2023-11-25, 08:46
Medlem
KillenArCPs avatar
Om man tittar på rent marknadsföringsmässigt så har man nog lagt oerhörda summor på marknadsföring för Black Friday detta år. Nu ska pengarna in!

Däremot ser det ut som årets Black Friday blir en riktig flopp för svensk handel. Pengarna som skulle in, blev snarare en minusaffär med all reklam.

Man har höjt priserna på sina varor till kolossalt höga summor som folket inte har råd med i en lågkonjunktur. Har bara hittat en enda grej till riktigt schysst pris under Black Week. Som är rätt prissatt.

Annars försöker man bara blås folk i vanlig ordning om man tittar på Prisjakts prishistorik.

Det har heller inte varit något större tryck i butikerna de senaste månaderna och svensk handel borde rimligtvis inte ha mått så här dåligt på länge.

Kommer detta vara dödsstöten för butikerna eller kommer de anpassa sig och trycka ner priserna? För med dagens priser har jag har extremt svårt att se att de ska gå med vinst.
Citera
2023-11-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Om man tittar på rent marknadsföringsmässigt så har man nog lagt oerhörda summor på marknadsföring för Black Friday detta år. Nu ska pengarna in!

Däremot ser det ut som årets Black Friday blir en riktig flopp för svensk handel. Pengarna som skulle in, blev snarare en minusaffär med all reklam.

Man har höjt priserna på sina varor till kolossalt höga summor som folket inte har råd med i en lågkonjunktur. Har bara hittat en enda grej till riktigt schysst pris under Black Week. Som är rätt prissatt.

Annars försöker man bara blås folk i vanlig ordning om man tittar på Prisjakts prishistorik.

Det har heller inte varit något större tryck i butikerna de senaste månaderna och svensk handel borde rimligtvis inte ha mått så här dåligt på länge.

Kommer detta vara dödsstöten för butikerna eller kommer de anpassa sig och trycka ner priserna? För med dagens priser har jag har extremt svårt att se att de ska gå med vinst.

Det vore bra om du valde ett av dina två teman i TS.

Är det så att man höjt priserna till "kolosalt höga summor som folk inte har råd med i en lågkonjunktur" eller är det som i rubriken: "Kommer många butiker snart gå i konken".

För om butikerna höjt sina priser så är det väl för att tjäna pengar, och då är konkursen långt borta. Eller om dom riskerar gå i konken så är väl deras priser inte för höga?
Möjligen är det så att alla butiker gått ihop i en komplott för att jävlas med folk som ändå har det svårt; man har höjt priserna till en nivå där folk inte längre har råd, och glädjen av att se folk lida är så stor att man är villigt att gå i konkurs bara för att få uppleva det.
Personligen tror jag inte det är fallet, men det skulle ju passa in i ditt narrativ.

PS! Priser beror på mer än butikernas girighet och skyhöga vinster. Det finns även faktorer som inköpskostnader, lönekostnader, lokalkostnader, moms, elkostnader, .... Det kanske också borde tas med i din kalkyl?
Citera
2023-11-25, 09:07
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det vore bra om du valde ett av dina två teman i TS.

Är det så att man höjt priserna till "kolosalt höga summor som folk inte har råd med i en lågkonjunktur" eller är det som i rubriken: "Kommer många butiker snart gå i konken".

För om butikerna höjt sina priser så är det väl för att tjäna pengar, och då är konkursen långt borta. Eller om dom riskerar gå i konken så är väl deras priser inte för höga?
Möjligen är det så att alla butiker gått ihop i en komplott för att jävlas med folk som ändå har det svårt; man har höjt priserna till en nivå där folk inte längre har råd, och glädjen av att se folk lida är så stor att man är villigt att gå i konkurs bara för att få uppleva det.
Personligen tror jag inte det är fallet, men det skulle ju passa in i ditt narrativ.

PS! Priser beror på mer än butikernas girighet och skyhöga vinster. Det finns även faktorer som inköpskostnader, lönekostnader, lokalkostnader, moms, elkostnader, .... Det kanske också borde tas med i din kalkyl?

