2023-11-27, 11:22
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Håller med! Likadant förr.. lärarinnorna gnällde alltid på grabbarna men utan adhd-perspektivet.

Förutom att vår miljö blivit allt mer kvinnodominerad + hyperreflekterande så vill jag tillägga att den värld vi lever i idag är helt ny för våra hjärnor.

Idag börjar vi gå i skolan när vi är 7 och förväntas att gå ut gymnasiet när vi är 18. Det är minimumkravet och samhället hoppas ju på att det ska bli fortsatta studier på universitet. För 400 år sedan hur många gick i skolan i över 11 år? Säkert inte många. Hur många gjorde det för 800 år sedan? Ännu färre. 1500 år sedan? Få om inga (iaf här i norra Europa. I Grekland och Rom såg det annorlunda ut).

Våra hjärnor har efter tusentals år anpassat sig för att jaga och arbeta fysiskt. Att så många går på ett gym är ju ett bevis på att vår kropp mår bra för att den är utvecklad för att arbeta och det är ju ingen skillnad på att våra hjärnor också är utvecklade för en viss typ av miljö.

Jag tror många hade mått bra av att inte fortsätta på gymnasiet utan istället börja arbeta redan efter 9:an och troligtvis så skulle killar behöva mer idrott än kvinnor för att prestera bättre. Jag har inget belägg för detta men det är vad jag tror.
Citera
2023-11-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I dagens DN skriver man lite mer djupare om den ADHD-epidemi som tycks gå över Sverge.

https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-har-vi-en-adhd-epidemi-i-sverige/

I artikeln finns också ett antal grafer. Sverige ligger i topp vad gäller förskrivning av ADHD-medicin (bara USA o Canada ligger före), medan många av de Europeiska länderna har extremt mycket lägre förskrivning (en faktor 100 gånger färre).
https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2023/11/Webb_FiF_adhd-03-1700146103271.png

I artikeln resonerar man kring ämet. Det har alltså inte varit en konstant hög nivå, utan en kraftig ökning. Nästan var 10:e ung kille får ADHD-medicin. Tjejerena ligger inte långt efter.

Artikeln funderar på om det är diagnos-metoderna som blivit bättre, eller om det möjligen är skolsystemet som är orsaken. En annan teori är att de som är födda sent på året har en högre andel diagnoser och att det då skulle ha samband med svårigheter i skolan (där man ju "ligger efter" utvecklingsmässigt gentemot dem som är födda tidigt på året).

Jag tror absolut att antalet unga (framförallt killar) med koncentrationssvårigheter är hög. Så har det ju "alltid" varit.
För mig känns det lite märkligt att man inte alls diskuterar kring följande:

- Förändrad kost. Tidigare fanns nästan inget tillsatt socker i maten, nu har många unga "sugar high" flera gånger om dagen, med efterföljande blodsockerfall. Typiskt leder det till ett sådant beteende som idag diagnosticeras som ADHD.

- Spontanidrott existerar nästan inte i stora grupper. Man lämnas vid skoldörren av föräldrar istället för att cykla till skolan. Man går hem o spelar dataspel istället för till bollplanen. Så var det inte tidigare. Det är klart att om kroppen är rastlös så är det svårt att sitta still! Det hade säkert de stillasittande barnen tidigare också. Unga kroppar är gjorda för att röra på sig!

- Dataspelande (FPS) är i sig ett problem: Ständig anspänning, sändig känska av fara! Det borde göra något för stresshormonerna i kroppen. Och påverka sömnkvalitén.

- Avsaknad av tystnad. Hörlurar, media, trafik, storstadsbuller. Hjärnan får hela tiden ägna sig åt att hantera stimulans. Den får aldrig någon ro.

- Sociala medier: Att känna sig otillräckligt (jämfört med andra) eller att känna att man inte får den uppmärksamhet man vill ha kan ju vara en orsak till oro och koncentrationssvårigheter. Och vi jämförs ständigt med andra via sociala medier, och av den uppmärksamhet vi får kommer en större och större del från sociala medier.

- Dagis. Istället för att tillbringa de fösta åren i familjens trygga famn kläs man på i svinottan av stressade föräldrar som lämnar barnet i en stökig miljö utan den trygghet som mamma gav tidigare.

- Föräldrarnas behov krockar med barnens. Är det möjligen så att föräldrarna tycker att "barnet är jobbigt" därför att de kräver uppmärksamhet och tid? Att föräldrarna har "annat att göra"? Att vissa föräldrar tycker det är skönt med en diagnos och att medicineringen hjäper föräldern mer än patienten?

