2023-11-27, 23:07
Avstängd
Vilken moske stängs först i Sverige?
Citera
2023-11-27, 23:11
Medlem
Konfucius2s avatar
Löjligt diskussion som är kraftigt överdriven dessutom.

Religiösa byggnader i sig är inte jättestörande. Med tanke på att det finns tusentals kyrkor i landet är de få moskébyggnader näst intill osynliga som vi har i Sverige.

Åkesson gör naturligtvis en höna av en fjäder. Ute efter billiga politiska poäng.
Citera
2023-11-27, 23:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Nej, det finns inga paralleller till nazismen i texten som jag har skrivit. Adolf Hitler ansåg att Judarna var en egen ras som inte var lika värdefull som andra raser. Hitler ansåg att man skulle inskränka alla tänkbara mänskliga rättigheter för Judarna och konfiskera deras egendom och misshandla och mörda Judar och att Judar skulle försvinna från Tyskland.

Jag vill inte behandla människorna dåligt men jag vill inte ha den religiösa ideologin Islam i Sverige. Vi hade inte Islam här förut och jag vill inte ha det nu heller. Var vi alla nazister på 1980-talet? Nej, det var förbjudet för utomeuropéer att invandra till Sverige ända fram till slutet av 1960-talet. Om muslimerna känner sig utfrusna för att de inte får bygga moskéer så får de flytta från landet, men då är det deras eget beslut. Ingen hindrar att de ber hemma fem gånger om dagen.
Om vi är en demokrati så är ju frågan om moskeebyggen något vi får rösta om. På alla nivåer där man kan rösta
Så det är en sådan typisk fråga som kan komma att växla vart 4 dje år.
Citera
2023-11-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aunit
Nej. men jag tycker INTE att vi skall avskaffa religionsfrihet och riva moskeér. Tycker du att vi skall leva i en demokrati eller inte?

Håller med om att det är knepigt att förbjuda religiösa symboler o dyl. Men hela policyn & konceptet är ett helt importerat problem. Tänk tex Ungern! Man behöver inte ha sådana intoleranta lagar om man helt sonika inte sabbar sitt eget samhälle genom att importera in denna skit. Andelen svenskar som konventerar till Islam är trots allt förvinande liten (och skulle vara ännu mindre utan muslimska män).
Citera
2023-11-27, 23:52
Medlem
lossnuss avatar
På svts-löpsedel står det nu att "religionsexperten mohammad" tycker att Jimmie Åkesson är dum
Citera
2023-11-27, 23:55
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Jo visserligen men då är det ju organisationen man bör rikta in sig på, inte byggnaden. Jag tycker som sagt inte att man ska bygga fler moskéer men om det visar sig att en förening håller på och predikar islamism är det bara att ta bort de som gör det (gör det olagligt i sig) och göra något annat med byggnaden eller husera muslimer som inte ägnar sig åt sånt skit.

Skulle tro att det upplevs lika illa, eller möjligen ännu värre, om en moské byggs om till något annat jämfört med om den rivs.

Att göra om en moské till en församlingslokal för en annan religiös inriktning, till ett hunddagis eller till en trevlig pub ses nog inte som positivt det heller….
Citera
2023-11-28, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Löjligt diskussion som är kraftigt överdriven dessutom.

Religiösa byggnader i sig är inte jättestörande. Med tanke på att det finns tusentals kyrkor i landet är de få moskébyggnader näst intill osynliga som vi har i Sverige.

Åkesson gör naturligtvis en höna av en fjäder. Ute efter billiga politiska poäng.

