2023-11-25, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Instämmer. Många i sverige har varit alldeles för naiva.
Flera i dessa yrkesgrupper är tveklöst "sovande agenter" här som aktiveras vid behov som vi hade en hel del under Sovjetperioden och Kalla kriget.
En yrkesgrup som kan läggas till är flyttbranchen. Jag har egen erfarenhet av detta. Jag hyr av ett allmänyttigt bostads företag och det blev dags för stambyte och tillhörande hyresmaximeringsrenovering. Jag fick packa ihop mina grejer själv för att förenkla evakueringen.

Det kom sedan fyra skäggiga män för att hämta mina möbler och kartonger. Jag frågade på engelska var de kom ifrån, svaret blev: Tjetjenien. Man undrade redan då varför tjetjener fick arbets och uppehållspapper i Sverige. Detta hände för ca 10 15- år sen. Dom var trevliga och jobbade snabbt.
Kommunala hyresbolag använder alltså folk som får svarta låga löner via underentreprenörer

.Andra tänkbara branchr är trädgårds och parkarbete, diskare, jorbruksbranchen, bärplockning och andra låglönebrancher där det hyrs in folk via entreprenörer. Arbetarna kallas för konsulter.

Jag tror väl inte att de är sk sleeping cells utsända från Kgb direkt men verkligheten överträffar ofta ens vildaste fantasier.
Citera
2023-11-25, 13:08
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Fast där har väl Tyskarna startat upp en produktionslina för nyproduktion?

https://www.rheinmetall.com/en/media/news-watch/news/2023/9/2023-09-05-rheinmetall-supplies-35mm-gepard-ammunition-to-ukraine

Ja men fort går det dessvärre inte iaf inte sist jag kikade på det . Samtidigt sitter Tyskland på lager av ammunition tillverkade av Oerlikon som de inte får skicka ( Med reservation för att Schweiz kan ha ändrat sig relativt nyligen )

Sedan pratas det om att Nammo fått ordning på sin variant men det ser jag som osäkert då ingen officiell källa sagt det .

Det var någon månad sedan jag spydde galla över Schweiz och deras " neutralitet "
Citera
2023-11-25, 13:08
Medlem
X3treams avatar
Tänk att va ryss och kriga för en menlös midget taxichaufför, vad är det att dö för? Pinsamt att vara ryss, noll människovärde. Ryssar får ju somalier att framstå som genier i jämförelse.
Citera
2023-11-25, 13:20
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja men fort går det dessvärre inte iaf inte sist jag kikade på det . Samtidigt sitter Tyskland på lager av ammunition tillverkade av Oerlikon som de inte får skicka ( Med reservation för att Schweiz kan ha ändrat sig relativt nyligen )

Sedan pratas det om att Nammo fått ordning på sin variant men det ser jag som osäkert då ingen officiell källa sagt det .

Det var någon månad sedan jag spydde galla över Schweiz och deras " neutralitet "

Ok.

Satt och kikade på det nu och vad jag kan se så borde Ukraina ha 82 Gepard om dom fått dom sista från Jordanien. Google Bard säger att magasinen rymmer 640 skott, så bara där är behovet 52480 skott. Osäker på hur många skott det går åt för varje drönare, men jag håller med om att det låter väldigt lite.
Citera
2023-11-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Samtidigt är det lite negativt då just ammunutionen och tillgång till den är akilleshälen för det systemet Frågan är om man ska ödsla de resurserna i nuläget på dessa moppedrönare ? Det ökar ju risken för kyla och strömavbrott lite senare i vinter .

