2023-11-29, 03:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det finns något annat som har ökat i nästan samma takt. Men om man klär av elefanter är man nazist.
Citera
2023-11-29, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I dagens DN skriver man lite mer djupare om den ADHD-epidemi som tycks gå över Sverge.

https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-har-vi-en-adhd-epidemi-i-sverige/

I artikeln finns också ett antal grafer. Sverige ligger i topp vad gäller förskrivning av ADHD-medicin (bara USA o Canada ligger före), medan många av de Europeiska länderna har extremt mycket lägre förskrivning (en faktor 100 gånger färre).
https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2023/11/Webb_FiF_adhd-03-1700146103271.png

I artikeln resonerar man kring ämet. Det har alltså inte varit en konstant hög nivå, utan en kraftig ökning. Nästan var 10:e ung kille får ADHD-medicin. Tjejerena ligger inte långt efter.

Artikeln funderar på om det är diagnos-metoderna som blivit bättre, eller om det möjligen är skolsystemet som är orsaken. En annan teori är att de som är födda sent på året har en högre andel diagnoser och att det då skulle ha samband med svårigheter i skolan (där man ju "ligger efter" utvecklingsmässigt gentemot dem som är födda tidigt på året).

Jag tror absolut att antalet unga (framförallt killar) med koncentrationssvårigheter är hög. Så har det ju "alltid" varit.
För mig känns det lite märkligt att man inte alls diskuterar kring följande:

- Förändrad kost. Tidigare fanns nästan inget tillsatt socker i maten, nu har många unga "sugar high" flera gånger om dagen, med efterföljande blodsockerfall. Typiskt leder det till ett sådant beteende som idag diagnosticeras som ADHD.

- Spontanidrott existerar nästan inte i stora grupper. Man lämnas vid skoldörren av föräldrar istället för att cykla till skolan. Man går hem o spelar dataspel istället för till bollplanen. Så var det inte tidigare. Det är klart att om kroppen är rastlös så är det svårt att sitta still! Det hade säkert de stillasittande barnen tidigare också. Unga kroppar är gjorda för att röra på sig!

- Dataspelande (FPS) är i sig ett problem: Ständig anspänning, sändig känska av fara! Det borde göra något för stresshormonerna i kroppen. Och påverka sömnkvalitén.

- Avsaknad av tystnad. Hörlurar, media, trafik, storstadsbuller. Hjärnan får hela tiden ägna sig åt att hantera stimulans. Den får aldrig någon ro.

- Sociala medier: Att känna sig otillräckligt (jämfört med andra) eller att känna att man inte får den uppmärksamhet man vill ha kan ju vara en orsak till oro och koncentrationssvårigheter. Och vi jämförs ständigt med andra via sociala medier, och av den uppmärksamhet vi får kommer en större och större del från sociala medier.

- Dagis. Istället för att tillbringa de fösta åren i familjens trygga famn kläs man på i svinottan av stressade föräldrar som lämnar barnet i en stökig miljö utan den trygghet som mamma gav tidigare.

- Föräldrarnas behov krockar med barnens. Är det möjligen så att föräldrarna tycker att "barnet är jobbigt" därför att de kräver uppmärksamhet och tid? Att föräldrarna har "annat att göra"? Att vissa föräldrar tycker det är skönt med en diagnos och att medicineringen hjäper föräldern mer än patienten?

Jag vet inte om det är rätt eller fel att ge barn centralstimulerande mediciner. För många verkar det vara en hjälp. Men eftersom barn tydligen klarade sig utan det tidigare*) borde man väl söka efter alternativa, naturliga, sätt att hantera de eventuella problemen innan man börjar skriva ut narkotikaklassade preparat till barnen. Det borde vara sistahandsvalet, inte förstahandsvalet. Enligt mig.

Vad tycker ni andra?

----
*) Visst. Det fanns unga med problem tidigare också. Men antalet unga med psykiatriska funktionsnedsättningar har ÖKAT, inte minskat, trots ADHD-medicinering. I genomsnitt mådde de unga bättre förr.

Du kan ha rätt i dina hypoteser men jag tror också att adhd varit väldigt oupptäckt innan, i synnerhet hos flickor / kvinnor där det ofta har helt andra uttryck än hos pojkar. Jag är själv ett exempel på tyst, blyg men mycket duktig skolflicka som dock aldrig passade helt in och som vuxen fick jag det allt svårare att klara sådant i livet som andra klarade galant. Jag trodde ärligt talat att jag måste vara ” korkad” eller galen. Det var först när en psyksjuksköterska försiktigt undrade om jag testat mig för adhd som poletten föll ned med en rejäl smäll.

Då började en kamp att få genomgå test vilket jag jade tur att få innan alla landsting satte totalstopp för att få extern utredning, nu är väntetiden minst fem år om man inte är rik o kan punga ut med 40-50000 för en utredning.

