2023-11-25, 01:08
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Efter att ha läst förhören med S där hon beskriver sin mamma som omtänksam o alltid sätter barnen först o alltid vill hjälpa andra o om hon blir arg går hon in på sitt rum o säger att hon behöver vara ifred, är rena påhitt. Det är inte helt ovanligt att när ett barn i en svårt dysfunktionell familj ska beskriva sin förälder eller hemmiljö hittar på så som dom önskar att det skulle vara. Beskriver sin egen mamma som en mamma dom sett på tv tex som är den perfekta mamma som dom egentligen vill ha… Sen vad som är vad om det är hjärntvätt o rädsla att bestörta sanningen eller om det är en påhittad version som eget försvar för hur illa sanningen är blir svårt att reda ut…

Med det sagt så betvivlar jag inte att mamman hade bättre relation till dom andra barnen o att S säkert har bra minnen också av mamman.
Alla barn i en familj med problem har rätt till sin egen berättelse.

Jag läste igenom förhören med flickan (Z)hastigt och skumläste igår när jag var mycket trött men min uppfattning var att jäntan skyddar syskonen och känner en rädsla för att polisen ska ta dem. Hon verkar ha fått uppfattningen särskilt efter familjehemsplacering? att föräldrarna skadat henne och därmed i häkte för att de gjort fel men upplever en rädsla för att syskon ska "tas" och pratar om att polisen får ta föräldrarna men inte syskonen.

Jag kan ha fel men som vuxen kände jag en oro för att syskonen eller något av syskonen kan ha utsatt flickan. Jag var för trött för att orka läsa allt ord för ord och utesluta syskonen.

I en sådan dynamik där ett barn blir utsatt och utpekat har samtliga syskon generellt en delad uppfattning med föräldrarna om att det utsatta syskonet är särskilt dåligt och "förtjänar" en dålig behandling. Ett barn visar samma lojalitet mot syskonen som mot föräldrarna förutom att det snabbare kommer se föräldrarna som förövare än vad det kommer vilja syskonen som en del av övergreppen mot det.

Alla barn är offer i en sådan här situation, även när de är förövare men det är viktigt att vi förstår hur utsatt det utpekade barnet faktiskt är och att syskonen används emot det ävenom det inte förstår hur utsatt det är även via dem. Barn saknar helhetsperspektiv och sådant kan vi inte kräva.

Varför var flickan hela tiden tvingad isär familjen och det med att sova under broderns säng? Vi bör se henne som potentiellt utsatt från dem allihop även om barn som förövare blir det på grund av utsatthet från vuxna förövare.

De här historierna om barn sliter hjärtat ur kroppen på en eftersom de alla oavsett vad är offer.
Min erfarenhet hör dock ett barn som utsatts särskilt mycket som lojal till förövarna även om de är de egna syskonen. Därför säger hon åt polisen att det är ok att ta föräldrarna men inte syskonen. Vad hon menar är att samtliga gjort saker eller inkluderats i hennes utsatthet men att hon är rädd att syskonen ska straffas när hon endast kan se föräldrarna som de som gjort fel. Ett barns lojalitet är otrolig och går långt över den själv.
Senast redigerad av AdMortem 2023-11-25 kl. 01:11.
Citera
2023-11-25, 01:21
Medlem
Blackmonks avatar
S riskerar ju att bli precis som sin mamma om hon saknar empati. Det finns två scenarion varför hon ljuger, ena är rädsla, hon har fått höra hur illa det är i familjehem och är rädd att hon och syskonen ska få det väldigt dåligt. Andra är att hon helt enkelt är hjärtlös och saknar normal empati och vill ha tillbaka sina föräldrar oavsett kostnaden. Vi ska inte glömma att psykopater också varit barn. Förhoppningsvis kommer hon ty sig till normala, vettiga och kärleksfulla vuxna och våga berätta hur saker varit.
Alternativet är att hon kommer lägga skulden på z resten av sitt liv. Och då är det faktiskt henne det är fel på. Hon är garanterat ett offer med, alla barnen är det. Men att skydda föräldrar på bekostnad av syskonen är inte normalt.

