2023-11-28, 23:34
Medlem
tretiotreslaks avatar
Frågan du ska ställa dig är inte om dom kommer göra en uppföljning av ditt kontoutdrag, du ska fråga dig själv varför du ska ta pengar från folk när du redan har egna. jävla parasit hoppas du blir utan båda inkomsterna.
Citera
2023-11-29, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kusanagi
Hej! Jag har aktivt försörjningsstöd hos min kommun just nu, och nu har jag helt plötsligt börjat få pengar för ett skadestånd jag har som jag inte fått en enda krona för på över två år förräns nu. Timingen är verkligen skrattretande usel då jag hade behövt pengarna för två år sedan och inte nu.

Hur som helst, betyder detta att jag inte kommer få rätt till försörjningsstöd om insättningen från skadeståndet är större än stödet? Kommer det räknas som en inkomst? Jag vill verkligen inte sluta få försörjningsstöd för att jag helt plötsligt börjar få pengar från ett brott jag varit utsatt för som jag borde ha fått för över två år sedan.

Hur ofta kollar de kontoutdrag? När jag gjorde min första ansökan gjorde vi ett utdrag på de tre senaste månaderna, finns det risk att de kommer följa upp det igen? Jag har haft försörjningsstöd i 3 månader hittills.

Hej!

Skadestånd räknas i regel som inkomst men det görs alltid en individuell behovsprövning i varje enskilt fall.

Oavsett vilken typ av skadestånd det handlar om ska det räknas in i bedömningen för rätten till bistånd. Anledningen till det var för att upprätthålla socialbidragets syfte och funktion som det yttersta skyddsnätet för människors försörjning.

När du skickar in din ansökan om ekonomiskt bistånd kan din ansökan bli utvald för kontroll. Urvalet görs slumpvis och sker per automatik. Kontrollen görs för att du ska kunna visa att du har de kostnader och de inkomster som du har uppgett i din ansökan.

Alla förändringar i din ekonomiska situation som kan påverka din rätt till ekonomiskt bistånd ska meddelas till din handläggare. Lämnar du ofullständiga eller oriktiga uppgifter kan det leda till återbetalning och/eller polisanmälan.

Eftersom du har fått ekonomiska medel i form av ett skadestånd så har du möjlighet att få dina behov tillgodosedda på annat sätt än via försörjningsstödet.
Alltså, du kommer att hamna på ett normöverskott. Du har en skyldighet att planera din ekonomi framåt för att klara din försörjning.
Citera
2023-11-29, 01:48
Medlem
Citat:
Hej! Jag har aktivt försörjningsstöd hos min kommun just nu, och nu har jag helt plötsligt börjat få pengar för ett skadestånd jag har som jag inte fått en enda krona för på över två år förräns nu. Timingen är verkligen skrattretande usel då jag hade behövt pengarna för två år sedan och inte nu.

Hur som helst, betyder detta att jag inte kommer få rätt till försörjningsstöd om insättningen från skadeståndet är större än stödet? Kommer det räknas som en inkomst? Jag vill verkligen inte sluta få försörjningsstöd för att jag helt plötsligt börjar få pengar från ett brott jag varit utsatt för som jag borde ha fått för över två år sedan.

Hur ofta kollar de kontoutdrag? När jag gjorde min första ansökan gjorde vi ett utdrag på de tre senaste månaderna, finns det risk att de kommer följa upp det igen? Jag har haft försörjningsstöd i 3 månader hittills.

Det beror nog på vad skadeståndet avser. Är det avseende en ekonomisk skada du lidit så är det ju ganska orimligt att soc skall betrakta det som en inkomst.
Citera
2023-11-29, 02:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
Får du in pengar så att du kan försörja dig så ska väl inte vi som jobbar och sliter betala för att du ska sitta och pilla dig i naveln?

Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Försörjningsstöd får man om man inte klarar sin ekonomi. Får du skadestånd så klarar du din ekonomi. Det är enkelt, du får inte båda. Är du trög på riktigt?

Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Rätt uppenbart en girig jävel. Självklart ska man få skadestånd 50K och försörjningsstöd 10K på det...

