Citat:
Ursprungligen postat av
1891-019
Efter att ha läst FUPen där både sjukvårdspersonal men framför allt familjehemmet beskriver Zs framsteg och förmågor hon besitter så blir det tydligt att hon inte haft det lika jävligt första åren i hennes liv. Hon besitter nästan lika mycket förmågor som andra barn i hennes ålder, säkert med hjälp av att hon bott med mormor o Anders större delen av tiden.
Hon har tex varit blöjfri i flera år o vet precis hur hon ska sköta sina toalettbesök o kunde snabbt gå tillbaka till det trots att hon tvingats ha blöja sista året. Det bådar väldigt gott inför framtiden iaf.
MEN jag undrar om det va någonting särskilt som utlöste denna vidriga behandling av henne från föräldrarna. Det framgår ju tydligt att föräldrarna hela tiden saknat anknytning till Z sen hon föddes o alltid särbehandlat henne, men inte på det här extrema sättet. Kan det vara så enkelt att efter Z började bo hemma på heltid så har behandlingen av Z stegvis eskalerat till den rena tortyren hon varit utsatt för? Att det inte finns någon annan särskild händelse som utlöste detta?
Bra iakttagelse. Tror också hon måste ha haft några normala är i sitt liv med tanke på hennes färdigheter.
Vi kan ju bara spekulera i varför hon valde ut Z som hackkyckling, men gissar att mamman inte tålde Z för att hon genom sin intelligens utmanade dem som föräldrar.
Så svårt skadade människor kräver ju barn som gör som de säger och bekräftar dem. De är inte lämpade att vara föräldrar och klarar inte av barn,de behöver ett hov och nickedockor som bekräftar dem och inte stör dem eller ger väsen ifrån sig.
Nu tror jag i n t e på att Z skulle ha varit ett särskilt krävande barn, det har ju visat sig i FUP att det är mammans sjuka fantasier och ursäkter och föräldrarnas pengamotiv.
.
Men att det räckte med nästan ingenting för att väcka hat hos mamman.
Kollar man D:s och J:s sms-dialog så framträder en mamma som ständigt är grälsjuk,aggressiv, missnöjd, hatar att leva, låg tolerans mot andra och och ger andra skulden för precis allting i sitt liv. Skäller och svär istället för att kommunicera.
En sådan mor kräver ju nickedockor omkring sig. Sådana som snabbt anpassar sig och underordnar sig och bekräftar den grälsjuka narcissisten Nåde dig om du råkar utmana. Då ska du förintas. Du kan inte göra rätt. Oavsett vad du gör finns alltid en anledning till hat. Det kan förvirra och chocka en väldigt öppen och ärlig person som inte vill tro någon om ont (Z).
I en sådan dysfunktionell struktur, så måste någon blir syndabock för mammans hat.
En intelligent unge kan genomskåda manipulation och barn klarar ju oftast inte att ljuga och mörka såsom vuxna gör, om de inte med tiden lärt sig det. Hon kan ha haft svårt att spela med och sagt ifrån/ifrågasatt. Det räcker ju alltså med minimalt med motgång så går den här mamman igång ngt enormt. Allt är svart eller vitt a la borderline
Det kan vara såhär. Eller så kan det vara helt randomn. Någon måste få rollen som "den hopplösa" eftersom hela familjen var hopplös,störd och irreparabel, i synnerhet mamman och pappan.
Hade hon kunnat reflektera över detta,då hade hon ju i någon bemärkelse kanske varit lite friskare. Men då hade hon inte gjort såhär å andra sidan.
Jag gissar på att Z blev för mycket för henne föratt hon kan ha utmanat strukturen genom sitt sätt att vara, ärlig, tydlig, öppen. Smart.
Dvs motsatsen till det här slutna dysfunktionella familjesystemet som kräver verkställande utan tankar och egen vilja.
Narcissister och psykopater blir ju ofta avundsjuka på en talang som offret besitter och som de saknar..
Detta och kanske en mängd andra sammanfallande faktorer,såsom sämre anknytning, någon släktings "favorit" (Läste i förhören med syskonen att Z var mormors favorit, tror jag det var).
Z fick något inte J hade. Kärlek, intelligens. Etc.
Ett utseende som påminde mamman om något , och kanske påminde om hur mamman kunde ha blivit,som barn innan hon blev stympad. Allt sånt måste ju förintas
Men, och detta är ett stort men, det är INGET som ursäktar föräldrarnas beteende mot Z. Absolut ingenting ursäktar det. Det är INGET SOM HELST fel på Z. Hon är en helt normal unge med jättefina förmågor, en del verkligt påtagliga för hennes ålder.
Men man vill försöka förstå vad som kan ha varit den utlösande faktorn. Vad utlöste vad i ett sjukt händelseförlopp. Vad fan har pågått i det fördolda. Att ställa sig frågan "varför"är en normal reaktion.. Inte som för att förminska något.
Mamman ska fortfarande un på livstid. Riktig livstid. Och hon har en livsskuld som aldrig någonsin går att göra ogjord. Jag skulle helst se att hon får utsättas för liknande behandling, även om det tyvärr inte hjälper.
Bara så det står klart för folk. Det förekommer en del missförstånd där man tror att jag skyller på offret(!) och whatnot.
Mina sympatier ligger hos Z. Till hundra procent.
Och detta är som sagt spekulationer..
Det kanske inte ens fanns en utlösande faktor utan bara varierar situationellt. Någon annan kanske blev hatobjekt sen, etc.