Citat:
Ursprungligen postat av
akademikerfyllo
Det finns inga som helst motsägelser i mina resonemang, vilket de flesta geopolitiskt bildade människor begriper. NATO-medlemskap för Ukraina är ett existensiellt hot mot Ryssland. Den aktuella konflikten är svaret på detta, och även ett svar på Ukrainas undermåliga behandling av ryskspråkiga individer i den östra delen av Ukraina.
Nu är ju just motsägelser din paradgren, se några exempel i min fottext nedan. Det är ju också därför det egentligen är helt ointressant att debattera med dig. Det spelar ingen roll hur fel du har, du byter bara åsikt, påstår något helt annat, tvärtemot något du redan sagt och mot all logik. Typiskt ryskt sätt, ”köper du inte min första lögn, så presenterar jag gärna några andra lögner”. Ingenting behöver hänga ihop, ingenting behöver vara sant.
Som detta du håller på med nu, på vilket sätt skulle en uppbyggnad av Ukrainas försvar och ett medlemsskap i försvarsalliansen Nato vara ett existentiellt hot mot Ryssland? Notera det du själv skriver ”försvar”. Hur kan möjligheten att bygga upp skydd mot rysk aggression utgöra ett existentiellt hot mot Ryssland? Det det utgör ett hot mot är Rysslands möjligheter att tvinga sina grannländer, i detta fall Ukraina, att göra saker, acceptera underkastelse och utforma sin eget land och politik. Det är dock inget existentiellt hot mot Ryssland.
Däremot, att få ett grannland så tätt inpå Ryssland med god ekonomisk utveckling och demokrati, dit Ukraina var på väg och förhoppningsvis kan fortsätta på den vägen efter kriget, som dessutom är mycket likt Ryssland, det är ett existentiellt hot mot den nuvarande fascistiska ryska regimen. Detta skall dock inte sammanblandas med att vara ett existentiellt hot mot Ryssland som nation, tvärtemot. Att bli av med nuvarande regim och istället slå in på demokratin och frihetens väg vore bra för Ryssland som nation.
Så, det var av denna anledning Putin och hans anhang angrep Ukraina, ditt dravel om missiler i närheten etc saknar relevans. Dessa kan lika gärna komma från övriga Nato medlemmar, vilka genom det ryska angreppet dessutom blivit fler och även nära Ryssland.