2023-11-22, 14:58
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Du har helt rätt att den även tillhör staterna och att folkgrupper inte kan bilda stater hur som helst. Du skriver samtidigt att folkomröstningar ska beaktas samtidigt som du skriver att folkviljan inte ska avgöra. Säger du inte emot dig själv lite här?

Citat:
Folkomröstningar har förresten hållits i utbrytarregionerna även om många härinne inte vill erkänna dem för att de inte gillade utfallet.
Folkomröstningar i ockuperade områden är olagliga. Men det visste du.

Citat:
Oavsett vad FN säger så är verkligheten sådan att etnisk tillhörighet hos ett folk är avgörande till vilket stat man tillhör och diskriminering av minoriteter inte är hållbar i längden av geopolitiska skäl. Så länge det finns minoriteter som diskrimineras kommer det att finnas problem.
Finns det några rapporter från oberoende organ? Du godtar inte FN, med pekar på FN stadgarna. Visserligen felaktigt, men det skulle kanske ha passat.

Citat:
Den etniska ryska minoriteten i östra Ukraina har klart och tydligt diskriminerats då de inte tillåtis prata sitt modersmål och du får gärna se på Poroshenkos tal när han berättar hur Ukraina skall fördriva de etniska ryssarna.

Det var de officiella funktionerna som skulle använda Ukrainskan som språk. I ett område som har en majoritet som är etniska Ukrainare. Är det fel?
Skulle vi ha finskan som myndighetsspråk i någon del av Sverige, för att det finns många finsktalande där?
Citera
2023-11-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Det var de officiella funktionerna som skulle använda Ukrainskan som språk. I ett område som har en majoritet som är etniska Ukrainare. Är det fel?
Skulle vi ha finskan som myndighetsspråk i någon del av Sverige, för att det finns många finsktalande där?

Poroshenko sa allt i sitt kända tal där han förklarar hur de ska fördriva ryssarna. Kolla upp det.
Citera
2023-11-22, 15:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Bevis för t ex Bucha-massakern? Eller bevis för att Ryssland invaderat Ukraina?

Jag är inte tillräckligt informerad om hur många ryssar som mördats innan invasionen, men att det skulle ha varit ett folkmord är löjligt att påstå, så jag tycker inte att det är en rimlig jämförelse.

Om det verkligen hade varit så att ryssar utsattes för ett folkmord i Ukraina innan invasionen så hade det varit en annan situation.
Nu tappade du mig helt. Du pratade om självbestämmanderätten och hur ryssar i Ukraina hade rätt att ta upp vapen. Du jämförde väl med judarna i Warzawagettot?

Så du menar alltså att ryssarna i Ukraina INTE hade rätt att ta upp vapen?
Citera
2023-11-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Bevis för t ex Bucha-massakern? Eller bevis för att Ryssland invaderat Ukraina?

Jag är inte tillräckligt informerad om hur många ryssar som mördats innan invasionen, men att det skulle ha varit ett folkmord är löjligt att påstå, så jag tycker inte att det är en rimlig jämförelse.

Om det verkligen hade varit så att ryssar utsattes för ett folkmord i Ukraina innan invasionen så hade det varit en annan situation.

Bucha massakern är ett av de största och mest väldokumenterade folkbrotten i världshistorien.

https://www.google.com/search?q=bucha+war+crimes&oq=bucha+&gs_lcrp=EgZjaH JvbWUqBwgCEAAYgAQyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiA BDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiA BDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDINCAkQLhivAR jHARiABDIHCAoQABiABDIHCAsQABiABDIHCAwQABiABDIHCA0Q LhiABDIHCA4QABiABNIBCDc1MDJqMGo3qAIAsAIA&client=ms -android-samsung-gs-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Om detta kommer stå i historieböcker snart, men troligen inte i Ryssland så då kan det.ju inte ha hänt menar du?
Citera
2023-11-22, 15:06
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag lite ställer mig frågan : Har man tillräckligt med gubbar (o reserver) för att få till något där.., något "bra". Man är exponerad om det börjar osa katt. Får se.., hoppas att man inte försöker stressa fram något.

Syns tills nu så har ryssarna agerat lite mera passivt.., vilket kan straffa sig om det är ett medvetet drag utav de. Att försöka locka in flera ukrainska förband.., och sedan börja slå mot pontoner etc. Vet inte men det är riskabelt som jag ser det.

