2023-11-23, 11:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Men gubben .
Det har aldrig slagit dig att det kan vara så att du får fel information?
Tycker helt ärligt att din reträtt som man tydligt ser hos dig inte alls klär dig.
Nu slänger du dig med antaganden, märkliga påståenden eller direkta lögner.
Sällan man ser klockrena inlägg där du har en god poäng i längre.
Du börjar uppträda som en känslostyrd kvinna.
Lite synd faktiskt .

Korruptionen i Ukraina har tvärt om ÖKAT sen 2019.
Fanns nog goda skäl varför försvarsministern fick lämna mitt under brinnande krig
Ukraina är mer korrupt än Ryssland
https://www.globalis.se/Statistik/korruption?country=360&country2=318
Dessutom är Ukraina mer korrupt än Mexico…
https://www.globalis.se/Statistik/korruption?country=360&country2=292
Du kan ju forstätta att jämföra på sidan. Jag gick igenom flera länder i Afrika.
Även de låg efter….

Ja är man en hjärtlös desperat ledare. Ja då slänger man in kvinnorna.
Men du kanske vet många mer länder som slänger ner kvinnor i fronten i skyttegravar….
Är inte ens vanligt historiskt.
Men bara det gäller Ukraina som ändras alla spelregler…
Varför ska jag kolla på Botswana? Tråden handlar om Ukraina.
Borde nästan anmälas för OT!
Men jag känner mig snäll idag´.
Du slipper idag pga av medlidande från mig till dig

Länge sen man såg dig i tråden nu. Kan du utveckla det där med diagrammen lite?
Citera
2023-11-23, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det kan man verkligen fråga sig, förutsatt att siffrorna är något så när riktiga. Men är siffrorna rimliga? Är det inte dessa vanliga fantasisiffror från ukrainalägret? Ryssarna har mer grejor av allt och produktion så de kan hålla igång närmast hur länge som helst, samtidigt som det börjar bli tomt på Natos hyllor och att få igång produktionen kan tidigast komma igång om flera år, förutsatt att västländerna är beredda på att ställa om sina ekonomier. Det ser mörkt ut för Ukraina, ja det har det ju gjort redan sedan starten av striderna utifrån tillgång till resurser, helt enkelt ett omöjligt företag.

Men fortsätt att läsa listor med orimliga fantasisiffror och intala dig att segern är nära, gör det.
Innan du nu fortsätter med att ryssland har mer grejer av allt och en produktion som gör att asen kan hålla på hur länge som helst med sitt folkmordsuppdrag i Ukraina.

Menar du då egentillverkad vapenproduktion inom självaste landet ryssland?

Var har de stackars satarna förvarat alla dessa mängder av alla möjliga " grejor " ?

Du får 2 alternativ:

1: Nordkorea

2: Iran

Ps dom miljoner hemliga T:na, armata hit, armata dit, är slut enligt søppelnissen, tåget kört vilse och alla de sovande soldaterna ligger i kryosömn med följden hjärndöd. Så allt detta ligger på minussidan Ds

Kan det vara därför lille Putin jagar vapen och " soldater " utanför sitt søppelrike?

Annars förstår jag inte varför ryssland behöver köpa vapen etc... från andra länder.
Tror du att du kan ge mig svar på den frågan?

Hittills har sååå många påstått att Putin är självförsörjande på ALLT och inom ALLT, men varför i helsike behöver Putin tigga/köpa vapen från andra länder då?

Än sålänge har INGEN kommit med ett tillfredsställande svar, blir du den första tro?

( tänk inte så det snurrar för mycket, kanske även du som jag fastnar i karusellen på Tivolit i Köpenhamn )
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2023-11-23 kl. 11:11. Anledning: Mening tillagd
Citera
2023-11-23, 11:11
Medlem
Citat:
Faktiska förhållanden kan man emellanåt ändra på sikt med hjälp av ett "narrativ", men faktiska förhållanden, är faktiska förhållanden. Det går det inte så lätt att ändra på. Det här "narrativsnacket" är ett snack för förlorare, faktiska förhållanden och resonemang utifrån dem är någonting att utgå ifrån om man vill skaffa sig en rimlig uppfattning. Det andra är fantasier.

