2023-11-22, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Q2B4GO10
Till viss del har du rätt, du måste alltid gå dit på informationssamtal; men såhär står det i informationsskriften från Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd:

"För att stärka barnrättsperspektivet i vårdnadsprocessen finns det sedan den 1 januari 2022 en lag om informationssamtal. Från den 1 mars 2022 är det dessutom krav på att föräldrar ska ha deltagit i ett informationssamtal innan de inleder en tvist i domstol om vårdnad, boende och umgänge. Målet med detta samtal är att ge föräldrarna relevant information som kan underlätta för dem i ett tidigt skede och hitta den lösning som är bäst för barnet i frågor om vårdnad, boende och umgänge."

När kaninkokerskor och andra dumskallar får info om hur domstolsprocessen går till (att främmande människor faktiskt kommer att bestämma om hur du får träffa dina barn om du går vidare med den) händer det att de går med på samarbetssamtal och att skriva avtal med hjälp av familjerätten istället.
Vägrar ditt ex att gå på informationssamtalet kommer det definitivt att vara till hennes nackdel i den fortsatta processen.

Men jag rekommenderar absolut TS att ta kontakt med en familjerättsjurist för att få hjälp.
De flesta erbjuder en timmes gratis, inledande rådgivning.
Lycka till!

Ja det där hade jag missat.
Var i domstol första gången 2005 och sista gången 2014

Så då har TS ett ess i rockärmen
Mamman vägrar samarbeta
Citera
2023-11-22, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Selma0404
Jag förutsätter att du är försäkrad o då kontaktar du ditt försäkringsbolag för juridisk rådgivning.
Sen en anmälan till soc för att skriva en umgänge avtal mellan er. Vägrar ditt ex att samarbeta så tas det den vägen vidare till familjerätten o sen vidare till tingsrätten.
Dina föräldrar dagar ska du kontakta fk o ta tillbaka omgående.
Förutsätter oxå att du anmält din cancerdiagnos till ditt försäkringsbolag och på så sätt fått ut ersättning där, samt att du har kontaktat Afa för ersättning under din sjukskrivning. Om inte så gör du det nu för att få pengar så du kommer i fatt.

Tycker det borde vara så enkelt men nej. Varken familjerätten eller försäkringsbolagen är medhjälpliga.

Familjerätten är det som ska skriva umgängesavtal med mera men de hade dom noll koll på hur det fungerade tydligen, och de ville heller inte skriva samarbetsavtal vilket också krävs innan tingsrätten.

Fått 10% från försäkringskassan sjukpenning via Afa. Sjukförsäkringen via facket var ej giltig så blivit nekad ersättning för cancer. Även sökt via ombud och olycksfallsförsäkringar för ärren efter operationer men nej, ingen ersättning

Ansökt via Löf nu med hopp om att man kan få ersättning men förväntar mig ett nej även från dom

Man ska bara betala. oavsett om jag dör så kommer all barnpension och arv till barnen, istället gå till myndigheterna och deras fickor som i sin tur fortsätter fakturera eftersom deras beräkningar går 2 år bak i tiden

Vet heller inte om min rättskydds försäkring via hemförsäkringen täcker för juridiskt ombud
Senast redigerad av Tsanwhalar 2023-11-22 kl. 18:34.
Citera
2023-11-22, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Ja det där hade jag missat.
Var i domstol första gången 2005 och sista gången 2014

Så då har TS ett ess i rockärmen
Mamman vägrar samarbeta

Mamman kontakta familjerätten från början men det var ingenting om avtal eller dylikt. Däremot tog hon upp penga frågan gång på gång trotts att jag satt där nyopererad med cancer i hela kroppen och noll kronor på kontot

