Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Av alla olika motiveringar till specialoperationen i Ukraina som görs inne i Ryssland så tror jag bara på dessa:
- Imperieambitioner
- Geopolitik. Sevastopol flottbas, Krimkustens sommarstugor, havsbottens naturtillgångar mm.
- Industri- och militärkapacitet. Återta inflytande över vissa anläggningar som förlorats 1991 och vid Janukovytj flykt 2014.
- Inrikes opinion. Behovet att visa sig stark inför hemmaopinionen, att skaffa fjädrar i hatten.
Dessa motiv går in i varandra i varierande grad. Ett Ukraina som man inte har inflytande över och förlorar möjligheten att ta senare ta kontroll över är en stor förlust för Kreml och för vissa ryska intressen.
I Mauno Koivistos Den ryska idén – min syn på Rysslands historia (2002) och Martin Kraghs Det fallna imperiet (2022) med flera framställningar framgår att den ryska imperieidentiteten aldrig övergetts. När Rysslands yta växer eller Kremls inflytande utanför Ryssland växer är en bra tid, när de minskar är en dålig tid. Oavsett om folk får det sämre eller bättre. Krimfrågan var inte död särskilt länge efter 1991. När Jeltsin fick nytt avtal om Sevastopol och flottan 1997 dog inte Krimfrågan inne i Ryssland heller.
Många är de fd imperier som kommit över sina fantomsmärtor och gått vidare. Ryssland kommer också att klara av det, nån gång i framtiden.
Ja, helt rätt.
Sammantaget ger detta en bild av att det fanns flera anledningar som blev till ett gigantiskt skäl, att se till att ta kontrollen över Ukraina.
Det kommer man inte lyckas med. Så det måste kännas mycket olustigt nu hos "gänget", att satsningen håller på att gå åt pipan.
Helt oakademisk fundering:
Min tanke i detta, är att USA(Nato?) gärna ser till att Ryssland, utarmas militärt. Genom att
"svälta" Rysk militär. Ekonomiskt och tekniskt. Utan att en enda amerikansk soldat behöver sätta till livet.
Som tjurfäktning, helt enkelt. Tjuren(Ryssland) blöder långsamt till döds. Matadoren(Nato) står som vinnare, efter att man satt alla spjut(Ukraina).
Tjuren i sin iver och girighet, ville ha mera. Det räckte inte med de miljarder som "gänget" roffat åt sig.
USA ställde gärna upp med repet som Ryssland kunde hänga sig själv med. Därför att man såg hur illa det började bli.