Vilket surr. Du ålar dig vidare, vrider och vänder som vanligt. Likförbannat kommer du fram till att just du har kommit fram till en rimlig uppfattning enligt din egen måttstock och som av en slump råkar vara exakt det narrativ som Kremlin driver och driver dag efter dag efter dag och de flesta snabbt genomskådar som återkommande lögner.
Citera
2023-11-23, 11:20
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Innan du nu fortsätter med att ryssland har mer grejer av allt och en produktion som gör att asen kan hålla på hur länge som helst med sitt folkmordsuppdrag i Ukraina.

Menar du då egentillverkad vapenproduktion inom självaste landet ryssland?

Var har de stackars satarna förvarat alla dessa mängder av alla möjliga " grejor " ?

Du får 2 alternativ:

1: Nordkorea

2: Iran

Ps dom miljoner hemliga T:na, armata hit, armata dit, är slut enligt søppelnissen, tåget kört vilse och alla de sovande soldaterna ligger i kryosömn med följden hjärndöd. Så allt detta ligger på minussidan Ds

Kan det vara därför lille Putin jagar vapen och " soldater " utanför sitt søppelrike?

Annars förstår jag inte varför ryssland behöver köpa vapen etc... från andra länder.
Tror du att du kan ge mig svar på den frågan?

Hittills har sååå många påstått att Putin är självförsörjande på ALLT och inom ALLT, men varför i helsike behöver Putin tigga/köpa vapen från andra länder då?

Än sålänge har INGEN kommit med ett tillfredsställande svar, blir du den första tro?

Det som är viktigt för bedömningen av ställningen är tillgången till materiel och manskap. Och där utklassar Ryssland Ukraina. Tycker du det är viktigt att ta med kombattanternas vänner, så har ju Ryssarna Kina och Iran bakom ryggen. För egen del har jag blivit förvånad att det samlade väst med USA och Nato i spetsen inte förmått leverera mer av materiel. Före dessa strider hade jag uppfattningen att Nato verkligen var starkt och oövervinnligt. Inte för att jag tror att Ryssland haft kapacitet eller planer på att invadera andra europeiska länder, men efter vad jag sett hitintills på slagfältet så tror jag faktiskt inte att Nato skulle ha så mycket att sätta emot om Ryssland skulle gå in i någon baltstat och detta mest beroende på hur stridskrafterna är disponerade.
Citera
2023-11-23, 11:38
Medlem
Citat:
Faktiska förhållanden kan man emellanåt ändra på sikt med hjälp av ett "narrativ", men faktiska förhållanden, är faktiska förhållanden. Det går det inte så lätt att ändra på. Det här "narrativsnacket" är ett snack för förlorare, faktiska förhållanden och resonemang utifrån dem är någonting att utgå ifrån om man vill skaffa sig en rimlig uppfattning. Det andra är fantasier.

Så information som inte faller dig i smaken är fria fantasier? Typiskt vatnik-resonemang.
Citera
2023-11-23, 11:45
Medlem
Fortsättning, den finska stängningen av gränspassager mot ryssland.

.Så motiveras gränsstängningen i dokument: Risk att kriminella och soldater i civil skepnad kommer över gränsen

https://www.hbl.fi/artikel/848f65a1-a579-536b-b92d-3d9fa920b4c3

Gränsbevakningsväsendets biträdande chef, konteramiral Markku Hassinen vet vad han talar om.

Ryske UDs taleskvinna svarade omedelbart att detta var ett uttryck för russofobi.. jo, jo

Kremlins tvärtemotspråk, som bland andra Arnstad har som mittlinje i sina bedömningar och som han kräver skall vara utgångspunkt, är minst sagt mycket udda. Iraks Bagdad Bob ligger tom i lä här och det vill inte säga lite..
Citera
2023-11-23, 11:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Rimliga siffror som jag har läst om så har Ukrainas förluster varit lägre genom hela kriget förutom ungefär 3-6 månader in i kriget. Då hade Ryssland ett enormt artilleriövertag och detta skapade väldigt mycket förluster hos Ukraina.

