2023-11-21, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Din okunskap är inte ett argument för någonting.

Article One, Section Eight of the United States Constitution grants the United States Congress "exclusive jurisdiction" over the city
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Washington,_D.C.

Du kan inte ändra på verkligheten med magiska ord på Flashback.

Det jag diskuterar är om presidenten har rätt att kalla ut DC National Guard. Och varför du länkar till en sida som inte tar upp den saken är svår att förstå så jag frågar varför länkar du inte till en sida som handlar om DC och NG?

Citat:
National Guard is subordinate solely to the President of the United States. This authority to activate the D.C. National Guard has been delegated, by the President,https://dc.ng.mil/About-Us/

DCNG som är baserad i District of Columbia, det vill säga huvudstaden Washington D.C. National Guard är en reservstyrka som är underlagd både delstatliga och federala myndigheter och kan aktiveras i händelse av nödsituationer, naturkatastrofer eller andra behov.

Således innebär meningen att presidenten i egenskap av högsta militära befälhavare i landet har övergripande befäl över District of Columbia National Guard. Det är en del av den bredare konstitutionella strukturen som ger presidenten befogenheter att leda och använda de väpnade styrkorna för att skydda nationen och dess intressen.
Citera
2023-11-21, 22:21
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Din okunskap är inte ett argument för någonting.

Article One, Section Eight of the United States Constitution grants the United States Congress "exclusive jurisdiction" over the city
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Washington,_D.C.

Du kan inte ändra på verkligheten med magiska ord på Flashback.

Oj! men har du då tagit med 1973 Home Rule Act?

Varför diskuterar du detta då det redan är klart att de inte var där förrän statskuppsförsöket var över?

Citera
2023-11-21, 22:25
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huggig
Det jag diskuterar är om presidenten har rätt att kalla ut DC National Guard. Och varför du länkar till en sida som inte tar upp den saken är svår att förstå så jag frågar varför länkar du inte till en sida som handlar om DC och NG?

DCNG som är baserad i District of Columbia, det vill säga huvudstaden Washington D.C. National Guard är en reservstyrka som är underlagd både delstatliga och federala myndigheter och kan aktiveras i händelse av nödsituationer, naturkatastrofer eller andra behov.

Således innebär meningen att presidenten i egenskap av högsta militära befälhavare i landet har övergripande befäl över District of Columbia National Guard. Det är en del av den bredare konstitutionella strukturen som ger presidenten befogenheter att leda och använda de väpnade styrkorna för att skydda nationen och dess intressen.
Jag skulle uppskatta om du läser din egen länk som förklarar det hela:

This authority to activate the D.C. National Guard has been delegated, by the President, to the Secretary of Defense and further delegated to the Secretary of the Army.

Denna Delegering ägde rum under Nixon och är inget en sittande president kan ändra i en handvändning.

This authority to activate the D.C. National Guard has been delegated, by the President, to the Secretary of Defense and further delegated to the Secretary of the Army.

Översättning:
Denna befogenhet att aktivera D.C. National Guard har delegerats av presidenten till försvarsministern och vidare delegerats till arméns sekreterare.

Betydelse av "delegerats"
de·*leg·*era [‑lege´ra] verb ~de ~t
• förordna till om*bud; över*låta besluts*rätt

Så beslutsrätten över NG I just WDC har lämnat presidenten och överlåtits till Secretary of defence. Så har det sett ut sedan Nixons dagar.
Citera
2023-11-21, 22:35
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Lite mer hjälp:

About 340 members of the D.C. National Guard had been requested by Mayor Muriel Bowser. Because the District is not a state, the Defense Department has authority over the D.C. Guard, and that control is delegated to Army Secretary Ryan McCarthy. The Pentagon approved Bowser’s request for Guard troops to support D.C. police for the protests.
https://www.militarytimes.com/news/your-military/2021/01/12/why-the-dc-national-guards-role-was-limited-during-us-capitol-riot/
Citera
2023-11-21, 22:45
Medlem
Citat:

Denna Delegering ägde rum under Nixon och är inget en sittande president kan ändra i en handvändning.

Översättning:
Denna befogenhet att aktivera D.C. National Guard har delegerats av presidenten till försvarsministern och vidare delegerats till arméns sekreterare.

Så beslutsrätten över NG I just WDC har lämnat presidenten och överlåtits till Secretary of defence. Så har det sett ut sedan Nixons dagar.

Kan du möjligen citera något som visar att det skedde en förändring under Nixon och att det fortfarande är så?
Citera
2023-11-21, 22:46
Medlem
Citat:
Lite mer hjälp:

About 340 members of the D.C. National Guard had been requested by Mayor Muriel Bowser. Because the District is not a state, the Defense Department has authority over the D.C. Guard, and that control is delegated to Army Secretary Ryan McCarthy. The Pentagon approved Bowser’s request for Guard troops to support D.C. police for the protests.
https://www.militarytimes.com/news/your-military/2021/01/12/why-the-dc-national-guards-role-was-limited-during-us-capitol-riot/

Men det där säger ju ingenting om en presidents makta att skicka ut NG till DC. Du verkar ju hävda att presidenter inte får det så då får du söka lite till tills du hittar det då.
Citera
2023-11-21, 22:54
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Kan du möjligen citera något som visar att det skedde en förändring under Nixon och att det fortfarande är så?
Nej jag kommer inte citera att förändringen skedde under Nixon eftersom det roar mig att du går runt och är okunnig. Tramsa nu på.
Citera
2023-11-21, 22:58
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Nej jag kommer inte citera ATG förändringen skedde undeis the only Nr Nixon eftersom det roar mig att du går runt och är okunnig. Tramsa nu på.

