2023-11-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Lägg ner, inte ens Toves familj tror Maja deltog i mordet
Stel som en pinne i sängen helt ovetandes ?
Det är något annat i jämförelse med då hon så energisk och icke sovandes på Nöjet letar efter toalett eller var det Tove ?

Sen vilket uppvaknande och icke NÖJE att få bära ut det som kanske inte ännu fått någon doft liggandes möjligen med grimas på golvet.. från situation - "Helt ovetandes".. sedan elda och glömma och spela svår. Nej handikappad-kortet fungerar fortfarande... frågan är ju iofs om hon verkligen är det.
Citera
2023-11-23, 17:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
De måste lämnat in en överklagan i sista sekund då. Vetlandaposten som brukar vara snabba med information om Tovefallet har inte skrivit om det idag.

Dessvärre tror jag inte att HD tar upp fallet. Men det blir ju ett sätt för Toves anhöriga att visa sitt missnöje med domen mot Johanna.
https://sverigesradio.se/artikel/professorn-darfor-lar-hogsta-domstolen-inte-ta-upp-tovefallet

Tack för länken!

Och jag noterar så klart att det omgående i inslaget nämns precis det jag har pekat på hela tiden, nämligen att det är uppsåtet det handlar om här. Trevligt att få en professors stöd till mitt påstående
Citera
2023-11-23, 17:34
Medlem
Citat:
Jag håller med dig, att HD tar upp detta ät osannolikt och det enda skälet bör vara för att rätta till HDs märkliga sänkning av livstidsdomen mot Johanna.
Det är uppenbart att detta var planerat och utfört av Johanna.
Jag har begärt ut överklagandena för att se exakt hur dom är formulerade.
Mordbranden/skadegörelsen, som är ett starkt bevis på en klockren indiciekedja är oerhört märkligt nästintill bortglömt...

Jag reagerade också starkt på att JJ bara fick 16 år (ute igen om ca 10 år, då hon är 30 år gammal). HR har inte tittat på helheten där det framgår både vid googlesökningar och vittnen att JJ haft ett långvarit hat mot Tove. Även sagt rakt ut att hon ville mörda henne.

Hela JJs sätt att tänka och uttrycka sig (inte minst i TR och HR) visar på en mycket sjuk och farlig person.
Citera
2023-11-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tack för länken!

Och jag noterar så klart att det omgående i inslaget nämns precis det jag har pekat på hela tiden, nämligen att det är uppsåtet det handlar om här. Trevligt att få en professors stöd till mitt påstående

Ja han diskuterar just kring uppsåt och de juridiska svårigheterna med att fastställa vilket uppsåt en GM har haft. Att det inte är lätt att dra en linje. Intressant att lyssna på.
Det är ju som sagt inte bara gärningen som ska bevisas utan också uppsåtet (som du påtalat flera gånger. Bra.).
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-11-23 kl. 17:39.
Citera
2023-11-23, 17:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
https://ibb.co/wpsQWsw
https://ibb.co/4SqtgJj
https://ibb.co/P4Nrh2S
Överklagande från målsägandena

Det kan inte sägas tydligare, familjen förstår att Maja inte ligger bakom mordet.

Jag hoppas för Toves familj skull och för minnet av Tove, att Högsta Domstolen tar upp fallet.
Jag har inte trott att det finns en chans, vilket det inte gör från Johannas överklagande.
Däremot framgår det via Toves anhöriga att det finns en öppning och att Johanna kommer få sitt rättsmätiga straff.

Grattis Maja

Vila i frid Tove

Tack för dessa länkar.

Om det är någon som skulle kunna tänkas nå framgång med överklagande i detta, så är det denna och Albins överklagande. Här har de hittat en relevant fråga där det tydligen saknas praxis. Detta skulle faktiskt HD kunna tänkas ta upp. Även jag reagerade på det faktum att hovrätten angav billighetsskäl, men sedan inte hur stor reduktionen var. Det förefaller också vara en obalans i billighetsskälen och straffvärdet för gravfridsbrottet, som inte heller anges. Det som pekas på i dessa två överklaganden är relevanta frågor för rättstillämpningen. Här kanske vi faktiskt får se att prövningstillstånd medges.
Citera
2023-11-23, 17:43
Medlem
Citat:
Det finns bevis gällande mordbranden, då det sparades material, fotografier och vittnesmål.
Även Johannas tekniska enheter visar att hon rört sig där och då, att hon messat med Maja, vad hon sökt på innan och efter. Det borde tillochmed du kunna fördtå att det är stark bevisning som inte borde kuna ifrågasättas.