Från igår:
AFU Operational Command South is reporting that between 1120 and 1300 local today, the Russians dropped 25 FAB-250/500 UMPC on the right-bank of Kherson.
https://nitter.net/UKikaski/status/1726987761633354191#m

Strategin är att dra sig tillbaka och svara med flyganfall. De försökte jämna Krynky med marken. Ännu ett samhälle demolerat av ryssarna, frågan är vem som ska bygga upp allting i oblasten som Ryssland deklarerat som "Russia forever" när ryssarna inte ens är kapabla att asfaltera sina vägar i sitt egna land.
Citera
2023-11-22, 15:10
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Bucha massakern är ett av de största och mest väldokumenterade folkbrotten i världshistorien.

https://www.google.com/search?q=bucha+war+crimes&oq=bucha+&gs_lcrp=EgZjaH JvbWUqBwgCEAAYgAQyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiA BDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiA BDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDINCAkQLhivAR jHARiABDIHCAoQABiABDIHCAsQABiABDIHCAwQABiABDIHCA0Q LhiABDIHCA4QABiABNIBCDc1MDJqMGo3qAIAsAIA&client=ms -android-samsung-gs-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Om detta kommer stå i historieböcker snart, men troligen inte i Ryssland så då kan det.ju inte ha hänt menar du?
Det går inte förminska en krigsförbrytelse men Srebrenica massakern 95' var värre än Butcha
Citera
2023-11-22, 15:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det som pekar på det är att han faktiskt gör detta. Ser till att Vitryssland är en marionett, invaderar och försöker införliva Ukraina i Ryssland, samt övriga attacker på länder i närregionen. Svart på vitt alltså.
Lägg även till retoriken på rysk stats-TV som knappast hade fått hållas med sina ständiga hot mot Europa utan godkännande från Kreml.
Citera
2023-11-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna har kvicknat till nu och börjat sina anfall igen. 810 dödade råttor i går. Skulle gissa det når 1000 kackerlackor i morgon.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3790110-commander-tarnavskyi-russian-assault-actions-rapidly-intensified.html
Ryssarnas dödslängtan är sannerligen häpnadsväckande.

Visst, en stor del av de tappra självmordssoldaterna är knappast i Ukraina av egen fri vilja, men det är ändå svårt att begripa hur de finner motivationen att under bitande vinterkyla fortsätta kasta sig mot döden i tusental.

Ukrainarna strider för sitt land och sitt folk.. Men ryssarna då? Våg efter våg rusar de in i döden, stapplandes över sina egna som stupat för dagar, veckor och månader sedan, och enbart för att bunkerdvärgens ego kräver det.
Senast redigerad av Chillgren 2023-11-22 kl. 15:17.
Citera
2023-11-22, 15:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Google FN-stadgar.

Självbestämmanderätten är grunden på vilken alla nationalstater vilar på. Självklart får man försvara sig militärt gentemot diskriminering och förtryck både i lag och enligt den oskrivna moraliska lagen.

Spännande och kreativ tolkning.

Så enligt dig har muslimerna i Sverige rätt att försvara sig militärt mot staten om de kan hävda att det är diskriminerade?

Du kan knappast vara läskunnig. Eller så är du bara mentalt utmanad.
Det är naturligtvis inte alls det som folkrätten handlar om.
Citera
2023-11-22, 15:19
Medlem
Sanslöst att så få känner till att det är USA som ligger bakom detta krig i alla led.
De har bäddat för det i åratal, och driver på det i bakgrunden.
De har flirtat med mörkerkrafterna i Ukraina, triggat dem i åratal och förberett dem för en väpnad konflikt.
De har lurat och korrumperat liberalare krafter på samma sätt.
De har med NATO stått som garant för militär seger, förhindrat fredliga lösningar, lovat dem guld och gröna skogar, men de är på väg att överge sina löften nu.
Garantitiden är på väg att löpa ut, och ukrainarna kommer att få klara sig själva i framtiden. Stå på egna ben, med en trashad ekonomi, och inte ens manskap som kommer att räcka så länge till.
Vad läser jag? Ukraina ska utveckla högteknologiska vapen själva och fortsätta som tidigare. Under flera år, och så länge det tar.
”Deras blod våra vapen, den bästa investeringen någonsin”.
Syftet med att hetta upp konflikten var att tillfoga Ryssland maximal skada, och ukrainarnas uppgift var att genomföra det.
Ukraina blödde sig torra före Ryssland och ingen hade väl trott något annat förutom kompletta idioter.
Nu står de med några hundra man på den andra sidan av flodbädden och inbillar sig att de ska befria Krim.
Ska de köra över den tunga militära utrustningen via pråmar eller vad hade de tänkt sig?
De kommer aldrig att korsa floden igen, de kommer att dö där. Tragiskt, men ännu mer tragiskt att media låtsas som att de har stora möjligheter att lyckas.
Citera
2023-11-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu tappade du mig helt. Du pratade om självbestämmanderätten och hur ryssar i Ukraina hade rätt att ta upp vapen. Du jämförde väl med judarna i Warzawagettot?

Så du menar alltså att ryssarna i Ukraina INTE hade rätt att ta upp vapen?
Jag menade bara att om ryssarna i Ukraina hade utsatts för ett folkmord så hade de självklart haft rätt att ta upp vapen. Men det var hypotetiskt eftersom de inte utsatts för ett folkmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk

Jo, jag ställde bara en fråga om vad han ville ha bevis på. Jag vet att massakern ägt rum.
Citera
2023-11-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Det går inte förminska en krigsförbrytelse men Srebrenica massakern 95' var värre än Butcha

Ett av de värsta, skrev jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in