Lönekostnaderna har knappt gått upp de senaste året och elpriserna har sjunkit så rimligtvis borde inte saker bara 20% dyrare i år än förra året.

Det jag menar är att butikerna har blivit så giriga att folk inte har råd längre. De verkar tro att folk är korkade och går på deras reor.
Citera
2023-11-25, 09:10
Medlem
Citat:
Lönekostnaderna har knappt gått upp de senaste året och elpriserna har sjunkit så rimligtvis borde inte saker bara 20% dyrare i år än förra året.

Det jag menar är att butikerna har blivit så giriga att folk inte har råd längre. De verkar tro att folk är korkade och går på deras reor.

Så det är alltså en komplott från butiksägarna, som dessutom är villiga att gå i konkurs bara för att få jävlas?

Bara kollar, så att jag förstår vad du menar.
Citera
2023-11-25, 09:11
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:

Bara för man räknar ihop en kalkyl som går plus, innebär det inte att butiken kommer kunna sälja något. Därmed konkursrisk.

Prioriteringar ser nog annorlunda ut nu med högre räntor, samt köpkraften svagare, samtidigt som priser ökat.
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2023-11-25 kl. 09:14.
Citera
2023-11-25, 09:14
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Så det är alltså en komplott från butiksägarna, som dessutom är villiga att gå i konkurs bara för att få jävlas?

Bara kollar, så att jag förstår vad du menar.
Snacka om misstolka till max. Det jag menar är att man har prissatt sina varor för att få maximal vinst utan tagit med i beräkningen att folk har blivit fattigare. Istället för att göra sin läxa och gå till leverantörerna och pressa priserna så har man bara kört på som vanligt.
Citera
2023-11-25, 09:46
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:

Det har fungerat sådär i decennier. Fusk reor året runt.

Tror inte butiker kommer gå i konkurs. En del kommer kanske tjäna mindre ett par år.
Citera
2023-11-25, 09:52
Medlem
Tycker det har varit noll och inget snack bland de som är lite yngre på min arbetsplats. Innan (hur många år har det funnits ?) var det nästan "Jag måste vara ledig ett par timmar så jag kan köpa xx-TV:n" och mycket snack rent allmänt om i första hand elektronik. Nu har jag inte hört en enda person nämna något alls faktiskt.

Kanske har man tröttnat rent allmänt, de där hysteriska butiksinvasionerna från i första hand USA där det väller in kunder )och vakterna får slänga sig åt sidan för att inte bli nertrampade) som sliter sakerna ur händerna på varandra (och så rena rallarslagsmål upptill) har gett mig själv avsmak. Skulle personligen gärna betala för att slippa sånt kaos, eller rättare sagt...varför utsätta sig för detta frivilligt!

Antagligen har nog bara "hypen" lagt sig tillsammans med ett bistrare ekonomiskt klimat...
Citera
2023-11-25, 10:00
Medlem
rtyuios avatar
Citat:

Vet inte vad du yrar om. Var fullt av människor ute och handlade i butikerna igår. Sluta gynna storföretag som ex. Amazon så blir det mer konkurrens om lägsta pris på varor. Stöd din lokala handlare så mycket du kan så blir det nog bra ska du se.
Citera
2023-11-25, 10:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
Black friday har blivit mer och mer urvattnat. Det var fränt när det kom nu är det bara gammal skåpmat som butikerna vill bli av med. Det är samma med mellandagsrean. De stora kedjorna har ju rea varenda vecka.

Nu är prognosen att julhandeln ser ut att minska för första gången på tio år. Så det kommer nog att bli tufft nästa år. En del konkurser ja.
Citera
2023-11-25, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nu är prognosen att julhandeln ser ut att minska för första gången på tio år. Så det kommer nog att bli tufft nästa år. En del konkurser ja.

Julhandeln minskade väl redan förra året?
Citera
2023-11-25, 10:33
Medlem
Hardstekts avatar
Ni som säger att black friday har blivit urvattnat mm..

Black friday var inte ens en grej för tio år sedan. Det är ett relativt nytt importerat amerikanskt fenomen.

Jag har aldrig handlat något på black friday.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in