Citat:
Ursprungligen postat av
fancysecret
Jag var lite inne på att jag inte skulle svara dig , tycker mest du är elak som håller på som du gör. Men samtidigt kan ditt beteende bero på okunskap. Så skall förklara lite av det jag vet.
Till att börja med.
Alla behöver inte gilla Zlatan bara för att du är ett stort fan. Finns många som inte gillar Zlatan pga. Hans arrogans och nonchalans. Hade själv svårt för han innan jag läste ”Jag är Zlatan” sen förstod jag var hans attityd kom ifrån.
När det kommer till Billy och Cindy så vet jag lite mer än vad du gör, följer inte MEN dyker upp i mellan åt på min FYP.
Det är faktiskt inte ovanligt alls att folk med funktionsvariationer umgås med personer som är mycket äldre eller yngre än dem själva. Det är väldigt vanligt speciellt hos folk med autism som jag misstänker med omtanke att Billy har eftersom hans största utmaning är det sociala. (Blir inte förvånad om Cindy har det också)
Har man autism är man ofta beroende av att vara viktigt för någon och har starka bekräftelse behov. Ofta är man antingen ledaren eller följaren i sitt umgänge finns inget mellanting. Personer med NPF-diagnoser som det heter idag gillar rutiner så man har en tendens att ha några få nära vänner istället för en stor grupp. Man vet vad som händer i umgänget och det kommer inga sociala utmaningar. Billy och Cindy gillar att livea och äta mat tillsammans tex. Det är sällan man ser dem göra annat ihop. Dem har sina rutiner i sin vänskap.
Nu till det som jag vet sen innan:
Cindy har haft mycket egna draman på TikTok så allt beror inte på Billy vilket många tror, alla hennes draman är troligen är anledning till att familjen tagit anstånd från henne. Innan Billy umgicks hon med någon som hette Ronaldo för 2-3år sen. Cindy såg han som en bror vilket Ronaldos syster inte tyckte om. Så Ronaldo och hans syster sa ifrån och sa att Cindy var för mycket & bröt all kontakt med henne. Hon cirkulerade väldigt mycket på TikTok då under annat användarnamn. I den vevan förstår jag det som att familj sa upp kontakt med henne då dem kände hon var för mycket.Sen tog det något år & efter det började hon umgås med Billy.
Kan mycket väl vara så att Billy inte fått diagnoser på papper. Han är 43 år och på den tiden han var barn var det inte alls vanligt med diagnos-utredning på barn. Många har ju inte fått sina bokstäver för än dem är vuxna. Jag hoppas att någon hjälper han och han inte står själv. Att vara odiagnostiserad kan vara extremt jobbigt eftersom man då inte förstår varför det sociala sammanhangen blir fel och annat.
Billy och Cindy är inte elaka människor dem har bara svårt dem sociala reglerna och så kommer det alltid vara för dem.
Vet inte om han blivit diagnostiserad före 2021 men den diagnos som gjordes då har han tydligen varit omedveten om tills för några veckor sedan. När han såg den sa han att han blev väldigt ledsen och man kan förstå det kom som en chock som är svår att förstå och acceptera.
Han kunde därefter erkänna att han hade diagnoser men förstod inte hur han fått dem eller varför han fått sjukersättning. Nu har han igen börjat förneka att han har diagnoser och hittar på olika orimliga förklaringar till att läkarutlåtandet är fel.
Man förstår att det förnekandet är en del av hans sätt till försvar och att han inte har kapacitet att förstå sin situation varken nu eller under hans levnad. Frågan är: Kommer han kunna förstå? Är det ens bra om han förstår eller mår han bäst av att leva i sin bubbla av omedvetande?