2023-11-27, 17:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Problemet är att de sociala kostnaderna efter reformen, gjorde så att Finland betalar (eftersom dom ha ett lag att alla skall ha bostad, även dom som ha sökt efter asyl) så betalar den finska staten ca 600 miljoner euro. Per månad.
Ja det är klart att det kostar att man inte accepterar hemlöshet? Vad är felet med det?

Citat:
I Sverige sist jag läste ifrån Försäkringskassans statistik, så var de totala sociala kostnaden var ca 75-100 miljarder per år.
Ja men vi har många fler hemlösa per capita än finland och vi lär betala en hel del extra för vår exceptionella migrationspolitik jämfört med övriga nordiska länder.

Citat:
Skall vi ta ett enkelt matte lektion? Vi räknar dom 600 miljoner euro, gånger tolv. De är ca 7.2 miljarder EURO per år. Det innebär ca 822 miljarder kroner, per år.
ja och? Ska folk vara hemlösa menar du?

Citat:
Tack genom den marknadshyran reformen, så lönade sig inte med marknadshyrorna. De gjorde bara värre.
Lönade sig och lönade sig? socialpolitik "lönar sig" aldrig. Vissa kostnader får staten och kommunerna helt bara betala och acceptera. Alternativet är att vi accepterar att folk är hemlösa och det tycker jag vore bedrövligt.

Skulle hyrorna höjas på östermalm är det inget större problem eller skulle höja kostnaderna för samhället.
Citera
2023-11-27, 17:57
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vi kan väl ta din första från 2010 där du ansåg att det rörde sig om en bubbla och att priserna var för höga. Att påstå att priserna är för höga är väl ändå nån slags gissning?

Att genomgående under flera år hävda att priserna är för höga och bostadsprisutvecklingens explosiva utveckling, utan att diskutera bostadspriser på detaljerad- eller objektnivå, är inte att gissa om bostadspriser.

Jag har flera gånger publicerat grafer som visar bostadsprisutvecklingen i relation till andra faktorer som exempelvis löneutveckling. Det är en bubbla, priserna är på många håll inte reella. Det är inte en gissning, det är fakta.
Citera
2023-11-27, 17:57
Medlem
Citat:
Problemet är att de sociala kostnaderna efter reformen, gjorde så att Finland betalar (eftersom dom ha ett lag att alla skall ha bostad, även dom som ha sökt efter asyl) så betalar den finska staten ca 600 miljoner euro. Per månad. I Sverige sist jag läste ifrån Försäkringskassans statistik, så var de totala sociala kostnaden var ca 75-100 miljarder per år.

Skall vi ta ett enkelt matte lektion? Vi räknar dom 600 miljoner euro, gånger tolv. De är ca 7.2 miljarder EURO per år. Det innebär ca 822 miljarder kroner, per år. Tack genom den marknadshyran reformen, så lönade sig inte med marknadshyrorna. De gjorde bara värre.

Du menar alltså att uppemot halva Finlands statsbudget går åt till ”marknadshyran reformen”? Får man fråga vad du fått detta från?
Citera
2023-11-27, 17:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Jag som inte läser så bra
Nä men tolkade det som en mjuk transition till avreglerad hyresmarknad vore att ha oreglerat där det inte byggs eller där folk inte bosätter sig.
I Barkarbystaden kan du nog få en hyreslägenhet med 1veckas kötid.

Kan man få en hyresrätt med en veckas kötid är det ett tecken på att hyrorna är i nivå med marknaden redan och då är marknadshyror inga större problem, eftersom det inte går att höja hyrorna så mycket mer än befintlig nivå.

Problemet är inte att det inte byggs, utan snarare att de bostäder vi redan har används på ett felaktigt sätt.

Mer om det kan man läsa den här analysen från boverket för 10 år sedan. Samma princip gäller idag.