Fast lite märkligt är det, att de som har något annat bidrag t.ex. A-kassa, sjukpenning, aktivitetsstöd, aktivitetsersättning, föräldrapenning, whatever - självklart får behålla sina skadestånd utöver bidraget. Det är inte ens någon som ifrågasätter det. Medan just de som har försörjningsstöd inte får behålla det. Det hade varit en annan sak om samma villkor hade gällt för alla som lever på någon form av bidrag eller ersättning från samhället, men det är inte så.

Tänk en situation t.ex., där två tjejkompisar som har lärt känna varandra på en aktivitet på Arbetsförmedlingen går genom en park. Tjej 1 har A-kassa, tjej 2 har socialbidrag. De möter ett gäng babbar och utsätts för en grov gruppvåldtäkt. Senare tilldöms tjejerna ett skadestånd på hundratusen kronor var. Den som har A-kassa, får självklart behålla dessa pengar, och om hon överhuvudtaget berättar om det någonstans t.ex. på Arbetsförmedlingen så möts hon av välvilja, folk säger att "ha ROLIGT för dom pengarna nu, det är du ärligen värd efter det hemska som du råkade ut för!" Hon kan ta några veckors ledighet från jobbsökandet och åka till Bali med sin pojkvän, för att koppla av och försöka komma över de hemska minnena i en varm och solig och positiv miljö.

Den andra tjejen däremot, hon som har soc, kommer att få höra av sin socialsekreterare att "jaha de här pengarna räcker för att du ska kunna upprätthålla en skälig levnadsstandard i tio månader, det blir till augusti. Om du inte har hittat något jobb då så är du välkommen hit igen". Så den tjejen får ingen möjlighet att komma ifrån allting och försöka glömma, hon får inga plåster på såren som var tanken. Skadeståndet ändrar inget för henne. Och skulle hon ändå använda skadeståndspengarna på t.ex. en resa, så kan hon mycket väl få avslag om hon dyker upp på socialkontoret igen innan de tio månaderna har gått.

På vilket sätt är det rättvist?
Senast redigerad av Merwinna 2023-11-29 kl. 02:08.
Citera
2023-11-29, 02:08
Avslutad
Skynda dig skaffa ett skitjobb, lev loppan och sen ansök igen när de avskedar dig 😁
Citera
2023-11-29, 02:16
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Jadu, kanske för att jag blivit sjuk i samband med brottet jag blev utsatt för vilket förhindrar mig från att jobba? Men du kanske tycker det är bättre att betala nästan en miljon kronor till våldtäktsmän istället?

Ta upp det med din socialsekreterare och redovisa vad pengarna ska gå till (rehabilitering t.ex.). Trilskas h*n, tala med enhetschefen, det kan gå vägen. Undanhåll inte att du fått pengar, utan förekom med öppna kort.
Citera
2023-11-29, 03:02
Medlem
Är för lat för att svara alla men Merwinna beskriver min poäng och situation väldigt bra faktiskt. Ironiskt nog är min situation ganska lik hans exempel på "tjej 2". Självklart handlar det inte om ett så illa brott, men det är fortfarande allvarligt.

Och för er som tror det handlar om storsummor så måste jag tyvärr göra er besvikna. Hela skadeståndet ligger på ca 300k men jag har totalt fått omkring 10k på två år. Jag hade givetvis aldrig gnällt om detta om jag verkligen hade fått större summor från mitt skadestånd, det fattar väl vem som helst. Jag hade blivit överlycklig om jag fick 50k. Men det får jag ju aldrig, bara småsummor här och där.

Sjukersättning har jag inte rätt till då jag var timanställd på mitt senaste jobb och min sjukdom/nedsättning inte är permanent.

Jag ska kontakta min kontaktperson och förklara situationen. Det är givetvis inte hela världen, men i kontexten är det irriterande. Jag får äntligen LITE pengar från mitt skadestånd efter två år precis när jag börjat få försörjningsstöd, som jag inte ens hade rätt till när jag sökte det första gången för ett år sedan.