Dessutom talades det alldeles i början om att JJ bar en blond peruk då hon fjuttade på Toves pappas hus. Vad blev det av detta? Har inte läst det igen någonstans, så kanske är det ett falskt rykte? Vet du något om detta?
Citera
2023-11-23, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag reagerade också starkt på att JJ bara fick 16 år (ute igen om ca 10 år, då hon är 30 år gammal). HR har inte tittat på helheten där det framgår både vid googlesökningar och vittnen att JJ haft ett långvarit hat mot Tove. Även sagt rakt ut att hon ville mörda henne.

Hela JJs sätt att tänka och uttrycka sig (inte minst i TR och HR) visar på en mycket sjuk och farlig person.
Det är en felaktig dom, helt klart.
Om tio år kommer flera personer ligga i farozonen för hennes hämndbegär.
Citera
2023-11-23, 17:59
Medlem
Citat:
Det är en felaktig dom, helt klart.
Om tio år kommer flera personer ligga i farozonen för hennes hämndbegär.
Så vad menar du att flera personer bör göra då hon blir.. friskriven ?
Citera
2023-11-23, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Så vad menar du att flera personer bör göra då hon blir.. friskriven ?
Friskriven? Vad är det du svamlar om?
Johanna bör aldrig mer släppas ut.
Hon har förstört livet för så många människor och hon kommer fortsätta, då det sitter i hjärnan på henne.
Citera
2023-11-23, 18:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
https://ibb.co/wpsQWsw
https://ibb.co/4SqtgJj
https://ibb.co/P4Nrh2S
Överklagande från målsägandena

Det kan inte sägas tydligare, familjen förstår att Maja inte ligger bakom mordet.

Jag hoppas för Toves familj skull och för minnet av Tove, att Högsta Domstolen tar upp fallet.
Jag har inte trott att det finns en chans, vilket det inte gör från Johannas överklagande.
Däremot framgår det via Toves anhöriga att det finns en öppning och att Johanna kommer få sitt rättsmätiga straff.

Grattis Maja

Vila i frid Tove

Tack!

Det var en bra beskrivning om varför man inte anser att Johanna ska ha straffreduktion.

Även intressant att man vill att HD tittar på hur man ska bedöma reduktionsregeln.

Och visst, det var ju i en besvärande sits som Johanna befann sig med all bevisning och Majas erkännande och samtidigt åklagaren som sa att åtal närmade sig.

Det går ju förstås inte att bevisa varför Johanna plötsligt ”erkände”.

Hon pressades hårt i förhören och när hon uppenbarligen ljög, använde man en teknik där förhöret avslutades tvärt. Man ville visa att det inte lönade sig.

Tror inte att det var Cleas förtjänst att Johanna öppnade sig. Inte heller att Johanna började må bättre som hon sa.

Hon förstod vart det var på väg och såg en lite utväg.
Citera
2023-11-23, 18:19
Medlem
Citat:
Friskriven? Vad är det du svamlar om?
Johanna bör aldrig mer släppas ut.
Hon har förstört livet för så många människor och hon kommer fortsätta, då det sitter i hjärnan på henne.
Det hade varit intressant att faktiskt få reda på var det började bli problem med flickan alt. kvinnan. (Johanna Leshem Jansson) som faktiskt är ännu en häst-tjej precis som Jonna Henningsson (Askersund).

develi kanske vill säga något om autism.. finns det en smula chans att Johanna har det ?
Någon syrebrist under födseln eller något sådant som ställt till det i förståndet.
Citera
2023-11-23, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Det var en bra beskrivning om varför man inte anser att Johanna ska ha straffreduktion.

Även intressant att man vill att HD tittar på hur man ska bedöma reduktionsregeln.

Och visst, det var ju i en besvärande sits som Johanna befann sig med all bevisning och Majas erkännande och samtidigt åklagaren som sa att åtal närmade sig.

Det går ju förstås inte att bevisa varför Johanna plötsligt ”erkände”.

Hon pressades hårt i förhören och när hon uppenbarligen ljög, använde man en teknik där förhöret avslutades tvärt. Man ville visa att det inte lönade sig.

Tror inte att det var Cleas förtjänst att Johanna öppnade sig. Inte heller att Johanna började må bättre som hon sa.

Hon förstod vart det var på väg och såg en lite utväg.
Clea har kokat ihop ett scenarie som skulle hålla, men Johanna har inte lyckats hålla sig till planen..
Riktigt krisigt blev det när Gillberg åberopade nytt förhör med Johanna, varpå Clea protesterade och gick ut i media om hur jobbigt det var för hennes klient. Gillberg hann inte ens meddela sin klient om att Clea begärt omförhör med Maja...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in