Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Det står dessutom betalt samarbete, vem betalar vem? Och för vad?
Det är ju precis det som blir så galet konstigt hela vägen. När det gäller kroppkakorna så behöver man ju inte ens kunna några regler för att inse att det blir helskumt. (My, läs noga här nu.) För om man bara använder sitt sunda förnuft och tänker lite så fattar man att
1. reklam handlar om att tala sig varm för något eller framhäva något i syfte att få andra att köpa detta.
2. My Martens AB (inklusive blombutik, gymnastiksal, influencerverksamhet etc) är ett separat företag.
3. Arontorps Kroppkakor och Mat AB (som bl.a. säljer kroppkakor - ibland ifrån en skåpbil som åker runt) är ett annat separat företag.
4. När My Martens talar sig varm för Arontorps kroppkakor så gör hon INTE reklam för sitt eget företag. För hon säljer inte kroppkakorna. Hon säljer blommor, krimskrams och gymnastiklektioner.
5. När My Martens talar sig varm för Arontorps kroppkakor så gör hon REKLAM FÖR Arontorps Kroppkakor och Mat AB. Om hon har fått betalt eller inte låter jag vara osagt. Vad som står i hennes bokföring vet kunderna ingenting om och därför torde det vara irrelevant. Hon vill uppmärksamma kunder på att Arontorps kroppkakor är jättesmaskiga och att kunderna borde vara snälla och köpa dem så att hennes sons pappa kan tjäna mer pengar.
6. REKLAM ska markeras! My har inte markerat att detta är reklam för Arontorps Kroppkakor och Mat AB. Alltså har My gjort fel.
Om My var en helt vanlig privatperson, utan något företag, som skrev på sitt privata instagramkonto att Bullens pilsnerkorv är jättegott t.ex., då behöver det inte reklammarkeras. Men eftersom My envisas med att vara ett företag så kan hon inte säga såna saker. För då blir det reklam i lagens mening. Ett företag kan inte kosta på sig att "vara bussig" och säga snälla saker om ett annat företag. Oavsett om det är ens eget företag eller om det är någon annans företag. För då blir det reklam.
Någon får gärna länka till rätt plats på Bloggbevakning eller annat lämpligt ställe där man kan lära sig det finstilta, om jag har fattat detta fel. Men det här är i alla fall vad mitt sunda förnuft säger mig. Och jag misstänker att personen som ställde frågorna till My tänkte exakt likadant. My får gärna göra ett inlägg på sin Instagram och förklara vad det är vi missförstår i detta. Men utan personangrepp, tack.
Och nån dag när jag hinner ska jag för skojs skull ta reda på i detalj vad som gäller. När ska det stå "reklam", när ska det stå "betalt samarbete" och när ska det stå något annat? Men jag har inget företag och har just nu inte den tiden. Så jag struntar i det. Men My, som har ett företag, borde ta till sig relevant information och lära sig finliret. (Med tanke på att hon har varit influencer i många år nu och gjort reklam för massor av företag som inte var hennes eget så kan man tycka att hon borde vara fullständigt insatt i regelverket vid det här laget.) Camilla på Bloggbevakning verkar synnerligen tjänstvillig och kan säkert förklara i detalj om man ber henne snällt.