2023-11-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
Fast dottern är ju bara 13. Alltså, mobilen ägs egentligen av föräldrarna och då bör NFC få ta sig in i den?

Förstår verkligen inte varför det tar sån tid...

Sant ju! Brukar gå rätt fort och det vi inte klarar här skickas utomlands! Löses fort!
Citera
2023-11-22, 21:29
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Detta är några av föräldrarnas sökord på nätet:

Ättika
Avliva
Vård
Skada
Död
Motverka
Fräta
Mord
Mörda
Syra

Fast var står det där?
Inte sett i fup. Annat än polisens sökord
Senast redigerad av WallabeJoy 2023-11-22 kl. 21:59.
Citera
2023-11-22, 21:32
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Barnen i Västmanlands namn var hårt maskade och där var inga kända sexuella övergrepp. I såna här fall gör åklagare och domstol sina egna bedömningar. Tyvärr.

De stämmer inte, de hade skadat hans könsorgan.
Men det är skickligt maskat
Citera
2023-11-22, 21:37
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maemmi
Detta angående maskningen kommer jag också ta upp i JO-anmälan, om det nu är så att åklagaren har ansvar för detta (tror hon har det i stämningsansökan?)

Åklagaren lämnar in handlingen omaskad till domstolen.
Det blir då en inkommen handling till myndigheten (domstolen) = allmän handling.
Någon begär ut den allmänna handlingen från domstolen. Det är sedan domstolen som ska pröva om begärda uppgifter kan lämnas ut, eftersom det är dem som har att pröva begäran om utlämnande av allmän handling.[/quote]

Men hur tänker du nu, ska åklagaren lämna in stämningsansökan maskad?
Det är TR som maskar. Då de har ansvar för de offentliga handlingarna.

Kan folk sluta hitta på så mycket.

Hade denna varit maskad kan jag ge mig fan på att folk gapat om det.
Citera
2023-11-22, 21:43
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Haha. Ja, precis vad jag misstänker.

En FUP visar inte på "olika utsagor." Schvammel och förenkling a la Pripps.

En FUP visar på bla teknisk och övrig bevisning, förhör med misstänkta, rättsintyg, förhör med vittnen och målsäganden, brottsplatsundersökningar, uppgifter från sakkunniga, analys av brottsplatsföremål, DNA-testning, för att nämna något.
Ett förundersökningsprotokoll FUP innehåller bevis och faktaomständigheter i fallet.

Det är på denna som en rättegångsprocess bygger och som senare leder till ett domstolsutslag.

Men hur menar du att fup inte är olika utsagor, varje vittnesmål är en utsaga.

Rätten läser inte ens fupar.

De tar del av det som kommer fram på rättegången.

Sen ska de ta beslut om det finns tvivel eller ej. Finns de tvivel ska de inte döma, finns det inga tvivel på det åklagaren påstår ska de döma.

I en rättegång har åklagaren bevisbördan, dvs hen ska bevisa att brotten skett.
Den åtalade har ingen bevisbörda.
Utan kan inte åklagaren bevisa sin tes, då det är en tes som sen stöds av diverse bevis ska en åtalad person frias.

Se tex pappan i trosa vars dotter dog.

Det finns olika utsagor, vi kommer aldrig veta, rätten fann inte att åklagaren kunde bevisa sin tes.

Samma med Kvinnan som friades i Tove mordet.
Åklagaren menar på båda mördade. Enligt deras egna utsagor hade de olika berättelser. Rätten fann det inte styrkt att bevisen räckte för att båda skulle ha utfört mordet.

Det är så det funkar. Sen kan man tycka en jäkla massa.
Citera
2023-11-22, 21:44
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmir
Driv gärna din egen vendetta men låt oss som väntar på svar få göra det. En rättegång handlar om att lägga fram bevis om skuld, båda sidor har rätt att lägga fram sin sida om saken. Vi vet ännu inte vad åklagare och försvaret sitter på för uppgifter. Åklagaren har säkert sina skäl till varför hon gör på ett visst sätt. Men att hon jobbar för Z bästa det bör ingen tvivla på. Juridik är snårigt och inte alls enkelt och ibland får man gå lite krokiga vägar för att nå dit man vill. Man kanske ibland får visa respekt för de som har erfarenhet av det de gör istället för att döma direkt.

Tack, så många som är känslostyrda här.
Citera
2023-11-22, 21:46
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humanpuppy
Det är så vidrigt!!! Dessutom mår man skit om man får sömnmedel när kroppen inte är redo för sömn. Oro och myrkryp från topp till tå är vanligt. Att barn tvingats till det går inte att ta in.