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2013/marknadsrapport-nov-2013.pdf

Citat:
Bruksvärdessystemets stora samhällsekonomiska
effektivitetsförluster är framför allt allokeringsrelaterade.
Uppemot 90 procent av effektivitetsförlusten kommer av
att det nuvarande beståndet av hyreslägenheter inte
utnyttjas tillräckligt effektivt, och bara 10 procent av att
de låga hyrorna gör att det byggs färre nya hyreslägenheter. Bruksvärdessystemets riktigt stora negativa
effekter återfinns i Stockholm och Göteborg.
Enligt beräkningarna orsakar bruksvärdessystemet ett
ackumulerat utbudsunderskott på ca 40 000 hyreslägenheter, varav ca 27 000 i Stockholms kommun. Värdet
av de allokeringsrelaterade effektivitetsförlusterna skattas
till ca 10 miljarder kr per år. Siffran avser de sammanlagda
förlusterna för hela landet. Ca 90 procent av denna effekt
är kopplat till Stockholms- och Göteborgsområdet.
Effektivitetsförlusten på grund av att det byggs för lite
uppgår enligt beräkningarna till ca 1 miljard kronor per år.
Dessa resultat bygger, enligt vår bedömning, på försiktiga
kalkylantaganden.
Senast redigerad av kurt-sune 2023-11-27 kl. 18:03.
Citera
2023-11-27, 18:02
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så du kräver svar och prognoser från andra men vägrar göra dem själv (annat än önska) då vet vi.

Nej? Det är snarare en undersökning av kunskap och ödmjukhet.

Jag har sedan trådstart fascinerats över hur många bestämda uppfattningar och påstådda sanningar som publicerats, dock inte från mitt håll, jag har hållit mig till att hävda bubbla och ange de faktorer som bidragit till den *osunda bostadsprisutvecklingen. Både denna tråd och bankerna tycks ha stora problem med människor som uttalar sig om sådant de inte har koll på, med tanke på utfallet.

*Osund eftersom svenskarna tack vare bolånen tillhör europas mest skuldsatta och inte mäktar med sk "normalränta" + inte klara av att betala av bostadslånen efter en rimlig avbetalninsplan på 30 år.
Citera
2023-11-27, 18:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Torsk? Jag betalar cirka 11k/mån för 96kvm hyresrätt i Stockholm. Motsvarande BR kostar det tredubbla.

Och jag betalar 9000 i månaden med amortering och ränta för en villa på 5 rok med sjöutsikt. Belåningsgraden är 85%.
Citera
2023-11-27, 18:14
Medlem
Citat:
Nog för att jag förstår att folk inte är sugna på att betala 12k i mån för en tvåa i Barkarby när en tvåa på Östermalm kostar 5k. Men har du källa?
Finns på Stockholm bostadskös hemsida, sortera på område och välj Barkarbystaden.
Överdrev lite kanske, men tror också att de laggar efter med rapporteringen men finns ju flera som gått för en månads kötid.
Citera
2023-11-27, 18:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
tja jag är här. Jag vet dock inte om jag kvalificerar som hyrestorsk då jag gjort en resa i bostadsmarknaden.

Min historia är att jag gjort flera bostadsköp under åren och sålde senast under pandemin där jag gjorde min "exit" från bostadsmarknaden. Jag hade en hel del köpoäng i hyreskön som jag använde och hade inga problem att få tag på en relativt ny hyreslägenhet i ett centralt och bra läge. Hyran är inte den lägsta, men lägenheten är relativt nyproducerad och fräsch.

Det område jag bodde i sist (bostadsrätt) byggdes det väldigt många nyproducerade bostadsrätter, priset där har haft rätt dramatiskta fall efter jag sålt, tyvärr, för jag gillade området och grannarna. Jag tänker att om jag vill köpa tillbaka mig i området så kan jag göra det idag med 30% rabatt från dess jag köpte. Priser är snart nere på samma nivå som när jag köpte in mig i området år 2016. Då var området helt outvecklat och nytt. Tyvärr tror jag priset i det området kommer falla mer då föreningen har 2 stora lån som löper ut iår till en högre ränta, det ena lånet har dom omförhandlat en gång förra året till kort löptid, så nu är det två lån som ska omförhandlas till högre räntor.

Jag har efter försäljningen gjort försiktiga investeringar. Dom har inte genererat stor avkastning, men helt ok för den risken jag är villig att ta.

Första året lyckades jag nästan tjäna ihop till vinstskatten som skulle betalas in efter all uppskov jag ackumulerat under åren. Jag tror uppgången till stor del berodde på den devalverade kronan som gjorde att utländska fonder gav bra avkastning? Inte vet jag, jag fick en helt ok avkastning och nu är vinstskatten betald.

Idag har jag placerat pengarna på tråkiga och stabila fonder och några få aktier (liten del), samt sparkonton för en del av pengarna för att jag alltid vill vara redo om möjligheten ges vid rätt tillfälle. Sparkonton ger en helt ok avkastning för den befintliga risken man tar. Insättningsgarantin är ca miljon per sparkonto så man kan fördela det mellan olika för att behålla insättningsgarantin per sparkonto.

