Citat:
Ursprungligen postat av
Antistalk
Instämmer. Många i sverige har varit alldeles för naiva.
Flera i dessa yrkesgrupper är tveklöst "sovande agenter" här som aktiveras vid behov som vi hade en hel del under Sovjetperioden och Kalla kriget.
En yrkesgrup som kan läggas till är flyttbranchen. Jag har egen erfarenhet av detta. Jag hyr av ett allmänyttigt bostads företag och det blev dags för stambyte och tillhörande hyresmaximeringsrenovering. Jag fick packa ihop mina grejer själv för att förenkla evakueringen.
Det kom sedan fyra skäggiga män för att hämta mina möbler och kartonger. Jag frågade på engelska var de kom ifrån, svaret blev: Tjetjenien. Man undrade redan då varför tjetjener fick arbets och uppehållspapper i Sverige. Detta hände för ca 10 15- år sen. Dom var trevliga och jobbade snabbt.
Kommunala hyresbolag använder alltså folk som får svarta låga löner via underentreprenörer
.Andra tänkbara branchr är trädgårds och parkarbete, diskare, jorbruksbranchen, bärplockning och andra låglönebrancher där det hyrs in folk via entreprenörer. Arbetarna kallas för konsulter.
Jag tror väl inte att de är sk sleeping cells utsända från Kgb direkt men verkligheten överträffar ofta ens vildaste fantasier.