Familjerätten som de kallar sig, ska skriva avtal och hjälpa till med diverse juridiska frågor men de verkar mer vara intresse av dricka kaffe och nicka på huvudet för ”socionomerna”
Citera
2023-11-22, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Blir förbannad på alla som slänger skit på kvinnor här! Det är för helvete inte till kvinnan ett underhållsbidrag går - det är till barnet! 1600kr per månad är en minimisumma och räcker verkligen inte till allt barn behöver och dessutom lägger mamman lika mycket pengar från sin sida varje månad för BÅDA FÖRÄLDRARNA ÄR SKYLDIGA ATT FÖRSÖRJA SINA BARN, tänka sig!
TS är pappa till två barn och om han bara swishat 1500 kr per månad för TVÅ barn så är det ju långt under minimikravet för att barnens försörjning ska klaras av - speciellt den senaste tiden när matpriser och allt annat höjts. Det handlar inte om orimliga krav på något sätt från mammans och barnens sida för det är inte deras fel att TS blivit sjuk. De måste för fan kunna leva - barn behöver massor av grejer alldeles oavsett om föräldrarna som skaffat barnen har råd med dem eller inte!
Det man kan tycka är att TS borde kunna få anstånd med att betala den retroaktiva summan pga sin sjukdom. Det är bara att skaffa en jurist och höra hur han ska gå tillväga. Finns rättshjälp att få även för fattiga.

Du låter lite som hon nu 😅

Faktum är att jag erbjudit att ta förskoleavgiften och dylikt på autogiro så det slipper hamna en skuld hos kronofogden. Mycket av de pengarna , går inte ens till barnen då hon ständigt går ut och äter på restaurang med mera. Jag har ingen frihet då jag arbetar , lever snålt och har barnen min lediga tid och försöker försörja och underhålla dom
Citera
2023-11-22, 18:46
Avslutad
Citat:
Men jag tror dom är i en ålder där dom varken kan läsa eller har tillgång till Flashback

Anser inte att det är direkt en skapande av stereotypiska ”kvinnan” som målas upp här.. snarare beteendet som i majoritet begås utav kvinnor

Överlag så är det beteendet och kvinnors genusperspektiv som hänvisar barn hur man ska förhålla sig till samhället i slutändan
Citera
2023-11-22, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mesefil
Se till att underhållet betalas via försäkringskassan om det inte redan gör det. De kommer att fortsätta betala underhåll till mamman och du får betala dem i den utsträckning du har möjlighet. Din skuld till Försäkringskassan kommer då växa men de skickar inte dig till Kronofogden. De kommer kräva in pengarna i efterhand istället.

Sjukt tråkig erfarenhet att göra.

Det är så det fungerar nu men måste ansöka på nytt hela tiden och inte säkert de blir godkänt. De nämner hela tiden ”Anstånd för att skulden inte hamnar hos kronofogden” i både telefonsamtal och brev

De är typ gjorda för att sätta folk i kläm känns de som
Citera
2023-11-22, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Inte om det är fastställt via FK. Du kan dubbelkolla det iallafall. Var så förut.

Fastställt och fastställt 🤷🏻‍♂️ De utgick från hennes ord och årsinkomsten två år tillbaka

Bör ge en rimlig summa som man har möjlighet till
Citera
2023-11-22, 18:58
Avslutad
Citat:
Ärligt vilken jävla fitta
Du har väl hemförsäkring
Då kan du få hjälp billigare genom hemförsäkring
Du har inget annat än att stämma henne
Risken är att tingsrätten skickar er tillbaka till familjerätten men det är ju bra
Under tiden skriver du ett brev till kronofogden och berättar om din situation
Och till försäkringskassan samma brev
Du har förmildrande omständigheter
Att du redan betalat är inget du kan göra något åt
Då ni levde ihop
Men
Grö en sammanställning på allt du betalat sedan ni separerat
För det tar dom hänsyn till

Har rättskydd via hemförsäkring men de täcker inte jurister. Hade en jurist försäkring via Folksam men den är ogiltig nu.
Det måste finnas printscreens på betalning och måste tydligt stå underhåll i Swishen.

