2023-11-23, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns det några siffror på hur mycket som Ukraina har tappat?

1/20 enligt ansvariga i Avdiika. Andra avsnitt är nog mer normala för rysk standard.
Citera
2023-11-23, 09:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nope.
Citera
2023-11-23, 09:19
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hyfsade siffror idag kan man säga.

personnel - about 321,800 (+1,130) people;
tanks ‒ 5466 (+20) units;
armored combat vehicles ‒ 10,224 (+36) units;
artillery systems – 7,802 (+33) units;
RSZV – 902 (+3) units;
air defense means ‒ 591 (+2) units;
aircraft – 323 (+0) units;
helicopters – 324 (+0) units;
UAVs of the operational-tactical level - 5799 (+15);
cruise missiles ‒ 1564 (+0);
ships/boats ‒ 22 (+0) units;
submarines – 1 (+0) units;
automotive equipment and tank trucks - 10,198 (+39) units;
special equipment ‒ 1107 (+2)
Final data on enemy casualties are being verified.

Sjuka siffror, hur länge är det gångbart för ryssen att hålla på med detta?
Citera
2023-11-23, 09:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
1/20 enligt ansvariga i Avdiika. Andra avsnitt är nog mer normala för rysk standard.

Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Fråga Sjugu, ryske försvarsministern, han har koll på sådant.
Peskov, desinformationsministern bokför. Sägs det.

Jo men tänkte om Ukraina släpper några riktiga siffror om hur mycket de faktiskt förlorat. Jag har svårt att tänka mig att Ukraina har ett gäng Rambo som aldrig dör och dödar allt på ett par timmar.

Jag är bara nyfiken då det gärna delas med sig av siffror hur mycket man skjutit ner. Jag litar absolut inte på siffror som kommer från Ryssarna så där söker jag inte ens.
Citera
2023-11-23, 09:29
Medlem
Citat:
Jo men tänkte om Ukraina släpper några riktiga siffror om hur mycket de faktiskt förlorat. Jag har svårt att tänka mig att Ukraina har ett gäng Rambo som aldrig dör och dödar allt på ett par timmar.

Jag är bara nyfiken då det gärna delas med sig av siffror hur mycket man skjutit ner. Jag litar absolut inte på siffror som kommer från Ryssarna så där söker jag inte ens.
Från svensk militärbloggare med dagliga uppdateringar

Massiva ryska förluster – nytt Ramsteinmöte – ryskt stöd för kriget minskar i opinionen, men ryssarna vill att Ukraina ger sig

"Med bättre väder är de ryska anfallen igång igen och Ryssland tog massiva förluster igår, nära tidigare rekord för en enskild dag. Det hölls igår ett nytt möte i Ramsteinformatet för materiellt stöd och utveckling av Ukrainas försvar. En oberoende opinionsundersökning i Ryssland visar på minskande ryskt stöd för kriget, men ryssarna vill fortfarande ha förhandlingar om ukrainska eftergifter och en formell seger på pappret."

"Enligt Ukrainas generalstabs morgonsammanräkning dödades 1 130 ryssar igår, vilket är nära tidigare rekord. Ockupanterna förlorade också 20 stridsvagnar, 36 pansarskytte- eller motorskyttefordon, 33 enheter tungt eldrörsartilleri, tre salvpjäser, två tunga luftvärnssystem, 39 transportfordon och två enheter särskild utrustning."

https://cornucopia.se/2023/11/uppdateras-massiva-ryska-forluster-nytt-ramsteinmote-ryskt-stod-for-kriget-minskar-i-opinionen-men-r yssarna-vill-att-ukraina-ger-sig/

Ryssarnas katastrof fortsätter men Putin vill bestämma hur det skall förhandlas, som Kreml krävt från
Början. Kiev säger tvärnej till det förstås.
Citera
2023-11-23, 09:43
Medlem
Ukrainas nästa steg i kriget där ryssland invaderat ukraina?

Slå ut Kjertbron är mitt förlag.
Åtminstone den del som är byggd på olagligt annekterade krim som därmed står på ukrainsk mark.

https://svenska.yle.fi/a/7-10038172

Ukraina har nu både kapacitet, motiv och krigets lagar i ryggen.
Citera
2023-11-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Det finns ju flera länder som har "äldre" flygplan som bara står som reserv i hangarer och som inte används. Varför skänks inte dessa till Ukraina? Dessa plan är ju fortfarande i toppen av de flyg som används runt om i världen.

Som F-117 Nighthawk. 64 sådana plan står beredda att tas i krig relativt snabbt och det är ljusår bättre än Rysslands skit. Ska dessa bara stå i stället för att användas? Är ju ingen kostnad att skänka dem heller.

Det krävs ju både utbildning och ett logistiksystem runtomkring, det är inte bara att skicka ner ett flygplan med en reservdunk soppa och tänka att det ska fungera. F-16 är ju lämplig på det sättet eftersom det finns så många exemplar utspridda i världen. Med det sagt så borde den här delen av stödet verkligen utökas, så fort som möjligt.
Citera
2023-11-23, 09:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Rimliga siffror som jag har läst om så har Ukrainas förluster varit lägre genom hela kriget förutom ungefär 3-6 månader in i kriget. Då hade Ryssland ett enormt artilleriövertag och detta skapade väldigt mycket förluster hos Ukraina.

Så jag skulle tro att förlusterna för Ukraina ligger ungefär på hälften av ryssarnas genom hela kriget. Jag tror de flesta vettiga bedömare håller med mig.

Pro-ryssar har påstått att Oryx har debunkats men det håller jag absolut inte med om. De vittnar om ungefär 3ggr så höga ryska förluster gällande fordon. Detta även om 20% av siffrorna från Oryx skulle vara inkorrekta.
Citera
2023-11-23, 09:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

I Avdiivka sektorn var förhållandet 1:20. Dvs ryzzarna förlorar 20 gånger fler soldater i sina köttanfall över öppen terräng
Citera
2023-11-23, 09:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Det finns ju flera länder som har "äldre" flygplan som bara står som reserv i hangarer och som inte används. Varför skänks inte dessa till Ukraina? Dessa plan är ju fortfarande i toppen av de flyg som används runt om i världen.

Som F-117 Nighthawk. 64 sådana plan står beredda att tas i krig relativt snabbt och det är ljusår bättre än Rysslands skit. Ska dessa bara stå i stället för att användas? Är ju ingen kostnad att skänka dem heller.
Nu vet jag inget om detta men om usa skänker dem (antar att de är amerikanska) så minskar ju usa sin kapacitet. Sånt måste man ju ta hänsyn till.
Citera
2023-11-23, 09:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Sjuka siffror, hur länge är det gångbart för ryssen att hålla på med detta?

Sovjet byggde sjuka mängder vapen så tar tid innan det mattas av tyvärr. Nuvarande korrupta ryzland har inte kapacitet att ersätta förlusterna.

Så bra att ryzzland avmilitariseras vilket ökar säkerheten för alla grannar.
Citera
2023-11-23, 09:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sovjet byggde sjuka mängder vapen så tar tid innan det mattas av tyvärr. Nuvarande korrupta ryzland har inte kapacitet att ersätta förlusterna.

Så bra att ryzzland avmilitariseras vilket ökar säkerheten för alla grannar.
Sen vet vi ju inte om dessa siffror verkligen stämmer. Jag tar de ivart fall med en stor nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in