Och ja, jag är väl en parasit eftersom jag aldrig får en ordentlig ersättning för brottet jag utsattes för.
Senast redigerad av Kusanagi 2023-11-29 kl. 03:05.
Citera
2023-11-29, 03:17
Medlem
gör ett nytt bankkonto bara. efter du tacit ut pe garna kontsnt så stänger du bara bankkontot. hade jag kag gjort iallafall.

Dinns ju digitala banker som revolut och wise om man e lat
Citera
2023-11-29, 05:30
Medlem
Är du helt efterbliven människa? Tror du socialen är någon form av a-kassa? Vidrig människa är du hur som helst som vill roffa åt dig av pengar som ska gå till dom som är fattiga på riktigt.
Citera
2023-11-29, 06:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast lite märkligt är det, att de som har något annat bidrag t.ex. A-kassa, sjukpenning, aktivitetsstöd, aktivitetsersättning, föräldrapenning, whatever - självklart får behålla sina skadestånd utöver bidraget. Det är inte ens någon som ifrågasätter det. Medan just de som har försörjningsstöd inte får behålla det. Det hade varit en annan sak om samma villkor hade gällt för alla som lever på någon form av bidrag eller ersättning från samhället, men det är inte så.

Tänk en situation t.ex., där två tjejkompisar som har lärt känna varandra på en aktivitet på Arbetsförmedlingen går genom en park. Tjej 1 har A-kassa, tjej 2 har socialbidrag. De möter ett gäng babbar och utsätts för en grov gruppvåldtäkt. Senare tilldöms tjejerna ett skadestånd på hundratusen kronor var. Den som har A-kassa, får självklart behålla dessa pengar, och om hon överhuvudtaget berättar om det någonstans t.ex. på Arbetsförmedlingen så möts hon av välvilja, folk säger att "ha ROLIGT för dom pengarna nu, det är du ärligen värd efter det hemska som du råkade ut för!" Hon kan ta några veckors ledighet från jobbsökandet och åka till Bali med sin pojkvän, för att koppla av och försöka komma över de hemska minnena i en varm och solig och positiv miljö.

Den andra tjejen däremot, hon som har soc, kommer att få höra av sin socialsekreterare att "jaha de här pengarna räcker för att du ska kunna upprätthålla en skälig levnadsstandard i tio månader, det blir till augusti. Om du inte har hittat något jobb då så är du välkommen hit igen". Så den tjejen får ingen möjlighet att komma ifrån allting och försöka glömma, hon får inga plåster på såren som var tanken. Skadeståndet ändrar inget för henne. Och skulle hon ändå använda skadeståndspengarna på t.ex. en resa, så kan hon mycket väl få avslag om hon dyker upp på socialkontoret igen innan de tio månaderna har gått.

På vilket sätt är det rättvist?

För att det ena är stöd och resten är ersättning/försäkring.
Citera
2023-11-29, 06:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
För att det ena är stöd och resten är ersättning/försäkring.

Nä. "ersättningarna" är lika mycket skattepengar det. De som har dem lever lika mycket på samhället som de som har soc.. Oftast mer, för att de får ut större belopp än de som har soc.. Vi borde göra som i Norge och ta bort de två olika systemen, och ge alla människor som inte arbetar av någon anledning SAMMA belopp. I Norge kallas det "kontantstötte". Och så får de som vill ha mer teckna egna, privata inkomstförsäkringar som verkligen ÄR försäkringar. D.v.s. det är dyra premier som täcker utbetalningarna från föräkringen + försäkringsbolagets omkostnader, och inga skattepengar går dit.
Citera
2023-11-29, 06:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä. "ersättningarna" är lika mycket skattepengar det. De som har dem lever lika mycket på samhället som de som har soc.. Oftast mer, för att de får ut större belopp än de som har soc.. Vi borde göra som i Norge och ta bort de två olika systemen, och ge alla människor som inte arbetar av någon anledning SAMMA belopp. I Norge kallas det "kontantstötte". Och så får de som vill ha mer teckna egna, privata inkomstförsäkringar som verkligen ÄR försäkringar. D.v.s. det är dyra premier som täcker utbetalningarna från föräkringen + försäkringsbolagets omkostnader, och inga skattepengar går dit.

Fast du kan inte blanda in skattepengar i kortleken.

Försörjningsstöd är sista utvägen till försörjning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in