Skickade över par printscreens till handläggaren men hon agera som en robot ”Nej, inte giltigt” osv
Citera
2023-11-22, 19:27
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Har rättskydd via hemförsäkring men de täcker inte jurister. Hade en jurist försäkring via Folksam men den är ogiltig nu.
Det måste finnas printscreens på betalning och måste tydligt stå underhåll i Swishen.

Skickade över par printscreens till handläggaren men hon agera som en robot ”Nej, inte giltigt” osv
Det måste inte stå tydligt att det avser underhåll, men det är bra att någon form av info står om vad betalningarna avser för något, typ initialer på barnets namn eller dylikt.
Är beloppen samma varje månad, ska det inte vara något problem.
Du kan printa allt ändå och ha som bevis.
Citera
2023-11-22, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Det måste inte stå tydligt att det avser underhåll, men det är bra att någon form av info står om vad betalningarna avser för något, typ initialer på barnets namn eller dylikt.
Är beloppen samma varje månad, ska det inte vara något problem.
Du kan printa allt ändå och ha som bevis.

Man tycker det men försäkringskassan ansåg inte att det var tillräcklig bevis för göra avdrag och debitera mig fullt ändå
Citera
2023-11-22, 20:00
Medlem
Citat:
Tycker det borde vara så enkelt men nej. Varken familjerätten eller försäkringsbolagen är medhjälpliga.

Familjerätten är det som ska skriva umgängesavtal med mera men de hade dom noll koll på hur det fungerade tydligen, och de ville heller inte skriva samarbetsavtal vilket också krävs innan tingsrätten.

Fått 10% från försäkringskassan sjukpenning via Afa. Sjukförsäkringen via facket var ej giltig så blivit nekad ersättning för cancer. Även sökt via ombud och olycksfallsförsäkringar för ärren efter operationer men nej, ingen ersättning

Ansökt via Löf nu med hopp om att man kan få ersättning men förväntar mig ett nej även från dom

Man ska bara betala. oavsett om jag dör så kommer all barnpension och arv till barnen, istället gå till myndigheterna och deras fickor som i sin tur fortsätter fakturera eftersom deras beräkningar går 2 år bak i tiden

Vet heller inte om min rättskydds försäkring via hemförsäkringen täcker för juridiskt ombud

Så som du skriver är det tyvärr..fler här inne tror att det är bara....Men tyvärr funkar det inte riktigt så! Dessutom har kvinnor fler ess i rockärmen än oss män! Missad möte i familjerätten kan lätt skyllas på rädsla från kvinnans sida, Nästa steg antydan till pedofil? Eller våldsamt beteende mot barn! Du kan mycket väl få alla i mot dig! Det tog mig över 3 år innan allt uppdagades! Efter 3 års helvete så skapade familjerätten en "ny pärm" om hur det kan vara! Det jobbiga är att dönickarna sitter med papper och penna men när påtalar alla lögner så skakar dom bara på huvudet och påstår att de inte skriver något!

Tror mig jag förlorade allt mina barn, hus men tappa inte hoppat det blir bättre förhoppningsvis? Dock beklagar jag din sjukdom din hälsa är viktigast just nu!
Jag betalar 4500 varje månad och har gjort det även om barna bott hos mig delvis!
Om du nu vill kriga vilket jag avråder dig till så bör du föra anteckningar även fotografera tider och stunder med barna eller när om du lämnar dom! Annars kan ju familjerätten få för sig att barna har trasiga kläder och är smutsiga när de lämnas till mamman!
Citera
2023-11-22, 21:46
Medlem
Citat:
Mamman kontakta familjerätten från början men det var ingenting om avtal eller dylikt. Däremot tog hon upp penga frågan gång på gång trotts att jag satt där nyopererad med cancer i hela kroppen och noll kronor på kontot

Familjerätten som de kallar sig, ska skriva avtal och hjälpa till med diverse juridiska frågor men de verkar mer vara intresse av dricka kaffe och nicka på huvudet för ”socionomerna”

Soc gillar att skriva tid på lätta ärenden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in