Ang Z och att vara pojke. Jag gissar att det helt enkelt var lättare att dölja blåmärken om de hade på henne pojkkläder plus att håret redan var illa, hade hon haft långt hade det troligen varit ännu värre.
Citera
2023-11-25, 01:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Skånes Änglar bidrog med en matkasse på knappt 5000 kr en gång per månad under 1 år , de fick dessutom hjälp med hyra någon gång samt klädpaket födelsedagspresenter och julklappar under ett par år , mamman fick en dator av dem så att hon kunde plugga på distans
Så tragiskt och stackars Z fick bara lite rester.
Citera
2023-11-25, 01:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem

Jag läste igenom förhören med flickan (Z)hastigt och skumläste igår när jag var mycket trött men min uppfattning var att jäntan skyddar syskonen och känner en rädsla för att polisen ska ta dem. Hon verkar ha fått uppfattningen särskilt efter familjehemsplacering? att föräldrarna skadat henne och därmed i häkte för att de gjort fel men upplever en rädsla för att syskon ska "tas" och pratar om att polisen får ta föräldrarna men inte syskonen.

Jag kan ha fel men som vuxen kände jag en oro för att syskonen eller något av syskonen kan ha utsatt flickan. Jag var för trött för att orka läsa allt ord för ord och utesluta syskonen.

I en sådan dynamik där ett barn blir utsatt och utpekat har samtliga syskon generellt en delad uppfattning med föräldrarna om att det utsatta syskonet är särskilt dåligt och "förtjänar" en dålig behandling. Ett barn visar samma lojalitet mot syskonen som mot föräldrarna förutom att det snabbare kommer se föräldrarna som förövare än vad det kommer vilja syskonen som en del av övergreppen mot det.

Alla barn är offer i en sådan här situation, även när de är förövare men det är viktigt att vi förstår hur utsatt det utpekade barnet faktiskt är och att syskonen används emot det ävenom det inte förstår hur utsatt det är även via dem. Barn saknar helhetsperspektiv och sådant kan vi inte kräva.

Varför var flickan hela tiden tvingad isär familjen och det med att sova under broderns säng? Vi bör se henne som potentiellt utsatt från dem allihop även om barn som förövare blir det på grund av utsatthet från vuxna förövare.

De här historierna om barn sliter hjärtat ur kroppen på en eftersom de alla oavsett vad är offer.
Min erfarenhet hör dock ett barn som utsatts särskilt mycket som lojal till förövarna även om de är de egna syskonen. Därför säger hon åt polisen att det är ok att ta föräldrarna men inte syskonen. Vad hon menar är att samtliga gjort saker eller inkluderats i hennes utsatthet men att hon är rädd att syskonen ska straffas när hon endast kan se föräldrarna som de som gjort fel. Ett barns lojalitet är otrolig och går långt över den själv.
Den äldsta var S som är 12 år, tror knappast att de andra varit kapabla att utföra det du skriver och det hade varit väldigt riskabelt att inviga fler barn i vad som hände, de blev ju mer insiktsfulla ju äldre de blev. Kanske därför föräldrarna tvingades agera fort denna julaftonen?
Citera
2023-11-25, 01:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Jag delar inte alls din slutsats.

Jag upplever det som att föräldrarna gjort Z till pojke, inte at t hon själv vill det på något sätt då det i förhör framkommer att hon i sitt familjehem inte är lika inne på det längre. Jag tror det är något de försökt få henne att känna.

En sak som får mig att bla tänka så är att Z skor var märkta med namnet fast J istället för Z. Men ingen gång har Z velat bli kallat det namnet.

Jag tro föräldrarna kallat Z för han, pojke osv.
Åklagaren visade också bilder första dagen på en flicka i prinsessklänningar.
Nya läraren tror jag det också var eller om det var nya pappan som sagt att hon också tycker väldigt mycket om en klasskamrats långa hår och vill ta på det och sagt hon vill spara ut till långt hår.

