2023-11-28, 20:35
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kusanagi
Jadu, kanske för att jag blivit sjuk i samband med brottet jag blev utsatt för vilket förhindrar mig från att jobba? Men du kanske tycker det är bättre att betala nästan en miljon kronor till våldtäktsmän istället?

Reglerna är satta för att stötta de som inte kan försörja sig själva. Kan du klara dig så ska det inte betalas ut, simpelt.
Obs. Om du försöker ta ut försörjningsstöd samtidigt som du har massa pengar så kan du bli återbetalningsskyldig.

Du drar det in absurdum. Inte ska man betala ut en miljon till en våldtäktsman bara för att du inte kan mygla dig till ett felaktigt bidrag.
Citera
2023-11-28, 20:37
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Jadu, kanske för att jag blivit sjuk i samband med brottet jag blev utsatt för vilket förhindrar mig från att jobba? Men du kanske tycker det är bättre att betala nästan en miljon kronor till våldtäktsmän istället?

Då är det sjukersättning du ska ha och inte försörjningsstöd. Var glad att du äntligen fått ditt skadestånd istället för att hänga läpp. Det kunde ju vart värre.
Citera
2023-11-28, 20:59
Medlem
Merwinnas avatar
Personliga skadestånd bedöms från fall till fall. Du är tyvärr beroende av vad just din socialsekrerare tycker om detta (eller om hon nekar och du väljer att begära omprövning: vad hennes chef tycker).

Min personliga åsikt är att personliga skadestånd borde undantas från inkomsterna, d.v.s. att dessa pengar självklart skulle komma dig till godo, så att du får lite plåster på såren. Det är ju det som är tanken med ett skadestånd; om du hade haft något annat bidrag som skattebetalarna också betalar tungt till, t.ex. A-kassa, sjukepenning, föräldrapenning eller aktivitetsstöd, så hade du självklart fått behålla detta skadestånd utan ens några frågor om det. Det är inte alls jämlikt att rika ska få plåster på såren när de utsätts för brott, medan fattiga inte får det!

...men nu är lagen som den är, och du får bara hoppas att din socialsekreterare (eller hennes chef, om du överklagar) har lite förståelse och empati.
Citera
2023-11-28, 21:24
Medlem
Citat:

Då är man väl sjukskriven.
Citera
2023-11-28, 21:25
Medlem
lasse-bengtssons avatar
ALLA insättningar är inkomst.
Citera
2023-11-28, 22:05
Medlem
Får du in pengar så att du kan försörja dig så ska väl inte vi som jobbar och sliter betala för att du ska sitta och pilla dig i naveln?
Citera
2023-11-28, 22:19
Bannlyst
Citat:
Hej! Jag har aktivt försörjningsstöd hos min kommun just nu, och nu har jag helt plötsligt börjat få pengar för ett skadestånd jag har som jag inte fått en enda krona för på över två år förräns nu. Timingen är verkligen skrattretande usel då jag hade behövt pengarna för två år sedan och inte nu.

Hur som helst, betyder detta att jag inte kommer få rätt till försörjningsstöd om insättningen från skadeståndet är större än stödet? Kommer det räknas som en inkomst? Jag vill verkligen inte sluta få försörjningsstöd för att jag helt plötsligt börjar få pengar från ett brott jag varit utsatt för som jag borde ha fått för över två år sedan.

Hur ofta kollar de kontoutdrag? När jag gjorde min första ansökan gjorde vi ett utdrag på de tre senaste månaderna, finns det risk att de kommer följa upp det igen? Jag har haft försörjningsstöd i 3 månader hittills.
Försörjningsstöd får man om man inte klarar sin ekonomi. Får du skadestånd så klarar du din ekonomi. Det är enkelt, du får inte båda. Är du trög på riktigt?
Citera
2023-11-28, 22:54
Medlem
Citat:
Hej! Jag har aktivt försörjningsstöd hos min kommun just nu, och nu har jag helt plötsligt börjat få pengar för ett skadestånd jag har som jag inte fått en enda krona för på över två år förräns nu. Timingen är verkligen skrattretande usel då jag hade behövt pengarna för två år sedan och inte nu.

Hur som helst, betyder detta att jag inte kommer få rätt till försörjningsstöd om insättningen från skadeståndet är större än stödet? Kommer det räknas som en inkomst? Jag vill verkligen inte sluta få försörjningsstöd för att jag helt plötsligt börjar få pengar från ett brott jag varit utsatt för som jag borde ha fått för över två år sedan.

Hur ofta kollar de kontoutdrag? När jag gjorde min första ansökan gjorde vi ett utdrag på de tre senaste månaderna, finns det risk att de kommer följa upp det igen? Jag har haft försörjningsstöd i 3 månader hittills.

Hur mycket får du i skadestånd? 100 lax?
Citera
2023-11-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Haha! Logik är inte din starka sida, det är tydligt. Du pladdrar mycket men svarar inte på frågan om varför skattebetalarna ska försörja dig om du har egna pengar.

Det fanns visst ett logiskt resonemang i det inlägget som du valde att ignorera. Varför personen inte har sjukersättning är lite märkligt dock.
Citera
2023-11-28, 23:09
Avstängd
Citat:
Otrolig bullshit. Staten vill inte ge mig några pengar på över två år när jag behövde det som mest. Nu när jag börjar få det så kommer det påverka min rätt till försörjning (som jag precis börjat få). Vilket skämt.

Du verkar missförstått vad Försörjningsstöd går ut på. Det handlar om att nå upp i skärlig levnadsstandard.
Citera
2023-11-28, 23:11
Avstängd
Citat:

Problemet är ju då att du inte fick pengar tidigare, inte att du inte får det nu.
Citera
2023-11-28, 23:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Försörjningsstöd får man om man inte klarar sin ekonomi. Får du skadestånd så klarar du din ekonomi. Det är enkelt, du får inte båda. Är du trög på riktigt?

Rätt uppenbart en girig jävel. Självklart ska man få skadestånd 50K och försörjningsstöd 10K på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in