Förvisso kan ju Ukraina svara med samma mynt numera . De har bevisligen nått Moskva med drönare tidigare så de Jan säkerligen frysa ut ryssarna också

Är väl bättre till att tvinga Ryssland använda sina dyra kryssningsrobotar för att slå ut elnätet än billiga moppedrönare?
Ju längre man kan skjuta på strömavbrotten desto bättre, barn kan få en något så när lugn skolgång, familjer får ro, företag kan fortsätta producera och ännu fler förberedelse kan genomföras.
Citera
2023-11-25, 13:51
Medlem
raskenss avatar
Illustrerande film hur enorma dom ryska förlusterna är nu i Avdiika. Ändlösa mängder av förstörda stridsfordon.

https://x.com/NOELreports/status/1728175404421439873?s=20
Citera
2023-11-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Självklart, vilket land med en fjortondels befolkning och en tiondels budget på militären skulle inte bara ge ryssen ett fuck you och kom och ta oss om du vågar. Jävlar vad fjolliga vi är...
Finns det verkligen någon som helst anledning att tro att Ryssland har något som helst intresse av Sverige? Det krävs väldigt goda skäl till att starta ett krig, att tro på sånt är bara fria fantasier i en förvirrad hjärna.
Citera
2023-11-25, 13:54
Medlem
raskenss avatar
Bildanalyser och illustrerande hur stor övervikt det är på ryska förluster av materiel:

https://x.com/AndrewPerpetua/status/1728255203345088612?s=20
Citera
2023-11-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Ryzzka soldater verkar vara desperata på östra sidan av dneper, men allt går enligt plan
https://tv.aftonbladet.se/video/362668/desperata-soldaternas-vaedjan-aterstar-endast-50-personer?utm_source=portal-share-button
Ryska soldater har påståtts vara "desperata" sedan kriget inleddes. De är dessutom fega, inkompetenta, osolidariska, och deserterar så fort de får en chans. Deras krigsmateriel är felkonstruerat skrot eller överblivet skräp från ww2. Ryssarna har usel stridsledning. Märkligt att de tappra ukrainarna inte vunnit redan.
Citera
2023-11-25, 14:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Finns det verkligen någon som helst anledning att tro att Ryssland har något som helst intresse av Sverige? Det krävs väldigt goda skäl till att starta ett krig, att tro på sånt är bara fria fantasier i en förvirrad hjärna.

Att ha en flottbas i Skåne och få kontroll över Öresund till Atlanten är en tillräcklig anledning. Nu har Danmark och Sverige total kontroll över sjöfarten genom sundet, Kreml gillar inte det.

Enligt ryssen var det förvirrade hjärnor som trodde att dom skulle angripa Ukraina innan dom anföll 2014, Sen var det gröna gubbar från mars. Efter några år så erkänner Kreml i alla falll att det var ryssar trots allt.

Ryssarna har lögnen i blodet. Det är deras livsnerv, Potemkinkulisser, lögner ör att trycka ner befolkningen och kunna leva sitt plundringsliv och förtryck. I Ryssland fortsätter livegenskap att fungera. Kreml föraktar folkrätt och maktfördelningens principer. Dom pissar på allt som inte är Russki Mir. Ryssland är världshistoriens mest omfattande maffiaorganisation som har infiltrerat och infekterat det fria världen.
Citera
2023-11-25, 14:08
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Ryska soldater har påståtts vara "desperata" sedan kriget inleddes. De är dessutom fega, inkompetenta, osolidariska, och deserterar så fort de får en chans. Deras krigsmateriel är felkonstruerat skrot eller överblivet skräp från ww2. Ryssarna har usel stridsledning. Märkligt att de tappra ukrainarna inte vunnit redan.

Du ser ingen kausialitet händelsevis eller är du bara allmänt trög ?
Citera
2023-11-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Om NATO placerar missiler som kan nå Moskva i Finland, så kommer de att möta samma öde som Ukraina. Dessutom rustade väst upp Ukrainas försvar, ett land på 30-50 miljoner, och det blir därför ett större existensiellt hot, jämfört med NATO-medlemskap för mindre stater i östra Europa. Du begriper inte hur Ukraina påverkar det geostrategiska läget för Moskva, det är uppenbart.

Man gav Ukraina lite träning för att bättre kunna försvara sig mot det reella (och numer det bevisade ryska hotet). Man rustade inte upp Ukraina med några tunga vapen. Trump gav Ukraina några Javenlins att använda i självförsvar.
Inget hot existerade mot Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in