Hur ser du på att DC:s national guard endast rapporterar till Presidenten av USA, och de säger det på sin hemsida?

National Guard has been delegated, by the President, to the Secretary of Defense and further delegated to the Secretary of the Army. The D.C. National Guard is the only National Guard unit, out of all of the 54 states and territories, which reports only to the President.
https://dc.ng.mil/About-Us/

Varför tjafsar du om detta (och har fel hela tiden) när dessa inte hade något med statskuppsförsöket att göra?

Hade det minskat statskuppsförsöket som Donald försökte?

Senast redigerad av 0rganet 2023-11-21 kl. 23:02.
Citera
2023-11-21, 23:06
Medlem
Citat:

.

Citat:
Nej jag kommer inte citera att förändringen skedde under Nixon eftersom det roar mig att du går runt och är okunnig. Tramsa nu på.

Så du hittade på. Trump var inte intresserad av att få ett slut på det innan han kunde förklara undantagstillstånd men det gick inte riktigt som han hade tänkt sig.
Citera
2023-11-21, 23:09
Medlem
Citat:

Översättning:

Återigen visar du din totala okunskap om det (Amerikanska) politiska systemet och statsförvaltningen.

Bara för att man delegerar en syssla, så innebär det inte att man själv förlorar ägande och kontroll över denna fråga. Den som är högst i befälsordning, i detta fallet Presidenten/Commander in Chief, kan självfallet alltid agera utifrån det aktuella uppdraget, alltså att aktivera NG Washington DC. Du verkar tro att man är handlingsförlamad bara för att man delegerat en fråga.

Låt säga att den man delegerat till, av någon anledning, är indisponibel, bortrest, sjuk, eller helt enkelt inte går att kontakta. Då skulle uppgiften man delegerat inte kunna utföras. Du får alltid gå bakåt, dvs högre upp i en delegationsordning, men inte neråt, dvs till en underställd den som äger delegationen. På detta sätt säkrar man att uppdrag alltid kan utföras.
Citera
2023-11-21, 23:14
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Återigen visar du din totala okunskap om det (Amerikanska) politiska systemet och statsförvaltningen.

Bara för att man delegerar en syssla, så innebär det inte att man själv förlorar ägande och kontroll över denna fråga. Den som är högst i befälsordning, i detta fallet Presidenten/Commander in Chief, kan självfallet alltid agera utifrån det aktuella uppdraget, alltså att aktivera NG Washington DC. Du verkar tro att man är handlingsförlamad bara för att man delegerat en fråga.

Låt säga att den man delegerat till, av någon anledning, är indisponibel, bortrest, sjuk, eller helt enkelt inte går att kontakta. Då skulle uppgiften man delegerat inte kunna utföras. Du får alltid gå bakåt, dvs högre upp i en delegationsordning, men inte neråt, dvs till en underställd den som äger delegationen. På detta sätt säkrar man att uppdrag alltid kan utföras.
Mmm, vi säger att du upplever att i händelse av att Secretary of defence är sjukfrånvarande så kan sittande president beordra NG till Capitol Hill.
Men nu var ju inte Secretary of defence sjukfrånvarande...

Kämpa på!
Senast redigerad av Japhy 2023-11-21 kl. 23:21.
Citera
2023-11-23, 01:23
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Någon order finns ej men pratet om en frånvarande order är endast ett vilospår. Trump erbjöd den 2:a januari upp till 20 000 vakter från nationalgardet. Det är bevisat genom US Capitol Police egen utredning. Erbjudandet tackades nej till. Det är ganska meningslöst att skriva en presidentorder om myndigheten som ska koordinera resurserna inte ens vill ha dem. Demokraterna och medier har falskligen använd "Det finns ingen ORDER!!!!" som belägg för att Trump inte skulle erbjudit nationalgardet vilket är lögn.

Jag frågade en användare som pratade om "skrev på ordern" om just den ordern. Men den finns alltså inte? Och nej, det finns inte någon utredning som visar att Trump erbjöd 20,000 (Trump brukade säga 10,00 i början av 2021. Nu har det alltså dubblats) man från nationalgardet eftersom han har inte tillgång till så många man. Men onödigt att sitta och prata om ordrar som inte finns, så jag vet inte vad du pratar om egentligen.

Citat:
Mmm, vi säger att du upplever att i händelse av att Secretary of defence är sjukfrånvarande så kan sittande president beordra NG till Capitol Hill.
Men nu var ju inte Secretary of defence sjukfrånvarande...

Kämpa på!

Vad håller du på att fantisera om nu då? Nej, presidenten kan fortfarande styra och ställa. Donald Trump var inte något menlöst mähä utan makt, fast det är väl okunnigt att mena motsatsen antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in