Avkastningen jag får, främst pga miljonerna man har på hög i olika investeringar, betalar min hyra, bil och andra mindre kostnader jag har. Jag jobbar fortfarande, men jag känner mig inte orolig för inkomstbortfall. Jag funderar på att gå ner i tid, men försöker inbilla mig att lågkonjukturen snart ger mig ett bra avgångsvederlag som man kan nappa på.

Jag spenderar istället tid med barnbarnen och mina barn, och försöker få mer tid till hobby och saker jag vill göra i livet.

Jag har aldrig känt mig friare i mitt liv än nu.

Ta hand om er och jag önskar er all lycka i livet!

Det är lätt att slå sig själv för bröstet när man köpte en bostad för 7st hallon någon gång på 60-talet då ordet kreditvärdighet inte ens existerade. Personligen så har jag inte ens fyllt 30 än men har redan hunnit att tjäna 540 000 på bostadsaffärer och på det köpt ett hus. Jag startade dessutom med noll och ingenting i kapital så om det är någon som ska slå sig för bröstet här så är det jag.
Citera
2023-11-27, 18:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du menar alltså att uppemot halva Finlands statsbudget går åt till ”marknadshyran reformen”? Får man fråga vad du fått detta från?

Luktar vänsterpartist som inte kan räkna och vill bli gynnad med billig och central hyresrätt på hemlösas bekostnad.
Citera
2023-11-27, 18:26
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kan bostadsmarknaden reformeras genom att det gamla förslaget om fria hyror i nyproduktion återupplivas?

https://www.svd.se/a/veoJWj/regeringen-maste-infora-fri-hyressattning-i-nyproduktion

Lite kul ändå att kolla på HR i Helsingfors:
100kvm sekelskifte mitt i city för 25k/mån, ingen kö:

https://www.vuokraovi.com/rental-apartment/helsinki/punavuori/block+of+flats/1542237?entryPoint=fromSearch&rentalIndex=4&search Identifier=-794764568

Svenska kommuner sitter med 10-20 års kötid på hyreslägenheter med låg hyra samtidigt som det inte går att hyra ur nybyggda och nyrenoverade 2 rok för 10 000kr, 3 rok för 15 000 kr och 4 rok för 20 000 kr. Talade häromveckan med stor privat hyresvärd i större kommun som hade en jättefin, men gammal, 3 rok 100 kvm för 7000 kr ledig. Bolaget hade precis bestämt att pausa standardhöjande renoveringar eftersom de ville fortsätta kunna välja hyresgäster och slippa stå med outhyrt dyrt bestånd, eller hyra ut nytt dyrt bestånd till socialtjänsten. Han upplevde att efterfrågan på (dyra) hyreslägenheter plötsligt dött ut bara under det senaste året.
Citera
2023-11-27, 18:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Finns på Stockholm bostadskös hemsida, sortera på område och välj Barkarbystaden.
Överdrev lite kanske, men tror också att de laggar efter med rapporteringen men finns ju flera som gått för en månads kötid.

Det är inte helt omöjligt och säger någonting om den s.k "bostadsbristen" som är en myt. Alla har en bostad, men att man inte kan bo exakt som man vill och där man vill är inte samma sak som att det råder bostadsbrist.

Eller att enda lösningen är att bygga bort "bostadsbristen"...
Citera
2023-11-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

*Osund eftersom svenskarna tack vare bolånen tillhör europas mest skuldsatta och inte mäktar med sk "normalränta" + inte klara av att betala av bostadslånen efter en rimlig avbetalninsplan på 30 år.

- Så länge skuldsättningen är normalfördelad så kommer något lands invånare att vara de mest skuldsatta. Det bevisar i sig inte att skuldsättningen är osund eller onaturligt hög.

- Vi har s.k. normalränta nu och de allra flesta tycks klara av detta genom att dra ned på onödig konsumtion.

- Vad säger att en rimlig avbetalningsplan är 30 år och inte 50? Med nominella löneökningar om 2-3% per år så torde dessutom majoriteten klara av att betala sina skulder på ca 30 år, om de inte väljer att konsumera upp mellanskillnaden.
Senast redigerad av Terranglopning 2023-11-27 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in