2023-11-23, 13:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Och med lägst tillväxt i Europa.. Det bådar ju gott, verkligen.. Sossetrollet i tråden ser ju tillväxt av ondo, vilket är helt jävla verklighetsfrånvänt, men jag antar att det är så sossar ser på arbete?
Nej vadå? Jag tycker att alla skall arbeta, men med vettiga villkor.
Sedan kan inte tillväxten fortsätta i all evighet, men det är en annan fråga.
Citera
2023-11-23, 13:39
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalwood
Citat:
Varför är det ingen som lyssnar på oss som jobbar hos Tesla? Man läser att 120 bilmekaniker har tagits ut i strejk, faktum är att ingen i Örebro har gått ut i strejk alls.

Är vi rädda? Absolut inte för vår arbetsgivare. Är vi rädda för IF Metall? Ja, vi är rädda för facket. Jag har fått hot om uppsägning av A-kassa, de har skrivit att jag är en svikare som inte ställer upp för mina kollegor etcetera.

Jag trivs på mitt jobb, faktum är att Tesla är den bästa arbetsgivare jag någonsin haft. Jag jobbade förut på en annan verkstad som hade kollektivavtal, där hade vi det betydligt sämre, därför valda jag Tesla.

Jag valda Tesla för att jag vill vara med och bidra till en grönare omställning. Tesla är det bilföretag som står för den största delen av den gröna omställningen i Sverige, jag är stolt över det. Varför fortsätter IF Metall att hota oss hela tiden, bara för att vi demokratiskt väljer att inte ha ett kollektivavtal? Det är faktiskt vi servicetekniker (inte bilmekaniker) som inte vill ha kollektivavtal.

Facket hotar att inte städa våra anläggningar, ska vi då jobba i smuts och elände, är det IF Metalls agenda, att se till att vi mår dåligt på jobbet? If Metall och deras LO-ordförande, som tycker att det är bättre att vi är arbetslösa än att vi har det bättre utan kollektivavtal. Låt oss 137 Servicetekniker rösta om ett kollektivavtal i stället, låt demokratin ha sin gång, eller är det så att demokratin inte existerar i Sverige och i fackförbunden längre.

”HT Tesla”

HT Tesla vill både ha kakan och äta den. Varför vara med i fack och akassa om du inte ställer upp på villkoren?
Senast redigerad av Thyrell 2023-11-23 kl. 13:42.
Citera
2023-11-23, 13:43
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej vadå? Jag tycker att alla skall arbeta, men med vettiga villkor.
Sedan kan inte tillväxten fortsätta i all evighet, men det är en annan fråga.

Du vet ju inte vad de har för villkor på Tesla, men ändå slåss du med näbbar och klor om att de ska in i den Svenska modellen? Hade de velat så hade fler strejkat, det säger sig själv.

LO folket beter sig så extremt vidrigt och modellen är förlegad så förhoppningsvis förlorar dom här och det kanske kan komma något nytt, bättre ur den här soppan.
Citera
2023-11-23, 13:46
Medlem
Kom igen nu Tesla-workers
Vad har ni för pensionsupplägg
Eller står ni utan ?
Det är misstänkt tyst ..
Citera
2023-11-23, 13:47
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
HT Tesla vill både ha kakan och äta den. Varför vara med i fack och akassa om du inte ställer upp på villkoren?

Du vet att fack och a-kassa inte är samma sak va? Det finns inga krav att vara med i något fack för att ha a-kassa.
Citera
2023-11-23, 13:51
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Du vet att fack och a-kassa inte är samma sak va? Det finns inga krav att vara med i något fack för att ha a-kassa.
Klart jag vet. men jag tror att HT Tesla är medlem i facket. Därav att han fått påhälsning av facket.
Citera
2023-11-23, 13:52
Medlem
Citat:
Det blir ännu mer misstänksamt när IF Metall inte går ut med hur många som strejkar.

Din läsförståelse bevisar att svenska skolan är i fritt fall, jag jämför inte med någon utan svarade Mr.Woods som drog upp Bangladesh från tomma intet. Där jag frågade ifall vi befann oss i Sverige eller Bangladesh.

Läs om, gör rätt.

När jag tittar ut genom fönstret så ser det ut att vara Sverige dock. Så din fråga var helt meningslös.
Citera
2023-11-23, 13:56
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:

Du kan vara med A-kassan utan att vara fackansluten, det framgår inte att insändaren är med i facket.

Men däremot vet jag att de fackliga representanterna oftast blir hotfulla när de får reda på att man inte är med i facket på sin arbetsplats. De öppet ställer frågan högt så att alla kollegor kan höra för att försöka pressa än. I vissa fall skriker och gormar om att de är svikare etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
När jag tittar ut genom fönstret så ser det ut att vara Sverige dock. Så din fråga var helt meningslös.

Vilket bevisar att du bör gå om en klass eller två... Ja, det vore ytterst märkvärdigt att vi befann oss i Bangladesh...
Citera
2023-11-23, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Argumentet att proportionerna är orimliga är ett lustigt argument, uppenbart sprunget ur en total avsaknad av kunskap om relationerna mellan fack och företag. Strejkbryteri är ingen liten sak.

Strejkbrytare blir man om man är med i facket men ändå jobbar.
Eller om företaget är med i en arbetsgivarorganisation men ändå rundar strejken.

Då Tesla inte uppmanar fackligt ansluta att inte strejka, eller är med i en arbetsgivarorganisation så måste de få köra på sin verksamhet som vanligt utan att facket skriker strejkbrytare.

Det är arbetsgivarorganisationerna tillsammans med facket som avtalat att inte runda strejker. Tesla har inga sådana skyldigheter mot någon. Att facket då använder sin lagliga rätt att strejka är okej, men de kan inte få göra detta och samtidigt säga att Tesla ska uppfylla ett avtal de inte ingått.
Citera
2023-11-23, 14:07
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Bara bra. Tesla kan packa ihop och sälja sin skit på hemmaplan. De hör inte hemma i Sverige.

Sverige är en liten liten lite spelare numera i världen, 50-70 talets makt är totalt borta.

Vi är en exportnation, vi är beroende av utländska investerare, den som inte förstår det jobbar nog i offentlig sektor och har ingen aning om vart pengarna kommer ifrån.

Så om du tycker det är en bra signal ut i världen detta så har du nog inte förstått hur oerhört liten Sverige är.
Citera
2023-11-23, 14:08
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Men däremot vet jag att de fackliga representanterna oftast blir hotfulla när de får reda på att man inte är med i facket på sin arbetsplats. De öppet ställer frågan högt så att alla kollegor kan höra för att försöka pressa än. I vissa fall skriker och gormar om att de är svikare etc.

Jag har jobbat i över femtio år, på flera olika arbetsplatser, men aldrig varit med om att något sådant har hänt, någonsin. Jag tror att det är oerhört sällsynt med den typen av fackrepresentanter.

Däremot har jag mött min beskärda del av galna företagsägare/chefer.
Citera
2023-11-23, 14:14
Bannlyst
Citat:
Jag har jobbat i över femtio år, på flera olika arbetsplatser, men aldrig varit med om att något sådant har hänt, någonsin. Jag tror att det är oerhört sällsynt med den typen av fackrepresentanter.

Däremot har jag mött min beskärda del av galna företagsägare/chefer.
Inte femtio men fyrtio och hälften som företagsägare men håller med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in