Jag vet inte om det är rätt eller fel att ge barn centralstimulerande mediciner. För många verkar det vara en hjälp. Men eftersom barn tydligen klarade sig utan det tidigare*) borde man väl söka efter alternativa, naturliga, sätt att hantera de eventuella problemen innan man börjar skriva ut narkotikaklassade preparat till barnen. Det borde vara sistahandsvalet, inte förstahandsvalet. Enligt mig.

Vad tycker ni andra?

----
*) Visst. Det fanns unga med problem tidigare också. Men antalet unga med psykiatriska funktionsnedsättningar har ÖKAT, inte minskat, trots ADHD-medicinering. I genomsnitt mådde de unga bättre förr.

Du tar upp många bra punkter och jag tror att du har helt rätt i det mesta. Det är ett gigantiskt experiment och en sorts kvickfix att ge barnen narkotikaläkemedel när det är livsstilen som är roten till problemet
Citera
2023-11-27, 11:24
Medlem
Citat:
I dagens DN skriver man lite mer djupare om den ADHD-epidemi som tycks gå över Sverge.

https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-har-vi-en-adhd-epidemi-i-sverige/

I artikeln finns också ett antal grafer. Sverige ligger i topp vad gäller förskrivning av ADHD-medicin (bara USA o Canada ligger före), medan många av de Europeiska länderna har extremt mycket lägre förskrivning (en faktor 100 gånger färre).
https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2023/11/Webb_FiF_adhd-03-1700146103271.png

I artikeln resonerar man kring ämet. Det har alltså inte varit en konstant hög nivå, utan en kraftig ökning. Nästan var 10:e ung kille får ADHD-medicin. Tjejerena ligger inte långt efter.

Artikeln funderar på om det är diagnos-metoderna som blivit bättre, eller om det möjligen är skolsystemet som är orsaken. En annan teori är att de som är födda sent på året har en högre andel diagnoser och att det då skulle ha samband med svårigheter i skolan (där man ju "ligger efter" utvecklingsmässigt gentemot dem som är födda tidigt på året).

Jag tror absolut att antalet unga (framförallt killar) med koncentrationssvårigheter är hög. Så har det ju "alltid" varit.
För mig känns det lite märkligt att man inte alls diskuterar kring följande:

- Förändrad kost. Tidigare fanns nästan inget tillsatt socker i maten, nu har många unga "sugar high" flera gånger om dagen, med efterföljande blodsockerfall. Typiskt leder det till ett sådant beteende som idag diagnosticeras som ADHD.

- Spontanidrott existerar nästan inte i stora grupper. Man lämnas vid skoldörren av föräldrar istället för att cykla till skolan. Man går hem o spelar dataspel istället för till bollplanen. Så var det inte tidigare. Det är klart att om kroppen är rastlös så är det svårt att sitta still! Det hade säkert de stillasittande barnen tidigare också. Unga kroppar är gjorda för att röra på sig!

- Dataspelande (FPS) är i sig ett problem: Ständig anspänning, sändig känska av fara! Det borde göra något för stresshormonerna i kroppen. Och påverka sömnkvalitén.

- Avsaknad av tystnad. Hörlurar, media, trafik, storstadsbuller. Hjärnan får hela tiden ägna sig åt att hantera stimulans. Den får aldrig någon ro.

- Sociala medier: Att känna sig otillräckligt (jämfört med andra) eller att känna att man inte får den uppmärksamhet man vill ha kan ju vara en orsak till oro och koncentrationssvårigheter. Och vi jämförs ständigt med andra via sociala medier, och av den uppmärksamhet vi får kommer en större och större del från sociala medier.

- Dagis. Istället för att tillbringa de fösta åren i familjens trygga famn kläs man på i svinottan av stressade föräldrar som lämnar barnet i en stökig miljö utan den trygghet som mamma gav tidigare.

- Föräldrarnas behov krockar med barnens. Är det möjligen så att föräldrarna tycker att "barnet är jobbigt" därför att de kräver uppmärksamhet och tid? Att föräldrarna har "annat att göra"? Att vissa föräldrar tycker det är skönt med en diagnos och att medicineringen hjäper föräldern mer än patienten?

Jag vet inte om det är rätt eller fel att ge barn centralstimulerande mediciner. För många verkar det vara en hjälp. Men eftersom barn tydligen klarade sig utan det tidigare*) borde man väl söka efter alternativa, naturliga, sätt att hantera de eventuella problemen innan man börjar skriva ut narkotikaklassade preparat till barnen. Det borde vara sistahandsvalet, inte förstahandsvalet. Enligt mig.

