2023-05-08, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Haha, jag har använt blocket sedan 20 år fungerade utmärkt men nu är det dött där så jag la ut min fina soffa på facebook marketplace.

Varannan (!) som hör av sig är en scam! Jag har anmält alla följande, på min lilla annons på en vecka:

Loredana Attanasi
Ok I am for the purchase but I am currently busy with work, I will send a Colissimo postman to your home to give you your money and collect the package.

Olivia Roxana Negrescu
Ok jag tar men jag skulle vilja komma imorgon men jag är just nu upptagen med jobbet, jag skickar en DPD-brevbärare hem till dig för att ge dig dina pengar kontant och hämta varan.

Miklos Daradics
Ok jag tar och jag skulle vilja komma, men jag är just nu upptagen med jobbet, plötsligt skickar jag en GLS-brevbärare hem till dig för att ge dig dina pengar kontant sedan tar de med sig artikeln för att skicka hem den.

Alpha Keita
Ok jag tar men jag skulle vilja komma imorgon men jag kommer att vara upptagen så jag skickar en FEDEX-bud till ditt hem för att ge dig dina pengar och hämta varan.

Magdolna Bostyai
Ok, jeg kjøper, men jeg vil foreta betalingen din via UPS EXPRESS-levering i en konvolutt så snart du mottar pengene, sender jeg UPS hjem til deg for å hente varene i morgen hvis du er tilgjengelig

Eller hur. Får inte sålt något alls, men dessa avskum hör av sig var och varannan dag nu.
Citera
2023-05-09, 09:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Eller hur. Får inte sålt något alls, men dessa avskum hör av sig var och varannan dag nu.
Jag anmäler samtliga direkt. Vet inte om facebook bryr sig.
Citera
2023-05-16, 21:08
Medlem
Sara A*** E***** Åk****en och Kim R****** L****** Ol***er är två dömda bedragare (se till exempel domarna i länkarna nedan) som trots upprepade domar och polisanmälningar fortsatt att begå brott via (i huvudsak) Facebook Marketplace. De har båda två skapat falska profiler och använt sig av andra oskyldiga personers namn (exempelvis har Sara utgett sig för att vara sin egna Facebookvän Moa Larsson med flera) för att vid upprepade tillfällen annonsera ut ett stort antal varor på Facebook Marketplace och ta betalt via Swish men sedan aldrig skicka varorna till köparen.

Sara har samtidigt bland annat använt sig av sitt egna personliga Swishnummer (d.v.s. det stod hennes eget namn när köparen Swishade betalningen): https://www.180.se/nummer/0703188421

Samma sak gäller Kim, som också använt sitt egna personliga Swishnummer.

https://anonfiles.com/zax9I6r7ze/G_v...2021_08_04_pdf
https://anonfiles.com/0dx4I1r3z0/G_v...2019_01_07_pdf
https://anonfiles.com/1dx2I9rfze/G_v...2020_09_09_pdf
Citera
2023-10-31, 21:39
Medlem
dooeys avatar
Råkat ut för 2 scammers på mina 2 senaste annonser på FB Marketplace. Helt fucking otroligt hur de håller på. Att dem orkar?

Ena ville sända ett "bud" för att ge mig cash och hämta varan. Då skulle jag gå in på en länk först och betala en försäkring på 1400kr haha!
Hur dom seriöst tror man ska gå på detta är ju lite komiskt ändå. Finns det NÅGON som gör det NÅGONSIN??

Den andra tomten påstod att han betalat mig 250$ via PayPal och visade screenshot på det, vilket var bullshit.
Enda jag fick var något skit som hamnat skräp posten från "paypalservices@gmail.com" hahahaha... där jag skulle skicka pengar genom nån länk för att ta emot hans bs pengar.
Bajskorvar till avskum som borde utrotas med frätande syrabad.
Citera
2023-11-28, 17:37
Medlem
Patrik Marklund från Borlänge lägger ut en hel del Swish-spel och liknande, men skickar ingenting. Numret han använder går till en Gabriella Hedvall. Polisanmälan gjord.
Citera
2023-11-29, 09:34
Medlem
Ruskigbusss avatar
Ett nytt (?) försök är att skicka SMS med text

Citat:
Hej, kan jag boka detta till imorgon? hxxps://fb.adsmanager.hyla.my/ads/campaign/65799909/ Är detta tillgängligt för bokning? Annonsen finns på din sida.