Sedan är skolsystemet nu helt vansinnigt för de som har adhd och därför märks det mer. Jag skulle nog inte alls ha klarat mig lika strålande i skolan om jag hade gått i dagens ” skapa din egen kunskap”-skola än i den ordentligt strukturerade skola jag gick i (70-talet med äldre lärare). Dessutom har ju disciplinen farit all världens väg, ordning, reda, förutsägbarhet och regler är en stor hjälp för de med adhd men idagens skola finns inget av det.

Absolut att sociala medier ställer till det-denna ideliga jämförelse är bedrövlig. Ett annat otyg är mobilerna, när jag var ung var den enda förströelsen en sämnlös nattatt lyssna på kassettbandspelaren eller läsa en bok-nu finns allt ett knapptryck bort och vi med adhd vill ju ha nytt nytt nytt och vi är inte vettiga nog att lägga bort fanskapet ett rum bort-vilket visas av att jag skriver detta mitt i natten när jag sannerligen borde sova-och samma gör förmodligen en massa ungdomar. Jag är innerligt tacksam att internet o smartphones inte fanns i min ungdom!!
Citera
2023-11-29, 04:03
Medlem
Tror att det är mer som får kunskap om att ADHD finns, en faktor till varför ökningen sker.
Citera
2023-11-29, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast kan det verkligen stämma för ADHD? I min erfarenhet är det främst unga mammors barn som diagnosticeras med ADHD. Oftast har de hela WT-mönstret. Sedan undrar jag även om inte ADHD rätt ofta kan vara feldiagnosticerad FAS?

Barn med Asperger har ofta äldre föräldrar, det stämmer, men där undrar jag om sambandet inte är ett annat. Nämligen att föräldrarna också har Aspegerger (eller den ena föräldern Asperger och den andra liknande svårigheter med det sociala samspelet av någon annan anledning), och därför lever de isolerat i ungdomen och träffar någon att bilda familj med först i mognare sammanhang, sent i livet. Personer med sådana svårigheter tenderar att para /ihop/ sig med varandra till slut... D.v.s. funktionshindret går i arv, och dessutom bidrar uppväxtmiljön till att barnen ska få liknande problem, då föräldrarna lever isolerat, anses vara udda, och barnen kommer in i den livsstilen från början att man ska sitta hemma, inte bjuda hem någon, inte ha några vänner.

Adhd går absolut i arv, det kan jag se i vår släkt, fast där har vi haft turen att ha adhd med ” huvudet på skaft” så att säga, men jag har också märkt bland ungarnas klasskamrater att det är tydligt att adhd kan ge ett väldigt negativt arv i vissa familjer, kanske familjer som man skulle kalla WT där föräldrarna är maskrosbarn och ungarna fotsätter samma livsresa. En del av dem har till och med fått mig att fundera på om vissa människor skulle få fortplantningsförbud då de så uppenbart fortplantar social misär i generationer framöver. Men eftersom vi , tack o lov får man väl ändå säga, inte tillämpar en nazistisk familjepolitik, måste man försöka tänka ut någon vettig plan för att ge dessa barn hjälp så att de kan bryta den onda spiralen. Men hur det ska gå till vete katten!
Citera
2023-11-29, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Vi tänker nog inte helt på samma sak eftersom machokultur är kraftigt medverkande till kriminalitet t.ex.

Män/pojkars psykiska ohälsa är erkänt något som visar sig som beteendestörningar.

Jag läste precis i Expressen att man ska diagnostisera mer i utsatta områden och mindre i medelklassfamiljer. Rasbiologiska föreställningar .

Lägre intelligens är den mest korrelerade faktorn till brottslighet (som är mer synlig) och debatten rör vid det faktum att man i klasser oftare diagnostiserat barn födda senare på året än de tidigare på året. Biologisk omognad är även det erkänt bidragande till kriminalitet. (Expressen försöker gå läkemedel bolagens ärenden).

Läkemedel är en kapitalistisk faktor som absolut kan leda till diagnos korruption då det lönar sig för läkemedelsbolag ju fler ungar och vuxna som får en massa olika diagnoser. Ingen pratar om det. Att det finns vinstdrivande intressen bakom att lyfta fram mediciner som mirakelkur mot alla möjliga typer av problem och systematiskt ignorera biverkningar.

Inlärning och koncentration påverkas negativt om mödrar svälter u der graviditet eller har näringsbrist och skadorna hos ett barn som svälter innan fem går inte att reparera.

Det finns stora sannolikheter att det inte är "ADHD" som är underdiagnostiserat bland de mest utsatta i utsatta områden utan att utsatta människors utsatthet tas lättvindigt.

Sedan tror jag att många narkomaner antagligen klara sig bättre rörande trauman än någon som går opåverkad genom det ena efter det andra men att samtliga sedan uppvisar hjärnskador efter att ha gått på centralstimulerande sedan högstadiet är en rätt bra indikator på att det inte är så himla bra.

Många i fängelse och missbruk har sannolikt skador av missbruket inte adhd.
Stress förändrar hjärnan och människor kan absolut få symptom adhd om de är våldsutsatta, i stress pga bristande näring, diskriminering, dålig ekonomi osv och det är fortfarande inte adhd. Hjärnan hos barnet till en traumatiserad människa är vid födseln förändrad pga förälderns trauma. Det är fortfarande inte ADHD.