Nu är det så att Imamerna i moskéerna bedriver rasism mot de homosexuella och mot kvinnor och flickor som inte vill klä sig i slöja i dessa byggnader. Och muslimerna bedriver rasism mot kvinnor och flickor som vill sitta/stå bredvid männen och pojkarna inne i moskéerna. Dags att svensken vaknar innan dessa muslimer påtvingar Alla kvinnor och flickor dessa vedervärdiga religiösa klädesplaggen. Se bara vad som hände i Iran år 1979 då kräket Khomeini tog över makten och hur dessa Imamer påtvingar människorna denna muslimska diktatur, apartheid regimen. Se hur rasisterna och apartheid regimen behandlar kvinnor och flickor i Saudiarabien.
Våra svenska förfäder kämpade för jämlikhet bland kvinnor och män och att vi skulle få ett jämlikare samhälle gentemot överklassen. Nu håller dessa hemska muslimerna och infiltrerar sig överallt i Sverige och överklassen hjälper dem, där bland annat alla våra politiker och journalister tillhör.
Som sagt Islam, muslimerna är mycket, mycket farligare för oss etniska svenskar än både Ryssarna och Kineserna.
Citera
2023-11-28, 00:08
Medlem
colis avatar
Det är lite märkligt att muslimen i gemen i Sverige är så upprörd över att Åkesson vill ta krafttag mot islamisterna som faktiskt bedriver samhällsomstörtande propaganda.

Islamisternas mål är att utplåna det demokratiska landet Sverige.
Det är ju fullkomligt självklart att vi måste stoppa sådant som hotar vårt fria land, vare sig det är en utländsk makt eller samhällsomstörtande islamister inne i landet.

Hur kan någon svensk muslim som säger sig inte vara islamist tycka att detta är fel?
Eller är det så att majoriteten av de som idag är upprörda i verkligheten egentligen hyser islamistiska sympatier?
Vill dessa ”vanliga muslimer” kanske egentligen göra om Sverige till en islamistisk stat med sharialagar, inskränkning av kvinnors rättigheter, bestraffa kritik och ifrågasättande av islam, förbjuda utomäktenskapligt sex och bestraffa homosexualitet?

Om de inte vill det borde de inte ha några problem med Åkessons förslag att motarbeta islamism, utan egentligen sympatisera med Åkesson.
Citera
2023-11-28, 00:11
Medlem
Har kollat på det Åkesson sa nu igen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/religionsforskaren-om-akessons-tal-gar-helt-emot-religionsfriheten--kru8q5

Min reflektion är nog nu att det han säger är i överkant. För det första går det ju emot europakonventionen och vår grundlag. Men det jag ser som problemet är kanske att han i talet (som nog inte var skrivet av honom själv) inte drar någon skiljelinje mellan islam och islamism.

Medelklass-svensson i sin villa tänker fortfarande att han egentligen inte vill bråka, att han inte vill svartmåla osv. När Åkesson vill förbjuda byggandet av moskeer, riva existerande, och förbjuda islamska inslag i stadsbilden, så tänker Svensson att han inte vill rösta på något så extremt. Då är vi tillbaka i "bevara Sverige svenskt"-rörelsen, som aldrig fungerade.

Alltså, jag vill rösta på SD för att göra Sverige bättre. Inte för att riva moskeer. Det jag ser som mitt prio är att man som svensk är utsatt för invandrares hat och kriminalitet. Det är det jag skulle vilja få tala om. Oavsett hur mycket jag hatar dessa drägg som förpestar våra gator, gallerior, badhus, med mera, ser jag inte vitsen med att riva deras moskeer.

Liksom de allra flesta svenskar vill jag inte göra Sverige "svenskt" till varje pris, jag vill bara göra det bättre.
Citera
2023-11-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
Hur har du tänkt dig vi ska klara oss själva mot ryssland vid ev angrepp?
Det skulle bli svårt. Nato är den bästa lösningen. Där borde vi varit med för länge sen.
Och nu ska man inte sabotera chanserna. Så även om Åkesson har rätt, så bör man vara varsam med orden.
Läget är allvarligt i norra Europa. Av det skälet kan man kritisera Åkesson.
Citera
2023-11-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är lite märkligt att muslimen i gemen i Sverige är så upprörd över att Åkesson vill ta krafttag mot islamisterna som faktiskt bedriver samhällsomstörtande propaganda.

Islamisternas mål är att utplåna det demokratiska landet Sverige.
Det är ju fullkomligt självklart att vi måste stoppa sådant som hotar vårt fria land, vare sig det är en utländsk makt eller samhällsomstörtande islamister inne i landet.

