Citat:
Ursprungligen postat av
GregLestrade
Nej, Akilovs dåd var ett terrordåd. Samma sak med Breiviks. Det innebär inte att det är det varje gång en norrman eller en uzbek (eller vad fan Akilov nu var) gör sig skyldig till ett våldsbrott.
Men om en person attackera tre barn på stan och sedan vänder kniven mot sig själv och börjar hugga den egna kroppen, ja då handlar det nog i stort sett alltid om psykisk sjukdom.
Venne om jag tror på det i stora drag om möjligt i somliga fall... Många människor som har ett kulturellt mönster av att använda våld i hemmet skulle jag säga. Det märks mycket bland dom familjer vars föräldrar slår sina barn barn växer upp helt fucked upp i huvudet och går lös på omgivningen i olika former. Men det är aldrig nån som pratar om det. Av de attacker jag varit med om skulle jag inte betrakta dessa som vara i besittning av psykisk sjukdom. Det finns en sida i människan som glädjs och känner sig mäktig när våld används mot andra. Somliga förklär denna ondska som en uppfostringsmetod och betraktar det i de närmast som en dygd.
Men det resulterar i en ny generation av våldsamma galningar. Somliga människor agerar så här.
1. Personen vill ha något utfall ifrån nån annan (barn sin omgivning etc) .
2. Använder först sitt språk men får personen det inte övergår denne till våld och tvång.
3. Personen går över till att använda våld.
4. Personen får det.
5. Barnen lär sig att endast respektera våld.
Och det fungerar ju i hemmet. Problemet är ju då dessa individer använder samma utbildning dom fått från hemmet i samhället som förutsätter att medborgarna "mognat" . Problemet är fortfarande inte ett civiliserat samhälle dessa inträder i som använder språket inte är tillräckligt våldsamt utan grund problemet är att föräldrar och släkten bankar på sina barn och betraktar våld som en dygd. Men irrländarna har en lång historia av att implementera denna "dygd"
Däremot har ju grupper vars IQ och utbildning som är bättre något högre mål än mer basala gruppers men dessa "mål" gör i mitt tycke inte dessa mycket bättre. Något bättre ja. Men inte mycket.
Däremot så bör jag tillläga att europeer skulle tjäna på att bli duktigare på att deportera och fängsla individer som beskrivs ovan.
Och bör våld användas i detta ändamål.
Svar ja. Så jag motsätter mig inte våld alltid.
Men att bara kaosa för att man är arg är ju mindre bra men jag fattar det absolut.