Så jag skulle tro att förlusterna för Ukraina ligger ungefär på hälften av ryssarnas genom hela kriget. Jag tror de flesta vettiga bedömare håller med mig.

Pro-ryssar har påstått att Oryx har debunkats men det håller jag absolut inte med om. De vittnar om ungefär 3ggr så höga ryska förluster gällande fordon. Detta även om 20% av siffrorna från Oryx skulle vara inkorrekta.

Tack för info.
Citera
2023-11-23, 11:56
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Så information som inte faller dig i smaken är fria fantasier? Typiskt vatnik-resonemang.

För svenskt vidkommande har ju den här Pajaskivi haft fritt tillträde till massmedia i egenskap av förmodat insatt från försvarsmakten. Han har ju babblat på samma vis som de flesta i denna tråd, ja kanske är det så att han med sin förmodade trovärdighet är den som spridit de dumheter som upprepats i tråden.

Alltså. Pajaskivi måste vara själva sinnebilden för någon som ljuger, alltså uttrycker saker som han omöjligen kan hålla för sanna. Tror han på det han sagt så bör det svenska försvaret se över sina rekryteringsrutiner om man vill ha med sanningen överensstämmande utsagor. Det kan i och för sig vara så att han har som uppgift att föra ut de sinnessvaga slutsatser vi sett i media i någons syfte.
Citera
2023-11-23, 12:14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Vilket surr. Du ålar dig vidare, vrider och vänder som vanligt. Likförbannat kommer du fram till att just du har kommit fram till en rimlig uppfattning enligt din egen måttstock och som av en slump råkar vara exakt det narrativ som Kremlin driver och driver dag efter dag efter dag och de flesta snabbt genomskådar som återkommande lögner.

Det kan ju faktiskt vara så att uppgifterna från Ryssland är mer sanningsenliga än de som kommer från Ukraina, därmed inte sagt att någon part är helt sanningsenlig.

Jag anser att den part som är starkast och varit det genom hela konflikten är Ryssland och sannolikt har Ukraina förlorat både mer manskap och materiel än ryssarna och tillgången är större för att fylla luckor för förluster på den ryska sidan.
Citera
2023-11-23, 12:29
Medlem
Citat:
Det kan ju faktiskt vara så att uppgifterna från Ryssland är mer sanningsenliga än de som kommer från Ukraina, därmed inte sagt att någon part är helt sanningsenlig.

Jag anser att den part som är starkast och varit det genom hela konflikten är Ryssland och sannolikt har Ukraina förlorat både mer manskap och materiel än ryssarna och tillgången är större för att fylla luckor för förluster på den ryska sidan.

Du märker inte när det ljugs från Kreml alltså, när påståendena därifrån helt uppenbart går på tvärs med vad vanliga människor kan observera i verkligheten? För det händer hela tiden, alldeles oavsett vad du säger. Hela tiden. Vakna upp eller logga ut, för tusan!
Citera
2023-11-23, 12:34
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Du märker inte när det ljugs från Kreml alltså, när påståendena därifrån helt uppenbart går på tvärs med vad vanliga människor kan observera i verkligheten? För det händer hela tiden, alldeles oavsett vad du säger. Hela tiden. Vakna upp eller logga ut, för tusan!

Ja ha. Du har alltså egna observationer att stödja dina uppfattningar på. Det har inte jag. Jag bygger mina uppfattningar på sekundära källor som jag bedömer efter trovärdighet. Det är många gånger bättre med egna observationer, men för att få överblick är dessa sällan tillräckliga, utan blir endast anekdotiska.
Citera
2023-11-23, 12:38
Medlem
Citat:

Finns inte en chans att uppgifterna som kommer Ryssland är mer sannningsenliga än...
Inte en chans.
Hela världen har ju konstaterat och kan konstatera att lögnen är i en del i den metod som Putin använder regelbundet.

Klassiskt exempel kommer lögnerna före invasionen som flera världsledare fick inttygat från Putin efter besök i Moskva att någon invasion inte skulle ske, det är en övning, då allt mer trupp beordras nära ukrainas gräns
Både Bllnken och Macron med flera har beskrivit de lögnerna noga.
Och på den vägen är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in