Citat:
Ordföranden i hovrätten menade ju på att det hade varit svårt att döma Johanna för mord om hon inte erkännt strypgreppet. Det berättigade straffreduktionen. S-E Alhem kritiserade det uttalandet om att Johanna kunnat gå fri från mord om hon hållit tyst i en intervju med Sveriges Radio.
Själv tror jag att Johanna blivit fälld oavsett. Mot Maja finns dock inga bevis, hennes mobil befann sig inte på fyndplatsen. Och det var Johanna som sågs på Dollarstnre och tog med sig Toves mobil till Donken. För att ge några exempel.
Johanna blev ju hårt pressad i förhör bland om att hennes mobil befunnit sig där Tove hittats. Hon skyllde väl först på sitt ex H, att han kanske tagit mobilen. Att Toves mobil färdades till Donken kunde bero på grannen enligt henne. Att Tove låg i bagaget (!).
När Johanna försökte skylla hatsången på Maja trodde inte FL på henne. Jag tror hon insåg att det var bäst att erkänna vissa omständigheter och därmed upprätta någon slags kontroll över situationen. Att skylla Toves död på enbart Maja tror jag hon insåg var lönlöst Ingen skulle tro henne.
Det hade varit intressant att veta om Johanna själv kom på idén om att hon höll i tio sekunder (enligt RL AL var det ett längre tryck) eller om Clea ställde ledande frågor.
Själv tror jag att Johanna blivit fälld oavsett. Mot Maja finns dock inga bevis, hennes mobil befann sig inte på fyndplatsen. Och det var Johanna som sågs på Dollarstnre och tog med sig Toves mobil till Donken. För att ge några exempel.
Johanna blev ju hårt pressad i förhör bland om att hennes mobil befunnit sig där Tove hittats. Hon skyllde väl först på sitt ex H, att han kanske tagit mobilen. Att Toves mobil färdades till Donken kunde bero på grannen enligt henne. Att Tove låg i bagaget (!).
När Johanna försökte skylla hatsången på Maja trodde inte FL på henne. Jag tror hon insåg att det var bäst att erkänna vissa omständigheter och därmed upprätta någon slags kontroll över situationen. Att skylla Toves död på enbart Maja tror jag hon insåg var lönlöst Ingen skulle tro henne.
Det hade varit intressant att veta om Johanna själv kom på idén om att hon höll i tio sekunder (enligt RL AL var det ett längre tryck) eller om Clea ställde ledande frågor.
Jo, det är sant. Det finns så mycket mer mot Johanna. Både före och efter.
Det blir väl svårt för rätten att på frågor från media, inte svar på varför man sänkte Johannas straff och varför man ansåg att hennes uppifter skulle bidra till sänkt straff. Det är ju något man tagit upp i domen.
Även om jag inte håller med rätten om de saker som de anser vara märkliga (att Maja inte sett Toves kropp när hon var på toa andra vändan och att Maja inte frågar vd som hänt förrän dagen efter) och därmed anses som lögn, är ju sådant som man behöver förklara. Det blir ju annars konstigt.
Men visst, det är känslig saker som rätten uttalar och det kan förstås uppfattas felaktigt som att det är till fördel att inte erkänna.
Och för Majas del lägger just den passusen om lögnerna en mörk skugga över henne, då hon ju faktiskt blev dömd till livstid i första instans. Det kan bli svårt att tvätta bot detta.
Nu tror jag ändå att Maja är ung, och folk kommer att glömma.
Jag hoppas att hon får dekvat hjälp och kan komma ut ur det här på ett bra sätt. Utan att veta får jag en bra känsla av föräldrarna och kan stödja henne framåt.
Samtidigt säger man ju alltså att Maja kan ljuga utan att det för den skull betyder att hon döljer mord.
Det är väldigt viktigt att ha det i minnet!