2023-11-28, 20:01
Medlem
Hej! Jag har aktivt försörjningsstöd hos min kommun just nu, och nu har jag helt plötsligt börjat få pengar för ett skadestånd jag har som jag inte fått en enda krona för på över två år förräns nu. Timingen är verkligen skrattretande usel då jag hade behövt pengarna för två år sedan och inte nu.

Hur som helst, betyder detta att jag inte kommer få rätt till försörjningsstöd om insättningen från skadeståndet är större än stödet? Kommer det räknas som en inkomst? Jag vill verkligen inte sluta få försörjningsstöd för att jag helt plötsligt börjar få pengar från ett brott jag varit utsatt för som jag borde ha fått för över två år sedan.

Hur ofta kollar de kontoutdrag? När jag gjorde min första ansökan gjorde vi ett utdrag på de tre senaste månaderna, finns det risk att de kommer följa upp det igen? Jag har haft försörjningsstöd i 3 månader hittills.
Citera
2023-11-28, 20:08
Medlem
Sonny00s avatar
Visserligen Lawline, men det bör väl ligga något i vad de säger!

https://lawline.se/answers/raknas-skadestand-som-inkomst-vid-forsorjningsstod

https://lawline.se/answers/kan-skadestand-raknas-som-inkomst-och-paverka-mitt-socialbidrag

Det är fastställt i rättsfall att även ideellt skadestånd ska räknas som en tillgång vid bedömningen av behovet och summan av ekonomiskt bistånd. Dock kan socialtjänsten bedöma efter omständigheterna i det enskilda fallet att undanta skadestånd som du har fått efter du blivit utsatt för brott och behöver dessa för att betala fysisk eller psykisk rehabilitering
Senast redigerad av Sonny00 2023-11-28 kl. 20:10.
Citera
2023-11-28, 20:09
Medlem
heavyloadzs avatar
Huvudregeln om försörjningsstöd finns i SoL 4 kap.1 § som säger att den som inte kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd i form av försörjningsstöd. Om du med ditt skadestånd bedöms kunna tillgodose dina behov så kommer det påverka din rätt till försörjningsstöd. Hur ofta socialtjänsten följer upp din ekonomi varierar, men räkna med att löpande få redovisa kontoutdrag.
Citera
2023-11-28, 20:11
Medlem
Livssynslurks avatar
Dessvärre för dig så räknas det som att du då har tillräckligt för att försörja dig vilket kommer att räknas av från försörjningsstödet. Bidraget är tänk för de som inte har ekonomiska medel att klara vardagen.
Citera
2023-11-28, 20:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kusanagi
Hej! Jag har aktivt försörjningsstöd hos min kommun just nu, och nu har jag helt plötsligt börjat få pengar för ett skadestånd jag har som jag inte fått en enda krona för på över två år förräns nu. Timingen är verkligen skrattretande usel då jag hade behövt pengarna för två år sedan och inte nu.

Hur som helst, betyder detta att jag inte kommer få rätt till försörjningsstöd om insättningen från skadeståndet är större än stödet? Kommer det räknas som en inkomst? Jag vill verkligen inte sluta få försörjningsstöd för att jag helt plötsligt börjar få pengar från ett brott jag varit utsatt för som jag borde ha fått för över två år sedan.

Hur ofta kollar de kontoutdrag? När jag gjorde min första ansökan gjorde vi ett utdrag på de tre senaste månaderna, finns det risk att de kommer följa upp det igen? Jag har haft försörjningsstöd i 3 månader hittills.

Det kommer räknas som inkomst ja.

Kontoutdrag kollas vid ny ansökan från datum det datum man kunde se senast.
Citera
2023-11-28, 20:15
Medlem
Otrolig bullshit. Staten vill inte ge mig några pengar på över två år när jag behövde det som mest. Nu när jag börjar få det så kommer det påverka min rätt till försörjning (som jag precis börjat få). Vilket skämt.
Citera
2023-11-28, 20:20
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Otrolig bullshit. Staten vill inte ge mig några pengar på över två år när jag behövde det som mest. Nu när jag börjar få det så kommer det påverka min rätt till försörjning (som jag precis börjat få). Vilket skämt.

Varför ska jag som skattebetalare stå för din försörjning om du har egna pengar?
Citera
2023-11-28, 20:23
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:

Jag förstår hur du tänker och håller med dig pyttelite på sätt och vis. Men för det första antar jag att det inte är staten som dömts att betala skadestånd till dig? Vidare låter det som att du verkligen behöver pengarna nu om det är så jävligt att du får försörjningsstöd.

Kontoutdrag bör socialtjänsten begära kopia på vid varje ny ansökan, dvs en gång i månaden. Tänk även på att det är brottsligt att fuska och du lär ju inte bli gladare om du förutom att bli återbetalningsskyldig även få betala skadestånd. Ibland har man helt enkelt allt emot sig. Hoppas iaf att det löser sig för dig.
Citera
2023-11-28, 20:24
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Varför ska jag som skattebetalare stå för din försörjning om du har egna pengar?

Ja, det kan man undra.... Finns folk som tvingas sälja allt dom äger och har innan dom beviljas socbidrag så att gnälla över att man har pengar känns lite magstarkt.
Citera
2023-11-28, 20:25
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:

Du fåt ju anpassa dig efter reglerna som alla andra.
Citera
2023-11-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

Jadu, kanske för att jag blivit sjuk i samband med brottet jag blev utsatt för vilket förhindrar mig från att jobba? Men du kanske tycker det är bättre att betala nästan en miljon kronor till våldtäktsmän istället?
Citera
2023-11-28, 20:33
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Jadu, kanske för att jag blivit sjuk i samband med brottet jag blev utsatt för vilket förhindrar mig från att jobba? Men du kanske tycker det är bättre att betala nästan en miljon kronor till våldtäktsmän istället?

Haha! Logik är inte din starka sida, det är tydligt. Du pladdrar mycket men svarar inte på frågan om varför skattebetalarna ska försörja dig om du har egna pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in