Nu har jag ingen sida med bokning eller annons på, så det var ju lätt för mig att upptäcka, men för de som använder sig av Facebooks Adsmanager kan det kanske lätt bli att man klickar på det.

Bitdefender säger det är fråga om phishing.

Själv huvuddomänen påstår sig sälja något, så det finns väl risk att kapat sidan.
Citera
2023-12-08, 16:09
Avstängd
Negreritvs avatar
Jag får en hel del frågor som "Finns varan kvar?" och när man svarat ja så upphör all kontakt. Vad fan är grejen?
Citera
2023-12-08, 21:40
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dooey

Ena ville sända ett "bud" för att ge mig cash och hämta varan. Då skulle jag gå in på en länk först och betala en försäkring på 1400kr haha!
Hur dom seriöst tror man ska gå på detta är ju lite komiskt ändå. Finns det NÅGON som gör det NÅGONSIN??

Antagligen finns det folk som går på detta, annars skulle de inte hålla på. Detta bedrägeri har jag läst om många gånger och det verkar handla om folk i andra länder som vill köpa ett utannonserat fordon av något slag.

Om man ber dem skicka budet med pengarna först och att man därefter ska betala försäkringen så blir de tysta.
Citera
2023-12-08, 21:45
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Haha, jag har använt blocket sedan 20 år fungerade utmärkt men nu är det dött där så jag la ut min fina soffa på facebook marketplace.

Varannan (!) som hör av sig är en scam! Jag har anmält alla följande, på min lilla annons på en vecka:

Loredana Attanasi
Ok I am for the purchase but I am currently busy with work, I will send a Colissimo postman to your home to give you your money and collect the package.

Olivia Roxana Negrescu
Ok jag tar men jag skulle vilja komma imorgon men jag är just nu upptagen med jobbet, jag skickar en DPD-brevbärare hem till dig för att ge dig dina pengar kontant och hämta varan.

Miklos Daradics
Ok jag tar och jag skulle vilja komma, men jag är just nu upptagen med jobbet, plötsligt skickar jag en GLS-brevbärare hem till dig för att ge dig dina pengar kontant sedan tar de med sig artikeln för att skicka hem den.

Alpha Keita
Ok jag tar men jag skulle vilja komma imorgon men jag kommer att vara upptagen så jag skickar en FEDEX-bud till ditt hem för att ge dig dina pengar och hämta varan.

Magdolna Bostyai
Ok, jeg kjøper, men jeg vil foreta betalingen din via UPS EXPRESS-levering i en konvolutt så snart du mottar pengene, sender jeg UPS hjem til deg for å hente varene i morgen hvis du er tilgjengelig

Ville de inte att du skulle betala en transportförsäkring först? Jag har aldrig hört talas om att de är intresserade av själva varan.

https://pctidningen.se/internet/facebook/ny-typ-av-bedrageri-nar-du-saljer-prylar-pa-internet
Senast redigerad av Sonny00 2023-12-08 kl. 21:49.
Citera
2023-12-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H5JH5J
Patrik Marklund från Borlänge lägger ut en hel del Swish-spel och liknande, men skickar ingenting. Numret han använder går till en Gabriella Hedvall. Polisanmälan gjord.

Har också polisanmält den mannen, blev blåst av snubben. Han har även skapat flera profiler på facebook.
Citera
2024-01-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloppio
Har också polisanmält den mannen, blev blåst av snubben. Han har även skapat flera profiler på facebook.

Vet ni några fler namn han använt ?
Citera
2024-01-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vet ni några fler namn han använt ?

Nu använder han namnet Patrik Marklundh som han lägger ut annonser med men han har skapat en massa profiler, en kvinna han bor ihop med (enligt ratsit) säljer grejer också, hon vid namn Moa Brindberg. Tydligen blåser hon också folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in