Vad tycker ni andra?

----
*) Visst. Det fanns unga med problem tidigare också. Men antalet unga med psykiatriska funktionsnedsättningar har ÖKAT, inte minskat, trots ADHD-medicinering. I genomsnitt mådde de unga bättre förr.

En del av detta är pga av att idioter börjat köpa skit som takis till sina barn och drickor som prime och utländsk läsk från usa och england plus utländskt skitgodis med azo färger.

Dessa azo färger var förbjudna i sverige men eu tvingade på sverige att tillåta skiten.

De skapar adhd symptom hos barn och ungdomar.

Så har ni barn ska ni sluta lyssna på senaste tiktok trenden och vägra köpa skit till era barn som takis och annat som innehåller skiten.

Det värsta man sett var ett företag is tockholm som säljer vegan vraps och tillåme dom har satt in nå skit med azo färg i en av deras smaker sjukt nog.
Citera
2023-11-27, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Hörrö du, det funkar inte längre för dig att ljuga och vara korkad, när vi har internet som direkt visar att allt du skriver är svammel.
Haha, se där. Snyggt.

Fast däremot så får man ju väga in att kausaliteten kan vara omvänd, dvs att de tittar mer på skärmar för att de har adhd istället för tvärtom.
Citera
2023-11-27, 11:28
Medlem
funktioners avatar
Detta har jag varnat för i flera år..

Diagnosfixeringen i samhället är skrämmande! Unga flickor och pojkar har blivit så lata att de inte orkar skapa sig en unik personlighet själva utan gömmer sig hellre bakom en felaktig diagnos och gör den till deras nya personlighet. På TikTok och instagram dyker snuttar upp med budskap som ”känner du dig trött, omotiverad och har svårt med motivationen? Fem tecken på att du har adhd!!!” Tro fan att de alla känner sig trötta, distraherade och omotiverade. Det betyder inte att man har adhd för det. Men bland de här unga barnen finns inget konsekvenstänk utan de litar blint på TikTok osv. Barnen medicineras sen med amfetamin och blir drivna och motiverade till en början innan allt går åt skogen för dem.

Skrämmande och pinsamt är vad det är!
Citera
2023-11-27, 11:30
Medlem
Finns nog ett samband med att man kan söka efter ekonomiskt bidrag om man har ADHD. Vi pratar flera tusen i månaden. Finns nog många som utnyttjar det där också. Händer ofta när jag läser Aftonbladet så bemöts jag med ADHD-reklam. Bara det i sig lär ju påverka statistiken något oerhört.
Citera
2023-11-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag har rätt svårt att tro att man skulle sluta räknas som att man har en funktionsnedsättning bara för att man får medicin.

Hittar dessutom inget stöd i trådstarten för påståendet att "psykiatriska funktionsnedsättningar har ÖKAT"

Medicinering och funktionsnedsättning:
En diagnos försvinner inte nödvändigvis bara för att man får medicinering, men funktionsnedsättningen gör ofta det. ADHD är ju ett bra exempel på det. Tourettes syndrom och Bipolär sjukdom är andra fall där adekvat medicinering lindrar eller eliminerar symptomen.
Jag tror vi använder orden olika, därav olika tolkning.

Ang ökningen av funktionsnedsättningar:
Citat:
Under de senaste 30 åren har andelen unga med psykiska besvär ökat i de nordiska länderna. Ökningen har varit störst i Sverige och den psykiska hälsan är idag sämre i Sverige än i övriga Norden.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Samre-psykisk-halsa-bland-unga-i-Sverige-an-i-ovriga-Norden/#:~:text=Vanligare%20med%20psykiska%20besv%C3%A4r% 20i%20Sverige%20%C3%A4n%20i%20%C3%B6vriga%20Norden &text=Psykiska%20besv%C3%A4r%20%C3%A4r%20mindre%20 vanligt,fr%C3%A5n%2015%20till%2031%20procent.

Håller med om att jag borde använt 'psykiska funktionsnedsättningar', inte 'psykiatriska funktionsnedsättningar'. Fingrarna slant.
Citera
2023-11-27, 11:33
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Jag har svaret.

Det finns mycket, mycket (ALLTSÅ EN JÄVLA MASSA!!) pengar att tjäna på att diagnostisera en massa friska barn med spring i benen som att de är sjuka och sälja medicin till dem. Hela vårdapparaten är genomkorrupt och går läkemedelsbolagens ärenden.