Hur kan någon svensk muslim som säger sig inte vara islamist tycka att detta är fel?
Eller är det så att majoriteten av de som idag är upprörda i verkligheten egentligen hyser islamistiska sympatier?
Vill dessa ”vanliga muslimer” kanske egentligen göra om Sverige till en islamistisk stat med sharialagar, inskränkning av kvinnors rättigheter, bestraffa kritik och ifrågasättande av islam, förbjuda utomäktenskapligt sex och bestraffa homosexualitet?

Om de inte vill det borde de inte ha några problem med Åkessons förslag att motarbeta islamism, utan egentligen sympatisera med Åkesson.

Jo men Åkesson sa inte bara vi ska stänga extrema moskeer, utan att vi ska förbjuda byggandet av nya sådana och ta bort alla inslag av islam i stadsbilden.

Hade han hållit sig till att kritisera extrema tolkningar av islam hade jag kunnat hålla med honom. Islamism bör man bekämpa. Faktiskt gör alla arabländer detta. De vill ha moskeer som fogar sig efter makten för de vet vad som annars sker.

Men nu sa Åkesson inte bara detta utan han sa att detta skulle gälla alla moskeer. Att han inledde med att säga "vi behöver omedelbart ett stopp för etablerandet av nya moskeer i Sverige" gör att man i resten av hans tal gör den associationen, att det inte är extremism han vänder sig emot, utan islam som helhet.

Jag tror det hade varit mer konstruktivt om han vänt sig enbart och specifikt emot extrem, antidemokratisk islam. Då hade han kunnat få många svenskar med sig, även "vanligt folk" som inte är SD, samt medelklassen.
Citera
2023-11-28, 00:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Nu är det så att Imamerna i moskéerna bedriver rasism mot de homosexuella och mot kvinnor och flickor som inte vill klä sig i slöja i dessa byggnader. Och muslimerna bedriver rasism mot kvinnor och flickor som vill sitta/stå bredvid männen och pojkarna inne i moskéerna. Dags att svensken vaknar innan dessa muslimer påtvingar Alla kvinnor och flickor dessa vedervärdiga religiösa klädesplaggen. Se bara vad som hände i Iran år 1979 då kräket Khomeini tog över makten och hur dessa Imamer påtvingar människorna denna muslimska diktatur, apartheid regimen. Se hur rasisterna och apartheid regimen behandlar kvinnor och flickor i Saudiarabien.
Våra svenska förfäder kämpade för jämlikhet bland kvinnor och män och att vi skulle få ett jämlikare samhälle gentemot överklassen. Nu håller dessa hemska muslimerna och infiltrerar sig överallt i Sverige och överklassen hjälper dem, där bland annat alla våra politiker och journalister tillhör.
Som sagt Islam, muslimerna är mycket, mycket farligare för oss etniska svenskar än både Ryssarna och Kineserna.

Helt rätt, instämmer.
Det är förbjudet att diskriminera på grund av kön eller sexuell läggning, de sakerna ingår i de sju lagstadgade diskrimineringsgrunder lagen räknar upp.

Därför borde naturligtvis också företrädare för en moské bestraffas om de bedriver könsdiskriminerande verksamhet.
Det borde gälla företrädare för alla moskéer :

-som vägrar att viga kvinnor som inte uppfyller krav på att visa upp ett äktenskapstillstånd från en manlig släkting/”vårdnadshavare”,
- som inte accepterar att kvinnor vill skiljas
- som inte låter kvinnor delta på lika villkor som männen i församlingens verksamheter eller tjänstgöra som imamer
- som inte uppmanar kvinnor som blir misshandlade i hemmet att polisanmäla
- som uttalar att mannen bestämmer över kvinnan i äktenskapet
- som förordar att pojkar och flickor ska undervisas olika och separat
- som anser att flickor/ kvinnor, men inte pojkar/män, måste skyla håret och sig själva.

De borde också omedelbart bli av med ex vigselrätten om de vägrar viga homosexuella.

Enskild präst i svenska kyrkan kan vägra viga homosexuella så länge det finns en annan präst i församlingen som gör det. Finns det inte det, blir församlingens präst av med vigselrätten om prästen vägrar.
Samma sak borde naturligtvis också gälla för imamer i moskéer.

På samma sätt som också särbehandling av flickor i relation till pojkar i religiösa friskolor eller i skolan både ska utredas och bestraffas.
Senast redigerad av coli 2023-11-28 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in