Så jag tro hon fogat sig för att göra föräldrarna nöjda. För att bli älskad går hon med på vad de säger typ.
Så tänker jag.
Du har så rätt, hon blev tvingad till att bli pojke... Kanske ett sett att psyka henne och göra henne svag och lättare att manipulera?
Helt säkert finns det fler orsaker.
Citera
2023-11-25, 01:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Efter att ha läst förhören med S där hon beskriver sin mamma som omtänksam o alltid sätter barnen först o alltid vill hjälpa andra o om hon blir arg går hon in på sitt rum o säger att hon behöver vara ifred, är rena påhitt. Det är inte helt ovanligt att när ett barn i en svårt dysfunktionell familj ska beskriva sin förälder eller hemmiljö hittar på så som dom önskar att det skulle vara. Beskriver sin egen mamma som en mamma dom sett på tv tex som är den perfekta mamma som dom egentligen vill ha… Sen vad som är vad om det är hjärntvätt o rädsla att bestörta sanningen eller om det är en påhittad version som eget försvar för hur illa sanningen är blir svårt att reda ut…

Med det sagt så betvivlar jag inte att mamman hade bättre relation till dom andra barnen o att S säkert har bra minnen också av mamman.
Eller så är S lika psykopat typ som mamman?
Men vi får hoppas att det inte är så?
Citera
2023-11-25, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem

Ja, hon har verkligen blivit syndabock. Hon pratar om sina syskon med mycket större respekt än de pratar om henne. De.erkänner knappt hennes existens. Bara att hon är hjärnskadad, äcklig att gå in hos, Z "stinker" mm. S får hela tiden korrigera sig själv,för hon är tillräckligt stor för att förstå hur andra utanför familjen kan reagera på hur Z framställs. Inom familjen var det normalt att de med lätt förakt på henne, men S begriper någonstans hur det låter. Hon säger bla.om sig själv då hon nämner Z att jag låter elak, det är elakt att säga så kanske men...etc
Så visst kan de ha deltagit i övergrepp,tänker jag. För att bli älskad av mor sin så krävdes dessa offer.
Ingen har skyddat Z. Så jäkla bedrövligt
Citera
2023-11-25, 02:02
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Den äldsta var S som är 12 år, tror knappast att de andra varit kapabla att utföra det du skriver och det hade varit väldigt riskabelt att inviga fler barn i vad som hände, de blev ju mer insiktsfulla ju äldre de blev. Kanske därför föräldrarna tvingades agera fort denna julaftonen?
Jag har inte skrivit något alls mer än att flickan tydligt skyddar syskonen om igen och talar om att man får ta föräldrarna men inte syskonen.
Det pekar på att hon inte alls riktigt förstår vad som pågår och att syskonen varit delaktiga i övergreppen på något vid om så indirekt. Att vara 12 år innebär ingenting. Även yngre barn kan orsaka andra barn skada och jag skrev att i en sådan dynamik är de offer även om de varit delaktiga i saker. Barn som offer accepterar vad som helst mot syskon oftare än vad någon ställer sig upp och vägrar acceptera att ett syskon far illa. Det må rimma illa i din värld men så fungerar det i barnens.
Citera
2023-11-25, 02:12
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Ja, hon har verkligen blivit syndabock. Hon pratar om sina syskon med mycket större respekt än de pratar om henne. De.erkänner knappt hennes existens. Bara att hon är hjärnskadad, äcklig att gå in hos, Z "stinker" mm. S får hela tiden korrigera sig själv,för hon är tillräckligt stor för att förstå hur andra utanför familjen kan reagera på hur Z framställs. Inom familjen var det normalt att de med lätt förakt på henne, men S begriper någonstans hur det låter. Hon säger bla.om sig själv då hon nämner Z att jag låter elak, det är elakt att säga så kanske men...etc
Så visst kan de ha deltagit i övergrepp,tänker jag. För att bli älskad av mor sin så krävdes dessa offer.
Ingen har skyddat Z. Så jäkla bedrövligt
Jag har inte läst syskonens vittnesmål men så ser dynamiken ut i familjer där ett blir syndabock och föremål för övergrepp. Det måste rättfärdigas och syskon måste acceptera föräldrarnas världsbild för att överleva själva. Det är så för barn och det är vi vuxna som ansvarar för att ge dem en nyanserad bild.