Resultatet: en kraftig ökning i diagnoser hos befolkningen och ökad medicinering.

Läkemedelsbolagens ägare skrattar nästan ihjäl sig hela vägen till banken.

Det är en ohelig allians också med patienten. För patienten som får diagnos, alt dess målsman, slipper ta ansvar och får bli ett offer. En offerkofta är alltid skön att ha och det har aldrig varit lika trendigt som idag.

Klart. Enkelt svar. Nu finns det ingen mening med att ha tråden öppen längre, det finns ingett kvar att diskutera nu när ni som undrade har fått facit.

Ja, om det vore så enkelt att ADHD handlar om att ha "för mycket spring i benen" vilket det inte gör.
Citera
2023-11-27, 11:36
Avslutad
Citat:
Medicinering och funktionsnedsättning:
En diagnos försvinner inte nödvändigvis bara för att man får medicinering, men funktionsnedsättningen gör ofta det. ADHD är ju ett bra exempel på det. Tourettes syndrom och Bipolär sjukdom är andra fall där adekvat medicinering lindrar eller eliminerar symptomen.
Jag tror vi använder orden olika, därav olika tolkning.

Ang ökningen av funktionsnedsättningar:

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Samre-psykisk-halsa-bland-unga-i-Sverige-an-i-ovriga-Norden/#:~:text=Vanligare%20med%20psykiska%20besv%C3%A4r% 20i%20Sverige%20%C3%A4n%20i%20%C3%B6vriga%20Norden &text=Psykiska%20besv%C3%A4r%20%C3%A4r%20mindre%20 vanligt,fr%C3%A5n%2015%20till%2031%20procent.

Håller med om att jag borde använt 'psykiska funktionsnedsättningar', inte 'psykiatriska funktionsnedsättningar'. Fingrarna slant.
Har du någon källa på att man slutar räknas som att man har en funktionsnedsättning för att man får medicinering?
Citera
2023-11-27, 11:43
Medlem
Anledningen till att diagnostiken ökar är inte att fler personer ADHD idag, utan att fler personer med ADHD fångas upp idag. Vårdens kunskap kring diagnosen har ökat, och man har blivit bättre på att identifiera dom icke-stereotypiska fallen så som tjejer med samsjuklighet där helhetsbilden ter sig något annorlunda. Dessutom är det betydligt fler som idag vill ha eller erbjuds en utredning. Sedan om hela ökningen kan tillskrivas äkta fall kan jag inte svara på, men definitivt en stor del av den.
Citera
2023-11-27, 11:43
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Hörrö du, det funkar inte längre för dig att ljuga och vara korkad, när vi har internet som direkt visar att allt du skriver är svammel.
Du hänvisar till en studie som visar på en korrelation, inte ett kausalt samband.
Det är helt rimligt att de i den studien kunnat se att vissa barn som möter kriterier för ADHD tittar mer på skärm än barn som inte gör det. En av bedömningskriterierna för ADHD är just förmågan till ”hyperfokus”; dvs. att barnen under längre tid kan ägna sig åt en sysselsättning som de upplever är rolig och stimulerar deras dopaminproduktion.

Jag har absolut inte vänt mig mot påståendet att barn med ADHD lättare kan hamna i hyperfokus och därmed kan fastna längre i skärmar än andra barn. Det är det omvända jag vänder mig emot – förställningen om att mer skärmtid ”skapar” ADHD.

De som spenderade mest tid framför skärmarna på 80- och 90-talet var ”datanördar” som kunde sitta dagar och nätter igenom och programmera. Var det de barnen som var utåtagerande och rastlösa på skolan, och som sedan hamnade i obs-klass? Svaret är nej. De barnen som hade koncentrationssvårigheter höll tvärt om INTE på med skärmar. Den som menar att skärmarna ”skapar” ADHD kanske då tänker att det är något med hur dagens skärmar är konstruerade som ”skapar” ADHD? Det finns en liten gnutta Indium i moderna touchskärmar. Kan det vara det?
Citera
2023-11-27, 11:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Enkelt. Nu sätter man etikett på precis allting.
Förut var det damp nu är det adhd så fort en ungen springer lite mer än någon annan.
Jag tror du är något på spåren. Vad kallades det före damp? Det var något annat ord.

MBD, minimal brain dysfunction
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/MBD
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-11-27 kl. 11:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in