Folk som inte kan något borde sluta förstöra andra människor genom att kräva rätten att få höras som expert inom en mängd saker som inte är deras områden dvs där sunt förnuft krävs

Men adhd-medicinering hjälper! Jag är innerligt tacksam för den, äntligen, efter mer än femtio år på denna jord, förstår jag hur ” normala” människor fungerar och den har gjort livet så mycket enklare för mig i det samhälle vi nu lever i. Inget annat har fungerat, varken att lägga om kost, träna, läsa o gå kurser. Det är mycket möjligt att läkemedelsbolagen tjänar storkovan på adhdmedicin men det är ju inte deras fel utan snarare att samhället är så konstruerat idag att många av oss inte kan få ut vår potential fullt ut eller ens få ett hyfsat fungerande liv utan dessa mediciner.
Citera
2023-11-29, 04:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast kan det verkligen stämma för ADHD? I min erfarenhet är det främst unga mammors barn som diagnosticeras med ADHD. Oftast har de hela WT-mönstret. Sedan undrar jag även om inte ADHD rätt ofta kan vara feldiagnosticerad FAS?

Visst kan WT-mammor ha ADHD-barn. Men alkohol behöver inte vara inblandat. Anledningen till att mammorna lever ett WT-liv är ju att de själva har ADHD. Inte konstigt då om barnet ärver det. Visst kan man lyckas om man har ADHD, men det är ju troligare att man hamnar bland de lite fattigare. Finns det en drog jag förknippar med WT är det inte alkohol, det är nikotin och kaffe.
Citera
2023-11-29, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsjurgen
Intressanta frågeställningar, får dock krupp på din fotnot. Hade jag fått hjälp som barn hade mitt liv förmodligen tagit en betydligt enklare väg och genererat mer lycka för mig och inkomst till staten än vad det gjort i dagsläget.

Har också en son som fått diagnosen och medicin hjälper honom något enormt. Du kan inte peta amfetamin i ett vanligt barn och dom lugnar ner sig, så funkar inte speed... Så din teori om att föräldrarna efterfrågar att "vanliga" barn med lite spring i benen skulle vara drivande... Den faller.

Jag håller med dig! Hade jag fått medicin i tjugoårsåldern hade jag haft ett helt annat liv som varit betydligt mer produktivt, både personligen och för samhället. Detsamma gäller mina barn som uppenbarligen har adhd men som inte får utredning pga extremt lång väntetid. Tala om att slänga bort ung potential enbart för att kortsiktigt tjäna några kronor för landstinget!
Citera
2023-11-29, 05:22
Medlem
Folk vill ha snabba lösningar, adhd medicin som ju är amfetamin ger barn och vuxna mer fokus.
Föräldrar är lata och doktorer pigga på att skriva ut, alltför pigga!
Citera
2023-11-29, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
ADHD, så länge som det inte är så extremt att det förstör barnets liv, är normalt. Vi är inte gjorda för att vara kopior av varandra. Det finns en grupp i mitten som faktiskt är neurologiskt identiska, sedan finns det funktionsvarierade som är annorlunda. Inte bara annorlunda de normala, utan också annorlunda varandra.

Det är meningen att det ska vara så.

Det är verkligen inte meningen att vi ska gå i en skola som slår ut fler och fler för att bara ha de normala kvar, för att de är bäst på att producera och konsumera.

Vi måste ha människor som är annorlunda, annars dör vi ut.

Därför måste vi inkludera alla i samhället. Istället för att sparka ut dem och hävda att de inte har positiva egenskaper.

Vi som har t ex ADD, kan hjälpa er som är normala, och ni kan hjälpa oss. I ett idealt samhälle.

Vi har alltid funnits.

Du har helt rätt 😀
Citera
2023-11-29, 05:49
Medlem
GertBennys avatar
Jag tror egentligen att 90 procent av alla dessa diagnoser bara är ett symptom på att samhället är alldeles för snävt och fyrkantigt. Alla är inte gjorda för den utstakade väg som samhället satt för oss att vandra.

Jag tror "folk med ADHD" bara är energiska och att den här typen av personligheter var jättebra under exempelvis jägareåldern då det kunde springa runt hela dagarna och spåra mammutar och liknade med en outtröttligt energi. Att försöka forma en sådan person till att sitta inne på ett kontor hela dagarna och stirra på en skärm är inte bra.
Citera
2023-11-29, 06:56
Medlem
Ferhs avatar
Beror väl förmodligen mest på att lärarna i skolan har blivit sämre och mesigare, i kombination med att läkarna har sänkt kraven när det gäller att sätta diagnos och skriva ut mediciner.

De flesta av de där personerna som ökningen består av skulle förmodligen varken ha fått diagnos eller medicin för typ 30 år sen.
Citera
2023-11-29, 07:05
Medlem
För gamla föräldrar, speciellt i Stockholm.

För mkt mobil, speciellt hos föräldrarna. Skapar adhdliknande kognition.

Massinvandringens effekter. Kusingiften och kaosfolk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in