Jag är själv ett barn som fick den rollen som "dålig" och det framstår för mig som ett mönster i alla dessa fruktansvärda berättelser att ett barn väljs ut som syndabock och som vuxen väljer jag att försvara de bar/syskon till ett utmålat dåligt barn. För att överleva själva och få deras egen verklighet och självkänsla att översensstämma måste barn välja att dela de verklighetsuppfattningar föräldrarna levererar. Vad har de för alternativ? Vem är där och skyddar dem från det som även skulle kunna drabba dem själva om de inte rättfärdigar negativ särbehandling av ett syskon.

I mina ögon är du en vettig, välmenande användare här på Flashback som tar till dig andras öden. Jag hoppas att du ser att även syskonen på sina vis är offer oavsett vad som skett då inga friska vuxna skulle få barn att ens behöva välja ståndpunkt men det här är sjuka situationer. Men ja, barn som Z kan inte uppfatta det egna värdet och övergreppen jämfört mot andra. Hur skulle de? Det är barn.
Citera
2023-11-25, 03:37
Medlem
Jag har läst nästan hela tråden men kanske missat om någon annan tänkt samma tankar som jag.
När jag läste förhöret med systern Joss*n så fick jag känslan av att J behandlar Z så illa för att hon är lik Joss*n….

I förhör med Joss*an så berättar hon om deras svåra och väldigt traumatiska barndom och hur dem behandlades av deras pappa. Fruktansvärd läsning.
Joss*n säger att pappan skonade J många gånger, men att han ändå utsatte henne för mycket våld just för att det var enda sättet att komma åt Joss*n (hon lät sig inte knäckas av hans terrorvälde men när pappan skadade syskonen så var det hemskt beskriver Joss*n). Så Jasm*n åkte på mycket stryk ”pga” Joss*n…

Sen säger Joss*n i förhör att J gråtit över att Z är så lik Joss*n. Uppenbarligen menar hon att det skulle vara något dåligt….

Kan det vara något som spelar in i det hela? J’s eventuella hat mot sin syster och att Z skulle vara lik henne?
Bara spånar, men jag fick den känslan.

Sen kombinerat med ett missbruk och en skadad personlighet från en trasig uppväxt. Syster säger ju också i förhör att J tar pappan i försvar om jag förstod det rätt. Så hon kanske har börjat identifiera sig med honom…..
Citera
2023-11-25, 03:49
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Det hade rubricerats som grov våldtäkt mot barn på grund av skadorna och att Z var högst 6 år när hon utsattes. Sedan handlar det som sagt inte enbart om påföljden, utan också att om att förövarna bör dömas korrekt. Våldtäkt är inte detsamma som misshandel

Nu kanske fler förstår och kräver att hela den här mängdrabatten vid fler brott avskaffas. Jag anser att t.ex USA är helt rätt ute när de helt enkelt lägger på år för samtliga brott som begåtts under lång tid. Inte bara åtalar för de brott som har högst straffvärde.

I Sverige kan du exempelvis våldta ett barn 300 ggr men det ger samma straff som om det utförts 10 gånger. Jag minns killen som fick ca 1 vecka/våldtäkt han utfört på ett spädbarn t.ex.

Jag funderar på om de sprutat in ättika eller liknande i flickans underliv också, med tanke på de märkliga skadorna inuti som ingen förstår sig på.
Citera
2023-11-25, 04:06
Medlem
Ja det med underlivet gav kalla kårar.
Läkaren som undersökte Z underliv beskrev det som uttöjt på ett sätt hon inte sett förut. Hon sa att det närmast gick att likna när man har förlöst ett barn…
Så sorglig och talande beskrivning. Fy fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in