Här fanns ett rimligt tvivel”, skriver hovrättsrådet H*nn* Hj*rth i ett pressmedelande"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hovratten-andrar-tingsrattens-forsadom-fran-livstid-till-sju-ars-fangelse
Återigen tjatar du om domen, men hänvisar sedan istället till en nyhetsartikel som refererar till ett pressmeddelande. :whoco: Inte ens rättsläkaren kan du citera. Men det kan jag. Här är rättsläkarens ord.
Citat:
Den neuropatologiska undersökningen påvisade traumatiska hjärnskador (DAI)
i storhjärnan som bedöms ha orsakat döden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Fast i det aktuella fallet fanns det väl bara två möjliga dödsorsaker? Misshandel och läkemedelsförgiftning?
Så du vet alltså inte? Jag är inte förvånad!

Såvitt jag vet finns bara en möjlig dödsorsak. Den som rättsläkaren har presenterat.
Du har påstått i många inlägg nu att det kan vara läkemedelsförgiftning, men du har inte presenterat tillstymmelse till belägg för ditt påstående. Avsaknaden av sakliga referenser som styrker det du påstår är talande .......
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Men nu har det väl enligt rättsläkaren och hovrätten inte gått att utesluta att kvinnan avled av läkemedelsförgiftning?
Så du vet alltså inte? Jag är inte förvånad!
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Här fanns alltså ett rimligt tvivel om vad som orsakade dödsfallet.
Vad jag förstod var det tre av hovrättens fem ledamöter som ansåg detta.
Men tänka sig, hovrättens dom har inte vunnit laga kraft, utan överklagats till Högsta Domstolen, som har beslutat att ta upp fallet.
Tänka sig.
Hur kan det komma sig, tro?
Fundera på det en stund, du.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Varför är det klart? Det känns som ett slöseri med tid och energi att man valt att ta upp fallet eftersom hovrätten har redan dragit en rimlig slutsats och det framgår klart och tydligt i hovrättens dom.
Tycker du..... Anser du dig alltså förstå detta bättre än Högsta Domstolen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
M har dessutom inte friats helt utan dömdes för den synnerligen grova misshandeln till 7 års fängelse. Man hade kunnat blivit upprörd om M friades helt men så är inte fallet som bekant.
Så du tillstår i alla fall att det är Mikael som tillfogat Jeanette dessa skador. Alltid något.
Så när HD då fastslår det som rättsläkaren säger, att det var misshandeln som orsakade Jeanettes död. Då kommer du också acceptera att Mikael är en mördare!? Kan vi lita på det?