Nu är barnen medicinerade med melatonin som går att köpa receptfritt på apoteket, och det är inget sömnmedel.
Utan något kroppen producerar själv.

Säger inte det är rätt men det är nog inte brottslig.
Citera
2023-11-22, 21:47
Medlem
I vilken bilaga finns förhör med pappans äldre barn? Har inte hittat dem
Citera
2023-11-22, 21:48
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concha
Har funderat på varför någon form av narkotikabrott inte är med bland åtalspunkterna. Det är ju å ena sidan en piss i havet i jämförelse med vad de utsatt Z för men allt som kan ge dem ett längre fängelsestraff vore ju bra.

J har ju även haft massor receptbelagd medicin som tillhörde hennes avlidna mamma. Om jag minns rätt så finns det också ett sms med i Fupen som D har skickat till någon gammal kontakt, där D frågar om han kan köpa tramadol. Varför finns det inga drogtest på föräldrarna redovisade i Fupen?

För att man fann inget som inte var receptbelagt. De har ju städat bort allt.
Citera
2023-11-22, 21:49
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag tippar på att Jasmine får rättspsykiatrisk vård. Hon är skvatt galen.
Har läst deras SMS-konversationer och ingen normal människa uttrycker sig så.

Fängelse tror jag inte.

Hon kommer garanterat få fängelse.
För att dömas till vård krävs andra kriterier, och de uppfyller inte hon.
Citera
2023-11-22, 21:51
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ättiksförgiftade flickan har lämnat sjukhuset – föräldrarna riskerar tio års fängelse

https://www.sydsvenskan.se/2023-08-27/attiksforgiftade-flickan-har-lamnat-sjukhuset-foraldrarna-riskerar-tio-ars-fangelse

Jasmine får antagligen rättspsykiatrisk vård om man tittar på P7-undersökningen och pappan får antagligen 10 års fängelse.

Straff ska båda få så att det förslår.

Fast hon är ju medveten om sina handlingar, anser inte henne tillräckligt sjuk för RV
Citera
2023-11-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Men hur menar du att fup inte är olika utsagor, varje vittnesmål är en utsaga.

Rätten läser inte ens fupar.

De tar del av det som kommer fram på rättegången.

Sen ska de ta beslut om det finns tvivel eller ej. Finns de tvivel ska de inte döma, finns det inga tvivel på det åklagaren påstår ska de döma.

I en rättegång har åklagaren bevisbördan, dvs hen ska bevisa att brotten skett.
Den åtalade har ingen bevisbörda.
Utan kan inte åklagaren bevisa sin tes, då det är en tes som sen stöds av diverse bevis ska en åtalad person frias.

Se tex pappan i trosa vars dotter dog.

Det finns olika utsagor, vi kommer aldrig veta, rätten fann inte att åklagaren kunde bevisa sin tes.

Samma med Kvinnan som friades i Tove mordet.
Åklagaren menar på båda mördade. Enligt deras egna utsagor hade de olika berättelser. Rätten fann det inte styrkt att bevisen räckte för att båda skulle ha utfört mordet.

Det är så det funkar. Sen kan man tycka en jäkla massa.

Ja, nu blir det lite spin off på ett svar jag gav till en helt annan person.
Det är väl klart att ett FUP i viss mån innehåller "olika utsagor". Du menar förmodligen förhören med vittnen, målsägande och misstänkta.
Så kan man ju formulera det. Men ett FUP är ju inte bara utsagor lite randomly.

Det jag skrev var ju att det blir reduktivt (förenklat) om man påstår att FUP bara utgörs av utsagor, och därför inte alls går att fästa någon vikt vid, till skillnad från domstolsutslaget som utgör fakta och sanning. Nästa steg är ju att man värderar bevisen. Så Fupen är inte heller faktaåsanning i den bemärkelsen, vilket jag inte heller sade..

Trots allt utgör FUP en mängd bevis, undersökningar sakutlåtanden med mera som används i rättegången.

Då det gäller förhör är det ju så att olika utsagor står emot varandra. Men Fupen innehåller ju som du ju vet inte bara förhör.
Och även förhör är mer än vara "utsagor" .
Ett förhör följer ju en teknik, det är svar på frågor som ställs i ett syfte, det är erkännanden som svarar mot bevisfynd etc

Du har heller inte följt ordväxling en innan med denna användare som gjorde att jag bara kände mig anfallen av en massa halmgubberi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in