Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Ja han diskuterar just kring uppsåt och de juridiska svårigheterna med att fastställa vilket uppsåt en GM har haft. Att det inte är lätt att dra en linje. Intressant att lyssna på.
Det är ju som sagt inte bara gärningen som ska bevisas utan också uppsåtet (som du påtalat flera gånger. Bra.).
Jag har inte följt så många fall och detta med att bedöma uppsåtet och svårigheterna runt detta har jag inte reflekterat så mycket kring egentligen.
I det här fallet uppfattar man ju att Johanna tidigare haft tankar kring att döda Tove och även försökt bränna inne familjen, även om nu HR ansåg att det inte gick att bevisa.
Det är inte ett bevis för att uppsåtet även fanns vid strypningstillfället, men det är indikationer på att tankar har funnits.
Även agerandet efter kan indikera på uppsåt.
Och ett hårt stryptag på en fälld person samtidigt som man sitter på bröstkorgen, även det känner jag tyder på uppsåt mer än likgiltighet.
Jag håller med dig, avsiktsuppsåt känns som det troligaste.
Det är dock en klurig fråga när man tänker efter.
Vet ens gärningsmannen alltid själv?
Jag tänker på hur man i stundens hetta kanske inte tänker klart och nog kan det finnas gärningsmän som ångrar sig även om de yttrat hemskheter.
Sedan finns det de där som inte ångrar sig. Och till de hör Johanna.
Musik på i bilen. Digga. Inte mått så bra på länge.
Avsiktsuppsåt.
En rätt ska dock vara försiktiga med en medåtalads vittnesmål. Så det räknas inte vad Maja sagt.