Citat:
Alla barn i en familj med problem har rätt till sin egen berättelse.Efter att ha läst förhören med S där hon beskriver sin mamma som omtänksam o alltid sätter barnen först o alltid vill hjälpa andra o om hon blir arg går hon in på sitt rum o säger att hon behöver vara ifred, är rena påhitt. Det är inte helt ovanligt att när ett barn i en svårt dysfunktionell familj ska beskriva sin förälder eller hemmiljö hittar på så som dom önskar att det skulle vara. Beskriver sin egen mamma som en mamma dom sett på tv tex som är den perfekta mamma som dom egentligen vill ha… Sen vad som är vad om det är hjärntvätt o rädsla att bestörta sanningen eller om det är en påhittad version som eget försvar för hur illa sanningen är blir svårt att reda ut…
Med det sagt så betvivlar jag inte att mamman hade bättre relation till dom andra barnen o att S säkert har bra minnen också av mamman.
Med det sagt så betvivlar jag inte att mamman hade bättre relation till dom andra barnen o att S säkert har bra minnen också av mamman.
Jag läste igenom förhören med flickan (Z)hastigt och skumläste igår när jag var mycket trött men min uppfattning var att jäntan skyddar syskonen och känner en rädsla för att polisen ska ta dem. Hon verkar ha fått uppfattningen särskilt efter familjehemsplacering? att föräldrarna skadat henne och därmed i häkte för att de gjort fel men upplever en rädsla för att syskon ska "tas" och pratar om att polisen får ta föräldrarna men inte syskonen.
Jag kan ha fel men som vuxen kände jag en oro för att syskonen eller något av syskonen kan ha utsatt flickan. Jag var för trött för att orka läsa allt ord för ord och utesluta syskonen.
I en sådan dynamik där ett barn blir utsatt och utpekat har samtliga syskon generellt en delad uppfattning med föräldrarna om att det utsatta syskonet är särskilt dåligt och "förtjänar" en dålig behandling. Ett barn visar samma lojalitet mot syskonen som mot föräldrarna förutom att det snabbare kommer se föräldrarna som förövare än vad det kommer vilja syskonen som en del av övergreppen mot det.
Alla barn är offer i en sådan här situation, även när de är förövare men det är viktigt att vi förstår hur utsatt det utpekade barnet faktiskt är och att syskonen används emot det ävenom det inte förstår hur utsatt det är även via dem. Barn saknar helhetsperspektiv och sådant kan vi inte kräva.
Varför var flickan hela tiden tvingad isär familjen och det med att sova under broderns säng? Vi bör se henne som potentiellt utsatt från dem allihop även om barn som förövare blir det på grund av utsatthet från vuxna förövare.
De här historierna om barn sliter hjärtat ur kroppen på en eftersom de alla oavsett vad är offer.
Min erfarenhet hör dock ett barn som utsatts särskilt mycket som lojal till förövarna även om de är de egna syskonen. Därför säger hon åt polisen att det är ok att ta föräldrarna men inte syskonen. Vad hon menar är att samtliga gjort saker eller inkluderats i hennes utsatthet men att hon är rädd att syskonen ska straffas när hon endast kan se föräldrarna som de som gjort fel. Ett barns lojalitet är otrolig och går långt över den själv.
Senast redigerad av AdMortem 2023-11-25 kl. 01:11.
Senast redigerad av AdMortem 2023-11-25 kl. 01:11.